בנט מתייחס להסכם הגרעין: "ההסכם יגרום למזרח תיכון אלים יותר" | צפו

לקראת הסכם עם איראן, ראש הממשלה נואם בפני ראשי הארגונים היהודיים בארה"ב: "ההסכם יגרום למזרח תיכון אלים יותר ויערער את היציבות. נגיב בכל האמצעים העומדים לרשותנו, ישראל מוטרדת אבל חזקה מתמיד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/02/22 18:47 יט באדר א'

בנט מתייחס להסכם הגרעין: "ההסכם יגרום למזרח תיכון אלים יותר" | צפו
בנט בוועידה, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה, נפתלי בנט, נשא היום (א') דברים בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודים בארה"ב.  בנט התייחס להסכם הגרעין שעל סף חתימה עם איראן והמעצמות בווינה. בנט אמר כי ההסכם "ייצור מזרח תיכון יותר אלים ופחות יציב". בנאום, שנשא בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב שמתקיימת בירושלים, אמר: "אנו מודאגים ממה שאנחנו שומעים על ההסכם. בעוד שנתיים וחצי איראן תוכל לפתח, להתקין ולתפעל צינטרופות מתקדמות".

נאומו המלא של בנט

"בעוד בעיני העולם נשואות לגבול אוקראינה-רוסיה, מנסות לדמיין לאן תפנה ההיסטוריה, אנחנו - בישראל ובאיזור - מסתכלים בעין אחת על אוקראינה ובעין השנייה על וינה, שם מתנהלות השיחות בין המעצמות לאיראן. אנחנו מסתכלים לווינה, ואנחנו מוטרדים מאוד ממה שאנחנו רואים.

עבור ישראל ועבור כל הכוחות שוחרי היציבות במזרח התיכון, העסקה המתגבשת עשויה ליצור מזרח תיכון אלים יותר ויציב פחות. אמנם אין ספק שארה"ב היא הידידה הכי גדולה והכי חזקה שלנו, אבל בסופו של דבר אלו אנחנו שגרים באיזור, ואנחנו שנישא בתוצאות.

העמדה שלנו אינה אוטומטית. אנחנו לא נגד כל עסקה כעסקה. אבל אנשים רבים שתמכו ב-JCPOA המקורי אז, מודאגים מאוד היום. כאשר אנו דנים בעניין זה עם חברינו האמריקנים, כולנו מסכימים על האבחנה הבאה: האיראנים נמצאים בשלב מתקדם מאוד של פרויקט העשרת האורניום שלהם.הם חצו קו אדום אחד אחרי השני, כולל העשרה בשיעור חסר תקדים של 60%.

זה המצב שקיבלנו, משני צידי האוקיינוס, בירושה. אין טעם לחפש אשמים, אנחנו צריכים להתמודד עם האתגר. הבעיה הכי גדולה בעסקה הזו היא שתוך שנתיים וחצי, שזה ממש מעבר לפינה, איראן תוכל לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות מתקדמות. תארו לעצמכם אצטדיוני כדורגל של צנטריפוגות מתקדמות מסתובבות - זה מותר בהסכם הזה.

בינתיים, כמקדמה, איראן מקבלת מיליארדי דולרים בנכסים מוקפאים, וגישה לשוק האנרגיה המשגשג. חלק גדול מהכסף הזה ישמש נגד ישראל. אני רוצה להדגיש שלוש נקודות שכולנו נצטרך להתייחס אליהן:

• ההסכם מותיר לאיראן מסלול מהיר להעשרה ברמה צבאית. ובזמן שעד ה׳סאנסט׳, הם אפילו לא יצטרכו להשמיד את כל הצנטריפוגות שפיתחו במהלך השנים האחרונות.

• המשטר האיראני מתעקש לסגור את התיקים הפתוחים של סבא"א - מדובר ב"חקירות חמות" הנוגעות למימדים צבאיים אפשריים. או באנגלית פשוטה: איראן החביאה ועדיין מחביאה חומרים הקשורים לנשק גרעיני, היא נתפסה על חם, ועכשיו דורשת מהפקחים שתפסו אותם שיעמידו פנים שהם שכחו את מה שהם ראו.

• ההסכם יזרים כסף, מיליארדי דולרים, למכונת הטרור האיראנית - יותר מל"טים, יותר התקפות על ספינות, יותר רקטות על ישראל ובעלות בריתנו דרך הזרועות שלה.

ואם לא די בחוצפה זאת - איראן דורשת להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הסנקציות. אתם מבינים? כעת הם מבקשים לתת פטור מסנקציות לארגון הטרור הגדול בעולם. כך שההסכם הזה אכן יוצר סט של אתגרים חדשים לביטחון ישראל. עם זאת, אין לי ספק שאנחנו ננצח. כן, ההסכם הזה יעשיר את המשטר האכזרי והמושחת הזה – אבל זה רק זמני.

אם הייתי משקיע, איראן היא המקום האחרון שהייתי משקיע בו. אף אחד לא צריך להשקיע במדינה שהייצוא מספר אחת שלה הוא טרור. ישראל, לעומת זאת, חזקה מתמיד, וצמחה ב-8% בשנת 2021, שהייתה שנת קורונה. הכלכלה שלנו פורחת ותמשיך לצמוח, להיות תחרותית יותר ועם פחות רגולציה. ההיי-טק שלנו שובר את כל השיאים. הבטחנו יציבות פוליטית, העברנו תקציב, והדרך שלנו טובה כתמיד. אנחנו בונים יכולות צבאיות חסרות תקדים. מחובתנו לספק ביטחון לאנשינו, תוך שאנו נשארים בעלי ברית שניתן לסמול עליהם, עבור ידידנו. אז כן, יש אתגרים, אבל אנחנו עומדים בהם.

אומר זאת בבירור: ישראל לא תקבל את איראן כמדינת סף גרעינית. יש לנו קו אדום ברור שלא ננהל עליו משא ומתן - ישראל תמיד תשמור על חופש הפעולה שלה כדי להגן על עצמה.
  
גבירותיי ורבותיי, הממשלה הזו, מהיום הראשון, שמה בראש סדר העדיפויות שלה להושיט יד לעולם, לשקם ולטפח את היחסים עם שכנינו, לעבוד עם שתי המפלגות בארה"ב, כפי שעשינו בעבר. רק השבוע אפגוש עשרות נבחרי ציבור מארה"ב, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

למרות המחלוקות שיש בינינו לגבי הסכם זה, היחסים שלנו עם ידידנו, הנשיא ביידן, ועם הממשל שלו יישארו הדוקים וחזקים. נמשיך להתמקד בביטחון ישראל. נגיד, ויותר חשוב נעשה, כל מה שצריך כדי להבטיח זאת. תודה רבה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן