עמר בר-לב: "החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית" | אלה סמכויות הוועדה

השר לביטחון הפנים החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית, "שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות". ראש הממשלה: "אם הדברים נכונים הם חמורים מאוד" | הבוקר פורסמה רשימת יעדי הריגול של המשטרה באמצעות תוכנת הריגול

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/02/22 12:14 ו באדר א'

עמר בר-לב: "החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית" | אלה סמכויות הוועדה
בר-לב, צילום: Meir Vaknin/Flash90

הבוקר (ב') נחשפו ב"כלכליסט" שמות רבים שהיו תחת ריגול משטרת ישראל באמצעות תוכנת NSO, ביניהם מנכ"לי חברות, ראשי ערים, קרובי ומקורבי ראש הממשלה ומארגני מחאות. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב נדרש לנושא והודיע כי בעקבות הפרסומים החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית "שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות".

"מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ״לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות. אני מישיר מבט אליכם, אזרחי ישראל ומתחייב לכם - ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו – המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות".

בראשות ועדת הבדיקה לסוגיית השימוש בטכנולוגיות המעקב על ידי כלל גופי מערכת אכיפת החוק, יעמוד שופט בדימוס. "אבקש משר המשפטים להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לה יוקנו הסמכויות העיקריות של ועדת חקירה ממלכתית לעניין זימון עדים, חקירתם באזהרה ותפיסת מסמכים. תהא רמת בכירותם של המזומנים באותם ימים אשר תהא – מהדרג המדיני, ממערכת המשפט, או ממשטרת ישראל". סיכם השר בר-לב.

לאור זאת, לוועדה תעמוד הסמכות והיכולת לדרוש הזמנת עדים, לדרוש מסמכים ובמידת הצורך אף לחקור באזהרה, מה שאין כיום לצוות הבדיקה שהקים היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט. 

בנט: "אם הדברים נכונים - הם חמורים מאוד"

זמן קצר לאחר בר-לב, ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בעצמו לנושא: "הדברים שהתפרסמו, אם הם נכונים, חמורים מאוד. הכלי הזה (פגסוס), וכלים דומים, הם כלים חשובים מאוד במאבק נגד הטרור וגם במאבק נגד פשיעה חמורה, אבל הם לא נועדו ל"פישינג" רחב בקרב אזרחי ישראל או בקרב אנשי ציבור במדינת ישראל, ולכן אנחנו צריכים להבין בדיוק מה קרה".

"כמו שאמרתי, לא נותיר את זה בלי מענה. קרו פה לכאורה דברים חמורים מאוד. נחכה עוד כמה שעות, נתייעץ עם השרים המדוברים ועם היועמ"שית החדשה".

מפכ"ל המשטרה: "להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל"

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, נאלץ להגיב שוב לפרשיה החמורה, שפוגעת קשות באמון הציבור בארגון שאמון על שמירת החוק. מוקדם יותר אמר: "לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט שתיבחן את הנושא על כל היבטיו וזאת על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך". 

נציין כי יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת גלעד קריב, פנה הבוקר אל השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולשר המשפטים גדעון סער בדרישה להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס, כדי לחקור את פרשת האזנות הסתר על ידי המשטרה על כל היבטיה, ולגבש המלצות מהירות.

"יש להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בהתאם לסעיף 8א' לחוק הממשלה. לא ניתן להסתפק בצוות בדיקה פנימי של משרד המשפטים, בין השאר מכיוון שיש לבחון גם את הפיקוח על פעולת המשטרה. העמדת שופט בדימוס בראשות ועדת הבדיקה תאפשר על פי החוק להעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית - זהו הצעד הנדרש בעת הזו", אמר קריב והוסיף, "בכוונתי לשוחח בנושא זה עם השר לביטחון הפנים ושר המשפטים, ובמידת הצורך לגבש קריאה משותפת של חברי ועדת החוקה".