צפו תיעוד נדיר של דולפינה במפרץ אילת

מדובר במין המוגדר כמצוי בסכנת הכחדה, ואוכלוסייתו הולכת ופוחתת עם הזמן, כך שכל תצפית של דולפינה ממין זה היא בהחלט נדירה. השם מגובנן ניתן לו בשל הסימן המובהק המזהה את אוכלוסייה זו: גבנון במרכז הגב, שממנו יוצא הסנפיר

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/02/22 12:22 כו באדר א'

תיעוד נדיר של דולפינה במפרץ אילת
צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים

לידי חוקרי עמותת דלפיס הגיע אמש (שבת) דיווח על דולפין שנראה במימי המרינה החדשה באילת. בתיעוד המצולם שהועבר לדלפיס נראית הדולפינה המוכרת לחוקרים, מהמין דולפין מגובנן (Sousa plumbea), שנראתה לראשונה באזור בינואר 2020 ומאז שוהה דרך קבע במימי מפרץ אילת, ובמקביל נצפית תדירות גם בצד הירדני.

בהתכתבות של חוקרי דלפיס עם חוקרת הדולפינים סינה קרייקר, מאוניברסיטת ציריך שבשוויץ, בנובמבר האחרון, התברר כי הדולפינה נצפתה גם בחברת גור צעיר (שזכה לשם יואי) בפברואר אשתקד, אך למרבה הצער נראה כי הגור לא שרד. מדלפיס נמסר, כי מדובר במין המוגדר כמצוי בסכנת הכחדה, ואוכלוסייתו הולכת ופוחתת עם הזמן, כך שכל תצפית של דולפינה ממין זה היא בהחלט נדירה.

דולפינה

דולפינה צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים

מין זה נחשב מהגר לספסי נדיר לים התיכון. עיקר האיומים עליו נובעים מפעילות האדם: בנייה, תיעוש, נתיבי שייט, דייג והשלכת פסולת תעשייתית. הדולפין המגובנן נולד באורך של כמטר אחרי היריון שנמשך 12-10 חודשים. הוא נגמל מחלב אמו כעבור כשנתיים ומגיע לבגרות מינית בגיל עשר. תוחלת החיים של דולפינים מגובננים היא 40-30 שנים. גופם מוצק ומגושם, וחרטומם מופרד, דק וארוך. סנפירי החזה שלהם גדולים ומעוגלים בקצוות. השם מגובנן ניתן לו בשל הסימן המובהק המזהה את אוכלוסייה זו: גבנון במרכז הגב, שממנו יוצא הסנפיר. לרוב הדולפין המגובנן הוא בודד, שוחה בזוג או בקבוצות קטנות ודי ביישן. משך רוב הצלילות שלו פחות מדקה, אך הוא מסוגל לצלול עד ארבע דקות.