האסון באגוז | הרמטכ"ל החליט על ביטול המינוי של מפקד היחידה

התחקירים בעקבות האסון שגבה את חייהם של שני הלוחמים ביחידת הקומנדו הוגשו לרמטכ"ל, ומהם עולה כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי פתח ראשון בירי. כוכבי: "אירוע נבע מליקויים במקצועיות, מאי-קיום פקודות ובראש ובראשונה מטעות חמורה בשיקול הדעת"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 07/02/22 19:35 ו באדר א'

האסון באגוז | הרמטכ"ל החליט על ביטול המינוי של מפקד היחידה
הקצינים שנהרגו באסון, צילום: דובר צה"ל

כמעט חודש חלף מאז אירוע הירי הדו-צדדי ביחידת אגוז בו נהרגו רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל ורב-סרן אופק אהרון ז"ל, במטווחים הסמוכים למחנה נבי מוסא. בימים האחרונים הוצגו לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, התחקירים שנערכו בעקבות האירוע. על פי הודעת דובר צה"ל, הליך התחקור כלל תחקירים פיקודים, שנערכו על-ידי היחידה והוצגו למפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, וכן ועדת מומחים לבחינה מערכתית ולהפקת לקחים בראשות אלוף (במיל') נעם תיבון.

תמונות ארכיון של יחידת אגוז

תמונות ארכיון של יחידת אגוז צילום: דובר צה"ל

מהתחקירים עולה כי רס"ן אלחרר ז"ל ורס"ן אהרון ז"ל נפגעו ונהרגו מאש כוחותינו שנורתה בידי מפקד צוות ביחידה, סגן נ' וכי נורתה גם אש מצדם. לא ניתן לקבוע בוודאות מי פתח ראשון בירי. נמצא כי איתמר ז"ל ואופק ז"ל נהרגו במהלך ההתקלות, ולא ניתן היה להצילם. הגורם הישיר למותם של הקצינים הוא ירי שביצע סגן נ', כתוצאה מטעות בזיהוי ומצבו התודעתי שהובילו אותו לתחושת סכנת חיים.
עוד עולה, כי לאירוע תרמו גורמים נוספים – יציאתו של מפקד הצוות למשימה לבד, ללא אישור, ללא תאום ותוך שהוא חוצה את גבול הגזרה וגם יציאתם של מפקדי הפלגות באופן שאינו מקצועי דיו.

מהתחקירים עולה כי האירוע לא התרחש בשל בעיית אבטחה בשטחי האימונים ולא בשל פערים בהוראות הפתיחה באש. כמו כן, הוועדה מצאה כי בשנים האחרונות ובדגש על שנת 2021 נקט צה"ל בפעולות רבות, שנמצאו כיעילות למניעת גניבות אמצעי לחימה בשטחי האימונים, דבר אשר הוביל לירידה משמעותית בגניבות בצה"ל.

הרמטכ"ל בזירת האירוע

הרמטכ"ל בזירת האירוע צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרמטכ"ל קבע כי "מדובר באירוע קשה וחמור ביותר שניתן וצריך היה למנוע אותו. האירוע נבע מליקויים במקצועיות, מאי-קיום פקודות ובראש ובראשונה מטעות חמורה בשיקול הדעת". הרמטכ"ל הוסיף כי "מקצועיות והקפדה על ביצוע הפקודות כלשונן הן שני צדדים של אותו מטבע, והן המאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם. מקצועיות ומשמעת הן גם הבסיס ליוזמה. אנו מחויבים בכל משימה להקפיד קלה כבחמורה על תכנון זהיר וקפדני של כל שלב וכל פרט במבצע, באימון ובכל פעילות בשגרה, תוך איתור מראש של נקודות כשל ותורפה העלולות להביא לתקלות. אל לנו להתפשר ולו במעט על בטיחותם, בריאותם וחייהם של חיילנו".

ההשלכות: ביטול המינוי ועיכוב הקידום

לאור ממצאי התחקירים ומסקנותיהם, החליט הרמטכ"ל על ביטול מינויו של מפקד היחידה, סא"ל א', לתפקיד מח"ט 3 (אלכסנדרוני) וקידומו יעוכב בשנתיים. סגן מפקד היחידה, רב-סרן ר', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד פלגה ב', רב-סרן י', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד הצוות בפלגה ב', סגן נ', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידות לוחמות לצמיתות. סמל-ראשון ג', לוחם ביחידה, יודח מלחימה.

הרמטכ"ל הנחה כי בכלל יחידות צה"ל תיעצר שגרת הפעילות למשך שבוע, לצורך הטמעת 'סדרי בראשית' (פקודות ונהלים המגדירים את יסודות ההתנהלות הרצויים בשגרה, באימונים ובמבצעים). מטרת שבוע 'סדרי בראשית' תהיה ללבן מהיסוד את כלל נהלי השגרה, נורמות התכנון, אופן שילוח וביצוע של משימות ואת אופן מימושן של ההוראות והפקודות. כמו כן, הנחה על הטמעת פרק ניהול שגרת יחידה בכל הקורסים וההכשרות.



בנוסף לתחקיר הפיקודי ולוועדת המומחים, מתנהלת בגין האירוע חקירת המשטרה הצבאית, שבסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. ממצאי התחקיר הפיקודי ועדת המומחים הוצגו למשפחות אלחרר ואהרון, צה"ל מרכין את ראשו לאור מותם של רס"ן אופק אהרון ז״ל ואיתמר אלחרר ז״ל, מ״פים מוכשרים ומצטיינים, משתתף בצערן העמוק של המשפחות וימשיך ללוותן.