למרות המחאה: המהפך של יועז הנדל מגיע לרחוב החרדי

מאז נכנס לתפקידו כשר התקשורת יועז הנדל מקדם את הרפורמה בטלפונים הכשרים, למרות מחאות רבות של פעילים חרדים נגד השינוי, הנדל מודיע הבוקר על פתיחת השוק לתחרות במטרה לפרק את המונופול ששולט בשוק הסלולר

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 02/02/22 09:43 א באדר א'

למרות המחאה: המהפך של יועז הנדל מגיע לרחוב החרדי
טלפון כשר, צילום: Nati Shohat/Flash90

רפורמת הסלולר מגיעה לציבור החרדי: שר התקשורת, יועז הנדל, מתכוון לאפשר ניידות מספרים מלאה בקווים הכשרים ולפתוח את שוק הקווים הכשרים, והמכשירים המשמשים את הציבור החרדי לתחרות

פתיחת השוק לתחרות נועדה כדי לפרק את המונופול ששולט בשוק הסלולר הכשר הכולל כחצי מיליון מנויים, וצפוייה על מעבר בין חברות ותוזיל את המחירים לצרכן.
 
שר התקשורת, יועז הנדל אמר עם פרסום ההחלטה: "תפקידי כשר התקשורת הוא להסדיר את השוק ולוודא שלכל אזרח בישראל תהיה גישה שווה לכלל השירותים. המצב הנוכחי הראה כי כשמנגנון אחד שולט בשוק צומחות תופעות בעיתיות. איפה שיש כאוס ועוולות צרכניות, אנחנו נתקן. אנחנו רוצים לאפשר לציבור החרדי להגן על עצמו מתכנים לא רצויים ואין לנו שום כוונה להתערב בסינון התכנים שהציבור מעוניין בו, אבל נוצר מצב בעייתי שהם כבולים לגוף אחד ויחיד שקובע מחירים ופוגע בזכויות של הצרכנים".

הנדל הוסיף: "אנחנו יוצאים היום להליך שימוע שמטרתו להסדיר את שירות הקו הכשר עבור הציבור החרדי, לאפשר לו חופש בחירה ולייצר תחרות. כל אדם שיחפוץ בכך יוכל לשמור על ״טלפון כשר״ לו ולילדיו ללא נגישות לאינטרנט. הרפורמה תעניק כוח לצרכן, שיוכל לרכוש מכשיר סלולרי בהתאם להשקפת עולמו, ותוזיל את המחירים. במדינת ישראל, ראוי שיהיה דין אחד ותנאים שווים בכל מקום. לא אוטונומיות".

נציין כי בעשור האחרון רפורמות בשוק התקשורת בישראל חוללו מהפכה תחרותית חסרת תקדים בשוק הסלולר שהגדילה את רווחתו של הצרכן במיליארדי שקלים. כיום, שוק הסלולר בישראל הוא מהתחרותיים ביותר בקרב המדינות המפותחות. עם התפתחות הטכנולוגיה הסלולרית, בביצוע שיחות, הודעות SMS וגלישה באינטרנט, התפתח צורך של חלקים בציבור להימנע משימוש בטכנולוגיות מתקדמות או מהיחשפות לתכנים מסוימים בשל טעמים תרבותיים, חינוכיים, דתיים וערכיים. במסגרת כך מסופק כיום על ידי חברות הסלולר שירות קו כשר לכחצי מיליון מנויים המזוהים ברובם עם החברה החרדית.

במשרד התקשורת מסרו כי: "המשרד מכיר בצרכים השונים של מנויי הסלולר השונים, כולל הצורך בהימנעות ובאי - חשיפה לטכנולוגיות ולתכנים מסוימים,  וסבור כי האסדרה המוצעת אינה פוגעת כלל בצורך זה. כל צרכן יוכל לרכוש את המכשיר הסלולרי שמתאים לו לפי הבנתו, השקפת עולמו, ובכל רמת סינון שיבחר. כמו כן, חברות הסלולר יחוייבו לאפשר לצרכן לקבל את שירות הגבלת השיחות היוצאות ואת הגבלת השירותים הנוספים שמסופקים לשאר מנויי הסלולר, בכל מכשיר שיבחר. בנוסף הצרכן יוכל לבקש שקו זה יסופק במכשירים ללא שירותי SMS ואינטרנט בלבד. במסגרת הליך השימוע המתנהל במשרד התקשורת, הנכם מוזמנים להעביר את התייחסותכם".