המפכ"ל קיצר את ביקורו באמירויות בשל פרשת NSO: "לא נמצאה חריגה"

רנ"צ קובי שבתאי נאלץ לקצר את ביקורי ההיסטורי באיחוד האמירויות בעקבות הפרסומים החדשים בנוגע לפרשיית הריגול החמורה | באיגרת לפקודיו כתב: "עד כה לא נמצאה כל אינדיקציה לפעולה שנעשתה שלא כדין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/02/22 11:31 ז באדר א'

המפכ"ל קיצר את ביקורו באמירויות בשל פרשת NSO: "לא נמצאה חריגה"
קובי שבתאי, צילום: Meir Vaknin/Flash90

בעקבות הפרסומים האחרונים בפרשת הריגול החמורה לכאורה, פרשת NSO, נאלץ מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי לקצר את ביקורו ההיסטורי באיחוד האמירויות שהחל ביום ראשון. באיגרת שהעביר היום (ג') לפקודיו, כתב שבתאי כי אין כל אינדיקציה לפעולה שנעשתה שלא כדין והוסיף כי הבדיקה נמשכת.

שבתאי פתח וכתב כי בעקבות פרסום הפרשה שפורסמה בעיתון "כלכליסט" לפני כשלושה שבועות, לפיה המשטרה עשתה שימוש אסור בכלים טכנולוגיים, הורה היועץ המשפטי לממשלה היוצא, אביחי מנדלבליט, לפתוח בבדיקת הדבר, וכך אכן נעשה. אתמול נחשפה בכלכליסט רשימת יעדי הריגול: מנכ"לי חברות, ראשי ערים, קרובים לנתניהו ואזרחים מן השורה

המפכ"ל כתב: "מבדיקה ראשונית שנערכה על ידי אגף החקירות והמודיעין ביממה החולפת לגבי טענות אלה, עולה כי שורבבו בפרסום שמות שמעולם לא נחשדו על ידי המשטרה ולא טופלו בשום צורה ובשום כלי טכנולוגי, לצד שמות שנחשדו על ידי המשטרה בעבר וטופלו באמצעים שונים ומגוונים. עד כה לא נמצאה כל אינדיקציה לפעולה שנעשתה שלא על פי דין והבדיקה נמשכת".

בסיום דבריו כתב כי משטרת ישראל תשתף פעולה ככל הנדרש עם כל ועדת בדיקה שתוקם, על מנת להגיע לחקר האמת. "במדינה דמוקרטית חיוני לתת למערכת אכיפת החוק כלים מתקדמים שתכליתם לחימה בפשיעה והצלת חיים. חובה עלינו להשתמש בכלים אלה על פי דין בלבד. חריגה מנורמות אלו, אם תימצא, תטופל במלוא חומרת הדין".

בכיר לשעבר במשטרה: "ייתכן שבקרוב האמת תיחשף"

הבוקר פורסם במעריב כי גורם בכיר לשעבר באגף החקירות והמודיעין של משטרת ישראל התייחס לפרשת הריגול וההאזנות אחרי אזרחים בעזרת תוכנת NSO, וטוען כי כבר בקרוב ייתכן והציבור ייחשף לאמת במלואה.

"אני לא יודע מה קרה בתקופה שלא הייתי, אבל אני בוודאות אומר שהשימוש בתוכנות האזנה כאלו או אחרות נעשה על פי דין וכפוף לצווים. הכול נעשה במדויק ובכפוף להוראות החוק". עוד הוא טוען: "אם הדברים יתבררו כנכונים - זו תהיה מכה לא קלה, אבל זה לא מהשנתיים האחרונות".

עוד הוא צוטט במעריב, כאומר כי הסיבה בגינה המפכ"ל זימן ועדת בדיקה "כי הוא רוצה לנקות הכול אם אכן היו דברים לא תקינים. השימוש בתוכנת הריגול נעשה מול ארגוני פשיעה כדי לאסוף מידע, וממה שהבנתי זו הייתה המטרה של אותה תוכנה".

בר-לב: "ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות"

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב נדרש לנושא הודיע אתמול כי בעקבות הפרסומים החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית "שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות".

"מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ״לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות. אני מישיר מבט אליכם, אזרחי ישראל ומתחייב לכם - ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו – המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות".

בראשות ועדת הבדיקה לסוגיית השימוש בטכנולוגיות המעקב על ידי כלל גופי מערכת אכיפת החוק, יעמוד שופט בדימוס. "אבקש משר המשפטים להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לה יוקנו הסמכויות העיקריות של ועדת חקירה ממלכתית לעניין זימון עדים, חקירתם באזהרה ותפיסת מסמכים. תהא רמת בכירותם של המזומנים באותם ימים אשר תהא – מהדרג המדיני, ממערכת המשפט, או ממשטרת ישראל". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן