משרד התקשורת בהודעה דרמטית: החל מחודש אפריל בזק תוריד את מחירי הטלפון הביתי ב-40%

לאחר 18 שנים בהם לא עודכנו התעריפים, שר התקשורת הנדל הודיע על הפחתת תעריף הטלפון הביתי ברשת בזק. המהלך צפוי להביא לחסכון של הציבור בשווי 400 מיליון שקל בשנה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/12/21 14:13 יח בטבת התשפב

משרד התקשורת בהודעה דרמטית: החל מחודש אפריל בזק תוריד את מחירי הטלפון הביתי ב-40%
טלפון נייח, הוזלה משמעותית, צילום: shutterstock

משרד התקשורת פרסם הבוקר (ד') את החלטתו להפחית את תעריפי שירות הטלפון הביתי ברשת בזק, לאחר שימוע שנערך במשרד. המהלך צפוי להוזיל את התעריפים לצרכן בכ-40 אחוזים, לחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה ולהוריד את התשלום החודשי של מנויי הטלפון מ-60-50 שקלים בממוצע ל-40-30 שקלים.

על פי אומדן המשרד, מדובר בחסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק בית ובעיקר לאוכלוסיית הגיל השלישי והמגזר החרדי שעושים שימוש רב בטלפון הביתי. עדכון התעריפים מבוסס על חוות דעתם הכלכלית של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור, אשר מצביעה על רווחיות חריגה לחברת בזק שאינה מגולגלת לצרכן.

כיום, תעריפי בזק הם תעריפים קבועים העומדים על 49.5 שקלים דמי שימוש, שיחה לנייח על 6 אגורות לדקה ולנייד 11 אגורות לדקה . תהליך ההפחתה יקרה בשני שלבים: בשלב הראשון התשלום החודשי הקבוע יופחת ל- 35 שקל ותעריפי דקות השיחה לא ישתנו. בשלב השני התשלום הקבוע יעמוד על  24.36 כולל מע"מ, ותעריפי השיחות ישתנו כך: שיחה לנייח תעלה 1.4 אגורות לדקה ולנייד 7.4 אגורות לדקה. תעריפים אלו יקבעו כמחירי מקסימום לצרכן. השלב הראשון יחל ביום 1 באפריל 2022, והשלב השני יחל ביום 1 ביולי 2023.

השר הנדל ומנכ"לית המשרד בן חורין

השר הנדל ומנכ"לית המשרד בן חורין צילום: דוברות משרד התקשורת

תעריפי הטלפוניה של בזק נקבעים על ידי משרד התקשורת והעדכון האחרון בהם בוצע לפני כ-18 שנים, בשנת 2003. ההפחתה מגיעה בעקבות הצורך לעדכון המנגנון והצורך להתאמתו לתנאי השוק התחרותי של היום בהובלת המשרד. לאחר עבודת מטה שנעשתה בשנה האחרונה, החליט המשרד לעדכן את מנגנון הפיקוח וגובה התעריפים המפוקחים בשירות זה. מתוך חוות הדעת של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור

"בנסיבות אלה נראה ששוק הטלפוניה הממותגת, שבו פועלת חברת בזק, הוא שוק נפרד שבו שליטתה של בזק בשוק מאפשרת לה לגבות מחיר שהוא הרבה מעבר לעלויותיה השוליות, תוך גריפת רווח משמעותי לאורך עשור ויותר".

עוד נכתב בחוות הדעת כי "בזק מעולם לא איבדה את מעמדה המונופוליסטי בשוק הטלפוניה הנייחת. כוחות השוק נכשלו בחלוקת העודף שנוצר בעקבות השינויים הטכנולוגיים בענף התקשורת הנייחת, ומשכך, הרי שזה תפקידו של הרגולטור לדאוג שפירות ההתייעלות יתחלקו בצורה 'הגנת' בין הספק ולקוחותיו".

שר התקשורת, יועז הנדל אמר כי "מהפכת הסיבים שמתרחשת מול עינינו חייבת להיות מלווה בחשיבה על יוקר המחייה. היום אנחנו מתקנים עיוות צרכני מתמשך בשוק הטלפון הביתי. לאחר שלא עודכנו התעריפים של הטלפון הקווי במשך 18 שנה, אנחנו מודיעים היום על הפחתה משמעותית והתאמה לצרכיי השוק. השימוש בטלפון הנייח הולך ופוחת עם השנים, אך עדיין קיימים לשירות הטלפון הנייח כ-1.4 מיליון מנויים. מי שבעיקר משלם את המחיר הם המגזר החרדי ואוכלוסיית הגיל השלישי שעדיין עושה שימוש משמעותי בטלפון הביתי.  הרפורמה תפחית את התשלום החודשי של המנויים בכ-40%, והיא צפויה להוזיל את התשלום שמשלם משק בית עבור השירות במאות שקלים בשנה".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: ״ככלל, אנחנו מאמינים בדה - רגולציה וצמצום התערבות ובירוקרטיה בשוק התקשורת, אך תפקידו של רגולטור הוא בין היתר לתקן עיוותים בשוק. עדכון התעריפים בטלפון הנייח מתבקש לאחר 18 שנה בהן שוק התקשורת השתנה ללא היכר. אם זה בעקבות התפתחויות טכנולוגיות, שינויים בהרגלי הצריכה, וכניסת שחקנים רבים וטובים לשוק. הרפורמה שעליה אנחנו מכריזים היום צפויה לייצר איזון נכון בין עלויות החברה לאספקת השירות ובין תשלומי המנויים, ולחסוך לציבור כ-400 מיליון שקלים בשנה".