גנץ על מסקנות תחקיר האסון באגוז: "ענישה אינה חזות הכול"

בטקס השבעת שופטות צבאיות והענקת דרגת אלוף לנשיאת בית הדין הצבאי לערעורים, התייחס שר הביטחון לשורת התקריות האחרונה בצה"ל ולביקורות שנשמעו והבהיר: "אנו מחויבים לחקור כל חריגה, גם לתקן ולחנך ללא מורא"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/02/22 16:33 יב באדר א'

גנץ על מסקנות תחקיר האסון באגוז: "ענישה אינה חזות הכול"
בני גנץ, מתייחס לאירועים האחרונים בצה"ל, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר הביטחון, בני גנץ, נאם היום (א') בטקס השבעת שופטות צבאיות והענקת דרגת אלוף לנשיאת בית הדין הצבאי לערעורים, בבית הנשיא, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, הפרקליטה הצבאית הראשית אלופה יפעת תומר ירושלמי, נשיאת בית הדין הצבאי לערעורים הנכנסת תא"ל אורלי מרקמן ושופטת בית הדין לערעורים הנכנסת אל"מ מאיה גולדשמידט.

"בעת הזו, תפקידי השיפוט הצבאי שעליהן הופקדתן, מקבלים משנה תוקף בחשיבות השמירה על הנורמות והערכים של צה"ל. ברובם המוחלט של המקרים, מפקדי וחיילי צה"ל נוהגים לפי הנורמות והפקודות. שומרים על טוהר הנשק, מקפידים על הנחיות הפתיחה באש, מבלי להפסיק לחתור לניצחון ולהשלמת המשימות הצבאיות", אמר שר הביטחון. 

גנץ התייחס לשורת התקריות האחרונה בצה"ל שגבו חיי אדם ולביקורת הציבורית שנשמעה על כך: "לצערי, לאחרונה נתקלנו במספר מקרים שדורשים מהמערכת לבדוק את עצמה לעומק ולרוחב: כך בהפקרתו של עמאר אסעד בן ה-80, שכדבריו הנכוחים של הרמטכ״ל ״מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה״ל, כך גם בתאונות כמו זו שהביאה למותם של רס״ן אופק אהרון ורס״ן איתמר אלחרר זיכרם לברכה.  וכך גם במקרים שראינו בין אדם לחברו – כמו בנגע ההטרדות המיניות שבו צה"ל נאבק במקרים קשים. אנו מחויבים לחקור כל חריגה, גם לתקן ולחנך ללא מורא". 

הטקס התקיים בבית הנשיא, הענקת הדרגות

הטקס התקיים בבית הנשיא, הענקת הדרגות צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

"אכן נדרשת ענישה למי שלא עמד בנורמות ובכללים", אמר גנץ והבהיר: "אך ענישה אינה חזות הכל – ממש לא. לא פחות חשוב הוא תהליך הפקת לקחים, ולעיתים גם חשבון נפש בדרגי הפיקוד הגבוהים בנוגע למשימות ולאופן הכשרת הכוחות. רק אם נחטט בפצעים הפתוחים – נשמור על צה"ל".

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר הוסיף והדגיש כי, "בימים אלו מתבצעת הטמעה של הנורמות ותיקון לרוחב כל הגזרה בהובלת הרמטכ"ל והדרגים הפיקודיים בשל מספר מקרים, ללא קשר להיבטים המשפטיים. בכל מקום שבו גבולות מיטשטשים אנו מסמנים קו ברור בכדי שאחרים לא יחצו אותו בעתיד".

אורלי מרקמן

אורלי מרקמן צילום: דובר צה"ל