המודיעין האמריקאי: פוטין מתוסכל ועשוי להורות על הסלמה באוקראינה

סוכנויות הביון של ארצות הברית קובעות על פי מידע שיש ברשותן, כי נשיא רוסיה מתוסכל מהלחימה הכושלת שלו באוקראינה. על פי דיווח ברשת NBC פוטין התפרץ בכעס על הכפופים לו: "הוא כבר לא אותו דיקטטור בעל דם קר שהיה ב-2008"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/22 12:12 כח באדר א'

המודיעין האמריקאי: פוטין מתוסכל ועשוי להורות על הסלמה באוקראינה
פוטין נואם בשבוע שעבר, צילום: shutterstock

מלחמת רוסיה-אוקראינה נכנסה ליומה השישי, ונראה כי התקדמות הצבא הרוסי איטית משצפו ברוסיה, ומנגד, האוקראינים משיבים מלחמה. סוכנויות הביון של ארצות הברית קובעות על פי מידע שיש ברשותן, כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתוסכל מהלחימה הכושלת שלו באוקראינה. על פי הדיווח ב-NBC News, בשל תסכולו ההולך וגובר, ייתכן שפוטין יראה את בהסלמת הלחימה כאפשרות היחידה שלו למצב שנוצר, כך אמרו גורמים אמריקאים בהווה ובעבר.

בעוד הכלכלה הרוסית מתמודדת עם סנקציות כלכליות מצד מדינות רבות והכוח הצבאי שלו נבלם לכאורה, פוטין התפרץ בכעס על הכפופים לו, אפילו שהוא נותר מבודד ממרבית הקרמלין, בין השאר בגלל דאגות בנושא הקורונה, אמרו הגורמים. 

"זה מישהו שברור שנלכד על ידי גודל ההתנגדות האוקראינית", אמר סנטור מארק וורנר, יו"ר ועדת המודיעין ב-MSNBC. "הוא בודד את עצמו. הוא לא היה בקרמלין הרבה. יש לו פחות ופחות אנשים עם תובנות סביבו, ואלו שישנם הם 'אומרי כן'". הוא הוסיף: "אני דואג שהוא נסוג לפינה ואין לו דרך יציאה ברורה".

"אנחנו לא מאמינים שיש לו הבנה ריאלית של מה שקורה"

על פי הדיווח ב-NBC לסוכנויות המודיעין המערביות יש תצפית טובה על פוטין כרגע והן עוקבות מקרוב אחר מהלכיו לגבי כל שינוי התנהגותי משמעותי, אמרו הגורמים. ארבעה פקידים אמריקאים אמרו שאין מידע מודיעיני שאומר שמלמד על כך שפוטין לא יציב נפשית, אבל הם אמרו שהוא הפגין דפוס התנהגות שונה מבעבר.

לארצות הברית יש מידע מודיעיני מוצק לפיו פוטין מתוסכל והמצב הזה מוציא ממנו פרצי זעם חריגים כלפי אנשים במעגל הפנימי שלו, בשל מצב המערכה הצבאית והגינוי העולמי למעשיו, כך אמרו פקיד אמריקאי אחד לשעבר ושני פקידים בהווה על המודיעין.

צפו בדיווח ב-MSNBC:

"זה יוצא דופן", הם אומרים, כי פוטין, בעצמו קצין מודיעין לשעבר, שומר בדרך כלל על רגשותיו בקור רוח. "הוא כבר לא אותו דיקטטור בעל דם קר וצלול עיניים שהוא היה ב-2008", אמר ראש ה-CIA לשעבר, ג'ון ברנן.

דיפלומט מערבי אמר כי נראה כי פוטין מבודד יותר ויותר, ומקבל מידע מוטעה. "הדאגה העיקרית היא המידע שהוא מקבל ועד כמה הוא מבודד. הבידוד הוא חשש גדול באמת", אמר הדיפלומט. "אנחנו לא מאמינים שיש לו הבנה ריאלית של מה שקורה".