נתניהו "אני לא מונרך, אפילו שיש כאלה שאומרים קינג ביבי"

ראש הממשלה לשעבר סיפק מספר התבטאויות מעניינות מאוד במהלך ראיון שנגע בגרעין האיראני: "האם היה רגע בו היינו יכולים לעשות דברים נוספים? כן", ובהתקדמות של הסכמי אברהם: "אני חושב שזה נהדר, אני לא אחד שלוקח קרדיטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/22 08:11 כא באדר א'

נתניהו "אני לא מונרך, אפילו שיש כאלה שאומרים קינג ביבי"
נתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בראיון בלעדי שהעניק אמש (ב') לערוץ החדשות הבינלאומי "i24NEWS" התייחס ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לגרעין האיראני ולמשא ומתן המתנהל בווינה, כמו גם להתקדמות של ממשל בנט-לפיד עם הסכמי אברהם שהחלו בסוף הקדנציה שלו.

נתניהו נשאל האם זו הייתה טעות לעודד את האמריקאים לצאת מהעסקה, והשיב: "לא, זה היה הדבר היחיד שהיה נכון. מפני שהדבר היחיד שיעבוד עם איראן זה לא לתת להם עסקה כאשר העסקה הקודמת כבר סללה את דרכה של איראן לפצצה. העסקה החדשה מאפשרת לאיראן, עם חותמת אישור מהקהילה הבינלאומית, להעשיר אורניום באופן בלתי מוגבל. זה מזין אותם במיליארדי דולרים להמשיך את קמפיין הטרור שלהם במזרח התיכון ובכל העולם. העסקה איומה. למעשה איראן תשיג את הפצצה אם היא תשמור על העסקה".

"מה שבאמת צריך לעשות זה להשית סנקציות משתקות ואיום צבאי אמין על איראן, כדי לוודא שהיא מתפרקת מהתוכנית להעשרת הגרעין, מהבונקרים התת קרקעיים שלה, מהטילים הבליסטיים. הדרך לעצור את איראן זה עם לחץ מכריע וזה מה שביקשתי מהממשל הקודם של ארצות הברית לעשות".

"הבאנו את ארכיון הגרעין הסודי שמוכיח שהם שיקרו במצח נחושה לעולם"

נתניהו אמר כי איראן טרם הגשימה את תכנית הגרעין כי "הובלנו, ואני דחפתי לכך בנחישות, לא רק לסנקציות חזקות נגד איראן, אלא גם למעשים נגד תכנית הגרעין של איראן, שאני לא אפרט כאן. אתם יודעים מה נעשה, בין היתר, שלחנו את המוסד ללב טהרן, הבאנו בחזרה את ארכיון הגרעין הסודי שמוכיח שהם שיקרו במצח נחושה לעולם. הפעולות הללו, הסנקציות הכלכליות והאיום הצבאי המוחשי, הם אלו שעיכבו את איראן במשך עשר שנים".

נתניהו מציג את ארכיון הגרעין האיראני, אפריל 2018

נתניהו מציג את ארכיון הגרעין האיראני, אפריל 2018 צילום: Miriam Alster/Flash90

נתניהו הוסיף כי אם אמריקה תהיה תקיפה עם הסנקציות, כולם, כולל סין, יתיישרו עם הקו שלה. "מדוע? מפני שחברות וממשלים חייבים לבחור בין כלכלה בסדר גודל של ישראל, זאת הכלכלה האיראנית, משום שלישראל הקטנה ממנה פי 10 יש תוצר אדיר פר נפש אבל לאיראן אין, אז כשהם צריכים לבחור בין כלכלה קטנה כמו איראן או מעצמה כלכלית ענקית כמו ארצות הברית, עם טריליוני דולרים, כולם מתיישרים בהתאם.

נתניהו הסביר את חשיבות הסנקציות: "אם 'תסיר' את הסנקציות, מה שלצערי ארצות הברית בדיוק עשתה לחלקן, כולם יגידו 'אוקיי, אנחנו יכולים ללכת לעשות עסקים עם איראן'. אם אתם חזקים ואתם פועלים להיות חזקים אף יותר, אז אחרים יצטרפו כי הם ייאלצו לבחור – זאת איראן או אמריקה. והם תמיד יבחרו באמריקה מבחינה כלכלית".

"עשינו הרבה דברים לאורך השנים, על חלקם קראת, על אחרים לא"

נתניהו נשאל האם הוא מתחרט על כך שלא נקט בפעולות צבאיות כנגד איראן בתקופת כהונתו, והשיב: "אני לא יכול להתייחס לכל דבר שעשינו. עשינו הרבה דברים לאורך השנים, על חלקם קראת, על אחרים לא. אני חושב שהפעולות האלה למעשה האטו את תכנית הגרעין האיראנית. לאלה שאומרים 'תראו כמה רחוק איראן הגיעה' – איראן הייתה עם ארסנל גרעיני, עם עשרות פצצות גרעיניות, אם לא היינו עושים את כל מה שעשינו, גם מבצעית וגם פוליטית וכלכלית. ואני חושב שזה הזמן לעשות יותר".

"האם היה רגע בו היינו יכולים לעשות דברים נוספים? כן, אבל צריך להעביר את ההחלטות האלה. אני לא מונרך. אפילו שיש כאלה שאומרים 'קינג ביבי'. לא, אתה צריך להיבחר ומעבר לכך אתה צריך רוב להעביר את ההחלטות. לא יכולתי להעביר את כל ההחלטות שרציתי ואני חושב שברטרוספקטיבה אנשים יכולים לראות שמה שצריך זה פעילויות אגרסיביות עקביות נגד הממשל הרעיל והאגרסיבי ביותר בעולם. אתה לא רוצה את האייתולות עם נשק גרעיני".

"בכדי לעצור את השאיפות הגרעיניות של איראן הם הבינו שישראל היא בת ברית מצוינת"

נתניהו נשאל על הסכמי אברהם והאם הוא מרוצה מאופן ההתקדמות של ההסכמים תחת הממשלה הנוכחית, והשיב: "אני חושב שזה נהדר, אני לא אחד שלוקח קרדיטים, לא אכפת לי מזה. תמיד האמנתי שיש שלושה דברים שחייבים לקרות: הדבר הראשון הוא להיפטר מהווטו הפלשתיני(...). הדבר השני שצריך הוא התמריץ, התמריץ השלילי של איראן, כי אנשים ראו, במיוחד לאחר הנאום שלי בקונגרס שהייתי מוכן אף להתעמת עם הנשיא של ארצות הברית, בת ברית חשובה שלנו, אבל בכדי לעצור את השאיפות הגרעיניות של איראן הם הבינו שישראל היא בת ברית מצוינת, אז מדינות המפרץ התקרבו לישראל בנקודה הזו, כי גם הם תחת איום הגרעין בדיוק כמונו. והדבר השלישי שהיה חייב לקרות זה תמריץ חיובי, זו ההבטחה של טכנולוגיה ישראלית במים, בבריאות, בסייבר, בהכל. הם באמת ראו שיש הזדמנויות לשפר את חיי האזרחים שלהם".

החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון. ארכיון

החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון | ארכיון צילום: דוברות ראש הממשלה

לכשנשאל נתניהו מה הוא מייעץ לצדדים הלוקחים חלק במו״מ בוינה והאם לנטוש את המו״מ, השיב: ״כן, כמובן! או לדרוש עסקה טובה יותר. עסקה שמאלצת את איראן להתפרק מהתשתיות הצבאיות הגרעיניות, שלא מאפשרת להם לפתח את הטילים הבליסטיים, להפסיק פיתוח נשקים, להפסיק את הטרור, שמתנה את ההתקדמות בהסרת הסנקציות על איראן בצעדים שאיראן תנקוט ולא בלוחות זמנים קבועים מראש, שזה מה שהעסקה הזאת עושה".

"אני חושב שזה מה שאני הייתי מייעץ, אבל אני הייתי אומר שמנקודת מבטי, כמי שהיה ראש ממשלת ישראל ופעל נגד עסקאות כאלה במשך זמן רב, הדבר הכי חשוב שיש לומר הוא שעם עסקה או בלעדיה, ישראל חייבת לעשות מה שהיא צריכה לעשות על מנת להגן על עצמה נגד האיום העצום הזה על קיומה".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן