היום ה-6 זלנסקי ריגש בנאום וידאו: "עבור חלק מאנשיי זה היום האחרון"

הנשיא האוקראיני נשא נאום וידאו מיוחד בפני הפרלמנט האירופי: "אף אחד לא ישבור אותנו" | שר ההגנה הרוסי הצהיר אמר כי הלחימה באוקראינה תמשיך עד שתשיג את יעדיו של פוטין: "הגנה על רוסיה מהאיום שיצר המערב"| צפו בתיעוד: בניין עיריית חרקוב מופגז

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/22 14:22 כח באדר א'

זלנסקי ריגש בנאום וידאו: "עבור חלק מאנשיי זה היום האחרון"
צילום: צילום מסך מנאום הווידאו של זלנסקי

ברקע הפלישה הרוסית לאוקראינה שמתקדמת לאט מהצפוי, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, נאם בפני הפרלמנט האירופי בישיבת החירום שהתקיימה היום (ג') ונשבע: "אף אחד לא ישבור אותנו". לכבוד נאומו הפרלמנט האירופי הציב את דגלי אוקראינה בכניסה לבניין המפואר.

במהלך נאומו שריגש את מנהיגי האיחוד, אמר זלנסקי: "עבור חלק מהאנשים שלי זה היום האחרון בחייהם. אני מאמין שהיום אנו נלחמים להיות חופשיים, כמוכם. אנו מאבדים את האנשים הטובים ביותר שלנו ומשלמים את המחיר הגבוה ביותר". 

"אוקראינה שואפת להיות חלק מהאיחוד האירופי". הנשיא האוקראיני ביקש: "הוכיחו לנו שאתם איתנו. הוכיחו לנו שלא תוותרו עלינו ושאתם אירופאים אמתיים. אז החיים ינצחו את המוות".

שר ההגנה הרוסי: רוסיה איננה כובשת את שטח אוקראינה

שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הצהיר היום כי הלחימה באוקראינה תמשיך עד שתשיג את היעדים שהציב פוטין: "הגנה על רוסיה מהאיום שיצר המערב". עוד הוא טען כי רוסיה איננה כובשת את שטח אוקראינה. מנגד, שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה קבע: "אוקראינה לא תיפול. אוקראינה תילחם, וזה יכלול גם תביעות בבתי הדין הבינלאומיים".

מוקדם יותר הבוקר ראש עיריית חרקוב הודיע כי רוסיה הפציצה את בניין העירייה שבכיכר העצמאות, ותקפה מטרות אזרחיות בעיר באמצעות טילי שיוט וגראד. בסרטון מהזירה נראה טיל פוגע בחזית הבניין סמוך לשעה 08:00 הבוקר, בנוסף ניתן לראות חלקים של כלי רכב החונים בסמוך לו מתעופפים מעוצמת ההדף.

צפו בטיל שפגע בבניין עיריית חרקוב:

הרשויות באוקראינה דיווחו כי בלחימה אתמול בבסיס צבאי בעיירה אוחטירקה שבמזרח המדינה, נהרגו יותר מ-70 מחייליה. ראש העיר חרסון שבדרום אוקראינה, הודיע כי כוחות הצבא הרוסי נמצא כעת בשערי עירו, בפתח היום השישי למלחמה.

התקדמות הצבא הרוסי אמנם איטית, אך החשש הקיים הוא ממצור רוסי על ערים אוקראיניות וכתוצאה ממנו משבר הומניטרי. באוקראינה כבר מדווחים על מלאי התרופות שהולך ומידלדל, ועל מאגרי חמצן שאוזלים. ארגון הסיוע Project HOPE דיווח אתמול כי בבתי מרקחת בערים המותקפות באוקראינה אוזל מלאי התרופות. העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח הבוקר כי העיר חרסון המוקפת על ידי הצבא הרוסי, מתקשה לספק מזון ל-300 אלף תושביה משום שמאגרי המזון שלה מאופסנים במחסנים מחוץ לעיר.

בריטניה פרסמה הבוקר עדכון על המידע המודיעיני שברשותה, לדבריה, גם ב-24 השעות האחרונות רשמו הרוסים התקדמות מועטה בלבד לעבר הבירה האוקראינית קייב. חברת הלוויינים האמריקאית MAXAR עדכנה הלילה על שיירה צבאית רוסית בת 64 ק"מ העושה דרכה לכיוון הבירה האוקראינית קייב. על פי הצילומים, השיירה הכוללת כלי רכב צבאיים רבים, לרבות טנקים, נמצאת פחות מ-50 ק"מ מהעיר. 

הממשל האמריקאי התייחס לתמונות הלוויין וגורמים בבית הלבן אמרו לרשת CNN שהם לא מודאגים רק מגודל השיירה, אלא גם מהפגיעה הגדולה בחפים ומפשע. "רוסיה צפויה להביא למצור על קייב", נאמר למחוקקים אמריקאים בתדרוך, "מראות קשים של לחימה תוך עירונית צפויים באזור".

"הרוסים השתמשו בנשק שלמעשה נאסר על פי אמנת ז'נבה"

באוקראינה טוענים כי במהלך יום הלחימה החמישי, אתמול, השתמשה רוסיה בפצצות תרמו-באריות ("פצצות ואקום"), האסורות לשימוש. שגרירת אוקראינה בארצות הברית, אוקסנה מרקרובה, אמרה: "הרוסים השתמשו בנשק שלמעשה נאסר על פי אמנת ז'נבה".

תובע בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) הכריז על פתיחת חקירה נגד רוסיה בחשד לפשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות במסגרת המלחמה שנפתחה ביום חמישי האחרון.

צפו בדיווח מרשת CNN:

האיחוד האירופי החל רשמית בתהליך בחינת הצטרפותה של אוקראינה לשורותיו

על פי דיווח בתקשורת הרוסית, האיחוד האירופי החל רשמית בתהליך בחינת הצטרפותה של אוקראינה לשורותיו. בשעות הלילה המוקדמות נשלח מכתב פתוח של נשיאים ממדינות באיחוד האירופי הדורשים מתן מעמד מדינה מועמדת לאוקראינה מידית. בין המדינות החתומות: בולגריה, אסטוניה, צ'כיה, לטביה, ליטא, פולין, סלובקיה וסלובניה.

כך או כך, האיחוד האירופי החליט לספק 70 מטוסי קרב מתוצרת רוסית לאוקראינה. בפרלמנט האוקראיני טענו כי מדובר ב-28 מטוסי MIG-29 מפולין, 12 מסלובקיה, 16 מבולגריה, ועוד 14 SU-25 מבולגריה, שהכחישה את התרומה.

כך או כך, האיחוד האירופי תיאם את ההעברה והטייסים האוקראינים שרגילים לטוס על מטוסים דומים או זהים לא יידרשו לאימונים משמעותיים טרם השימוש ולפחות חלקם כבר הגיעו לפולין כדי לאסוף את המטוסים.