השמנתם בתקופה האחרונה? אולי זה קשור לקורונה

מחקר חדש שפורסם מצא כי הקורונה גרמה באופן משמעותי להשמנה בקרב הציבור, בשנתיים מאז המחלה התפרצה בעולם, חלה עלייה במשקל של עד 12 קילו בקרב כלל האוכלוסייה

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/22 12:58 כח באדר א'

השמנתם בתקופה האחרונה? אולי זה קשור לקורונה
יש פתרון, צילום: shutterstock

מחקר חדש שפורסם בגיליון הרווארד - The Harvard Gazette מצא כי בשנתיים מאז המחלה התפרצה בעולם, חלה עלייה במשקל של עד 12 קילו. המחקר, אשר בוצע מניתוח מידע רפואי בארה"ב  בדק 15,000,000 נבדקים בדק את הממצאים עליהם לפני הקורונה ובתקופת הקורונה, מתוכם כ-39% העלו יותר מקילו, למעלה מרבע (העלו כ-5 קילו, עשירית   העלו יותר מ-5 קילו ו-2% עלו למעלה מ-12 ק"ג.

עלייה של עד 12 קילו לאורך התקופה שנובעת מהפרשת הקורטיזול

המחקר מצא כי לראשונה, העלייה במשקל הורחבה לכלל האוכלוסייה ולא נותרה רק אצל רק בעלי הרקע להשמנה. החוקרים הסבירו את הממצאים בלחץ הנפשי, הגורם לשחרור הורמון הקורטיזול במוח. המעלה את הדחף לאכול פחמימות, סוכר, שומן וסודיום (מלח). חומרים אלה נותנים אמנם  סיפוק מידי אך הוא לטווח הקצר, ומהווים סיכון להשמנת יתר, לסוכרת 2, התקפי לב ואיבוד שרירים. הקורטיזול עצמו מרכז את השומן באזור הבטן ומביא להשמנה בטנית הידועה כגורם סיכון למגוון תחלואות נלוות.

למעלה מרבע מאוכלוסיית ישראל סובלת מהשמנת יתר, וכ-4000 אנשים מתים ממנה מידי שנה

ד''ר שי אלדר, מנהל המרכז לטיפול בהשמנת יתר, החטיבה הכירורגית באיכילוב, אומר "אחת המחלות הבעייתיות בעולם המערבי, הגוררת הרבה מאוד סיבוכים נלווים היא השמנת יתר. למעלה מרבע מאוכלוסיית ישראל סובלת ממנה, וכ-4000 אנשים מתים ממנה מידי שנה. השמנת יתר היא מחלה כרונית ולא כשל התנהגותי, מחקרים רבים מראים כי מחלה זו היא פיזיולוגית – גנטית, ולמרות שיש פרמטרים הניתנים לשליטה כמו תזונה ואורח חיים, רוב האוכלוסייה הסובלת מעודף משקל, מחזירה את משקלה העודף לאחר ניסיון הרזיה ואף מכפילה את משקלה".

דר שי אלדר

דר שי אלדר צילום: דויד סקורי

הורדה במשקל מהווה פתרון משמעותי כנגד סיבוכי נגיף הקורונה"

במחקר נוסף CCHS על מטופלים הסובלים מהשמנה המסכנת את הבריאות שעמדו לפני ניתוח בריאטרי, נמצא כי פחות מאחוז אחד מהמטופלים שעברו את הניתוח וחלו בקורונה הגיעו לאשפוז ונאלצו לקבל חמצן לעומת קבוצת הבקרה שבה נדרשו בחמצן, אושפזו וסבלו באופן חמור מהנגיף יותר.

אלדר מוסיף – "השמנת יתר נמצאה כגורם סיבוך משמעותי כשמדובר בנגיף הקורונה. ברפואה אין הרבה תחומים בו ניתן לספק פתרון ממשי בטיפול אחד כמו הניתוחים הבריאטריים. ניתוחים אלו המסייעים במקרים שאין פתרון בהשמנת יתר המסכנת חיים הם ניתוחים הכרחיים. הורדה במשקל למטופלים הסובלים מהשמנה המסכנת את הבריאות יכולה להוות מהווים פתרון משמעותי כנגד סיבוכי נגיף הקורונה"