"יום שחור": נסגר תיק החקירה נגד השוטרים המעורבים במות הנער אהוביה סנדק

תיק החקירה נגד השוטרים המעורבים בפרשת מותו של הנער במהלך מרדף בבנימין לפני שנה נסגר, "לא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה" | בן גביר: "סכין בלב הוריו שדורשים חקירה אמיתית". מוסי רז: "כך נראה טיוח"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 27/01/22 16:52 כה בשבט התשפב

"יום שחור": נסגר תיק החקירה נגד השוטרים המעורבים במות הנער אהוביה סנדק
צילום: באדיבות המצולם

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע היום (ה') כי החליט לאמץ את עמדת פרקליט המדינה ומח"ש, וקבע כי לא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים המעורבים באירוע בו מצא את מותו הנער אהוביה סנדק ז"ל, בדצמבר 2020, ולפיכך תיק החקירה בעניינם ייסגר.

כזכור, סנדק מצא את מותו במהלך מרדף משטרתי בבנימין לפני למעלה משנה, ובמרוצת הזמן התקיימו הפגנות רבות ברחבי הארץ במטרה להעלות את העניין לסדר היום. על פי היועץ המשפטי, מחומר הראיות נראה כי הייתה הצדקה למרדף אחר הרכב שבו היה מצוי סנדק ואין ביסוס בחומר הראיות לטענה כי השוטרים ביקשו לפגוע במכוון ("לנגח") את הרכב הנמלט; ולא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה.

כפי שנמסר בהודעה מטעמו, ביקש היועמ"ש ממפכ"ל המשטרה לקיים תהליך הפקת לקחים סדור במשטרת ישראל, שבמסגרתו גם ייבחן הצורך בשיפור או הבהרה של ההוראות המבצעיות הרלוונטיות נוכח הסכנה המובנית הטמונה במרדפים רכובים.

ההפגנה בתל אביב, אמש

ההפגנה בתל אביב צילום: ארגון חוננו

מחקירת המקרה עלה חשד, כי סנדק ז"ל וארבעה צעירים נוספים יידו אבנים בשעת צהריים באזור היישוב מעלה מכמש באיו"ש ופגעו ברכב פלשתיני, תוך סיכון חיי הנוסעים בו. לאחר מכן הם נמלטו ברכבם כשהם רעולי פנים. שוטרים שהיו בקרבת מקום הקימו מעין מחסום מאולתר באמצעות העמדת רכבם לרוחב הכביש, אך הרכב הנמלט ירד לשול הכביש בנתיב הנגדי ונמלט. בשלב זה התפתח מרדף, תוך שרכבי המשטרה הפעילו אור כחול מהבהב וסירנה, ואף כרזו לרכב הנמלט מספר פעמים, אך לשווא. מחומר החקירה עולה, כי לכל הפחות בשלבים המתקדמים של המרדף הם היו מודעים לכך שהרכבים הדולקים אחריהם הם רכבי משטרה, וכי הם מצויים בעיצומו של ניסיון הימלטות.

בשלבים הראשונים של המרדף, בהם הכביש היה מפותל ושדה הראייה היה מוגבל, נמנעו השוטרים מלהשלים עקיפה של הרכב הנמלט, נוכח תנאי הדרך, וכן נוכח העובדה שהרכב הנמלט זיגזג מספר פעמים, על מנת למנוע כל ניסיון עקיפה מצד השוטרים. אך כאשר הכביש הפך ישר, התרחב ושדה הראייה נפתח, ניסה הרכב המשטרתי לעקוף את הרכב הנמלט, בין היתר, במטרה לעוצרו. או אז, אירעה התנגשות בין הפינה הימנית קדמית של הרכב המשטרתי לבין הפינה השמאלית אחורית של הרכב הנמלט. בעקבות ההתנגשות סטה הרכב הנמלט אל השול השמאלי, והתהפך לתעלה בצד הדרך. כתוצאה מכך, סנדק ז"ל, שככל הנראה לא היה חגור, נפלט החוצה מהרכב.

(תיעוד ממצלמות האבטחה)

מנדלבליט ערך סיור במקום התאונה

גופתו של סנדק ז"ל נמצאה מתחת לרכב ההפוך רק לאחר שפצועים פונו מהזירה ובחלוף למעלה משעה ממועד ההתהפכות. כפי שעולה מחומר הראיות, בשלב מסוים ניגשו השוטרים בשטח לרכב ההפוך כדי לאסוף מוצגים, ואז הזדעזעו לגלות את גופתו של סנדק ז"ל. מהחקירה עולה, כי שאר יושבי הרכב הנמלט לא אמרו לאיש בשטח כי ישנו אזרח נעדר.

בתום בחינה מדוקדקת של התשתית הראייתית ועריכת השלמות חקירה, קיים פרקליט המדינה מספר ישיבות בראשותו עם הגורמים הרלוונטיים, ואף ערך סיור במקום התאונה כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי מתוואי השטח המדובר. בסוף ההליך קיבל פרקליט המדינה את המלצת מח"ש, והמליץ לגנוז את התיק נגד השוטרים.

היועץ המשפטי לממשלה קיים דיון נרחב בנושא עם כל גורמי התביעה הרלוונטיים, וכן קיים התייעצויות נוספות. בנוסף, היועץ ערך אף הוא סיור בזירה, שבו בחן מקרוב את תוואי השטח בכלל ואת אזור ההתהפכות בפרט, כדי להעריך באופן בלתי אמצעי את סבירות התנהלותם המבצעית של השוטרים החשודים בתנאי השטח הקונקרטיים, לרבות את ההחלטה לצאת לעקיפה באזור ההתנגשות. לאחר כל אלה מצא היועמ"ש שלא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים בגין מותו של סנדק ז"ל. עוד נאמר בהחלטת היועמ"ש, כי גם לאחר בחינה מדוקדקת של חוות הדעת של בוחני התנועה, ובהן הבוחן מטעם משפחת סנדק, נמצא שלפי חומר הראיות לא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה.

(הפרקליטות הפיקה סרטון הסבר על האירוע)

בן גביר: "רישיון לשוטרים להרוג נערי גבעות"

עוד נאמר בהחלטת היועמ"ש, כי גם לאחר בחינה מדוקדקת של חוות הדעת של בוחני התנועה, ובהן הבוחן מטעם משפחת סנדק, נמצא שלפי חומר הראיות לא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "יום שחור לדמוקרטיה בישראל. היועץ המשפטי לממשלה משאיר כמה ימים לפני לכתו הביתה, רישיון לשוטרים להרוג נערי גבעות ותוקע סכין בלב הוריו של אהוביה ז"ל שדורשים חקירה אמיתית. היושר, האמת והחתירה לצדק נעדרים מהמערכת שמחפה באופן נפשע על הניסיון להוציא את האמת לאור והדבר פוגע באימון הציבור במערכת".

חבר הכנסת מוסי רז ממרצ גינה גם הוא את ההחלטה ואמר: "היועמ"ש החליט לא להגיש כתבי אישום כלפי השוטרים בתיק אהוביה סנדק. כך נראה טיוח. החלטה שערורייתית, נער נהרג מפגיעת מכונית משטרה ברכבו ואיש לא נותן על כך את הדין". 

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן התייחס להחלטת היועץ המשפטי ומסר, "בכל תאונה ובכל תקלה יימצאו אשמים. בכל מחבל פצוע יימצא חייל נחקר. כל ועדת בדיקה תסתיים בפיטורין. כל חקירה ממלכתית סופה בתיקים פליליים. ורק מצבת נער בבית העלמין של כפר עציון אין לה אשם ואין לה חשוד. כאן מונח אות כלון לשיטה ולבעלי השיטה. דמו של ילד יהודי, בן בת עין שבגוש עציון נותר הפקר. וזוהי הפקרות ממלכתית".

(ההפגנות למען אהוביה סנדק)

עו"ד אריאל עטרי המייצג את הוריו של אהוביה סנדק ז"ל מטעם ארגון חוננו מסר בתגובה להחלטה כי מדובר בכהות חושים עצומה כלפי ההורים השכולים. "חרף התכתבות ענפה שלנו מול לשכת היועמ"ש – לא מצא מר מנדלבליט להעביר לנו עותק מההחלטה עד לרגע זה, ועותק קבלנו רק מכתבים שלהם העביר מנדלבליט עותק ממנה. מדובר בחוסר רגישות קיצוני שאיתו בוחר היועץ לסיים את תפקידו". 

"חוות הדעת של היועץ נסמכת על המלצת ראשת מח"ש ואולם, נעלמה מעיני היועמ"ש העובדה שראשת מח"ש המליצה לסגור את התיק כדי להגן על ההתנהלות השערורייתית שלה שאיפשרה שיבוש חקירה ותיאום עדויות בין השוטרים החשודים במשך 3 ימים - לא  פחות משהיא באה להגן על השוטרים ששינו את גרסאותיהם בחקירה.  היועמ"ש צמצם את בחינתו לנסיבות התאונה ואולם, ניתן וראוי להעמיד לדין את השוטרים לדין גם על גרימת מותו של אהוביה ז"ל ע"י הפקרתו במשך שעה שלמה מתחת לרכב". 

"לצערנו, ומאחר שהיועץ בחר לגונן על השוטרים בכל מחיר - סעיפי החוק הללו נעלמו מעיניו בימיו האחרונים. השאלות הגדולות נותרו ללא מענה. היועץ מסיים את תפקידו באקורד צורם של חוסר רגישות אנושית ושל בחינה משפטית שטחית של סוגיה שתסעיר את המדינה עוד זמן רב. 
בשבוע הבא נבקש מהפרקליטות לקבל את חומר החקירה כדי לתקוף את החלטת מנדלבליט ואנו מתכוונים להפוך כל אבן כדי לעשות צדק בפרשה הכואבת הזו".