לקראת ועדת חקירה: "תהליכי הרכש הביטחוני בממשלה נקיים משיקולים זרים"

בישיבת הממשלה השבועית התייחס ראש הממשלה להחלטה הצפויה להקים ועדת חקירה ממלכתית להליך רכישת הצוללות וכלי השיט בתקופתו של נתניהו, "בסופו של דבר מה שחשוב - להבטיח את רציפות היכולות האסטרטגיות של מדינת ישראל"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 23/01/22 11:52 כא בשבט התשפב

לקראת ועדת חקירה: "תהליכי הרכש הביטחוני בממשלה נקיים משיקולים זרים"
בנט, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ישיבת הממשלה שתתכנס היום (א') צפויה לאשר החלטה דרמטית: הקמת ועדת חקירה ממלכתית להליך רכישת הצוללות וכלי השיט בתקופתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לנושא בפתח הישיבה ואמר, "חשוב לי לומר לאזרחי ישראל כולם: תהליכי הרכש הביטחוני בממשלה הזאת נקיים משיקולים זרים. המצפן היחיד של כולנו הוא ביטחון מדינת ישראל". 

בנט התייחס לעסקת הצוללות שנחתמה בשבוע שעבר בין משרד הביטחון ומשרד ההכנה הגרמני, לפיה מדינת ישראל תרכוש שלוש צוללות מסדרה חדשה שתיקרא 'דקר', בהיקף של כ-3 מיליארד אירו, "בשבוע שעבר חתמנו בשעה טובה על רכש שלוש צוללות. זו פעולה חשובה מאין כמותה לביטחון המדינה, עשרות שנים קדימה, וזאת אחרי עיכוב חמור של שנים. וזה בסופו של דבר מה שחשוב - להבטיח את רציפות היכולות האסטרטגיות של מדינת ישראל".

הממשלה תגדיל את תקציב יד ושם

"השבוע אנחנו נציין את יום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה. ב-27 בינואר, לפני 77 שנים, שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ. על העולם מוטלת חובה לזכור ולהתמודד עם המשמעויות של השואה, טרגדיה שאין דומה לה בתולדות העמים, אבל עיקר המשימה מוטל עלינו, על העם היהודי ועל מדינת ישראל". 

"לכן, הממשלה תגדיל את השתתפות המדינה בתקציב יד ושם בכ-30 מיליון ש"ח נוספים בשנה הקרובה. טוב שהעולם זוכר. אני אדבר השבוע בפני כל השגרירים בישראל בנושא זה, וגם עלינו כממשלה מוטלת החובה לוודא שיד ושם ממשיך לשמר את זיכרון השואה בארץ ובעולם. בהמשך לזה, היום אנחנו נאשר הפניית משאבים נוספת למלחמה ב- BDS. תראו, האנטישמיות בימינו לובשת ופושטת צורות. האנרגיה הזאת כיום, של שנאה ליהודים, מופנית פעמים רבות למדינת היהודים. חובתנו כמדינת ישראל לחשוף אותה, גם כשהיא בתחפושת, ולהילחם בה".
 
"האסון במירון - הממשלה הזאת עושה היום תיקון גדול ביחס להתנהלות העבר. אנחנו נאשר היום מתווה פיצויים של כחצי מיליון שקלים לכל משפחה שאיבדה את יקיריה באסון. מדובר על מקרים הומניטריים קשים מאוד, משפחות שהגיעו ממש לפת לחם, וממשלת ישראל מושיטה להן יד. המדינה לוקחת אחריות, עוד לפני מסקנות ועדת החקירה הממלכתית, שיכולות עוד לקחת זמן.
 בנוסף, השנה, ההילולה במירון כבר תיראה אחרת. אנחנו נאפשר לקיים אותה בצורה בטוחה. מי שעולה למירון – לא צריך לסכן את חייו. אני סומך על שר הדתות, ועל שאר השרים בהקשר הזה.
 הפיצויים לא יחזירו את 45 האנשים שנהרגו שם, אבל לפחות יסייעו למשפחות לעבור את התקופה הכל כך קשה הזאת. לסיכום, אם אתה מאמין שאפשר לקלקל – תאמין שאפשר גם לתקן".

גנץ שואף להרחיב את חברי ועדת החקירה לחמישה 

מטעמו של שר הביטחון בני גנץ נמסר מוקדם יותר היום כי, בהמשך להתייעצות שקיים שר הביטחון עם שר המשפטים אשר שוחח בנושא עם נשיאת בית המשפט העליון, הוגש לממשלה תיקון להצעת ההחלטה בנוגע להקמת ועדת החקירה לרכש הצוללות וכלי השיט, שיאפשר את הרחבת מספר חברי הוועדה לחמישה (במקום שלושה). זאת בהתאם לסעיף 3 לחוק ועדות החקירה.

שר הביטחון מעוניין בהרחבת מספר החברים לאור המומחיות הנדרשת במספר היבטים- בהיבט המשפטי, בהיבט של תהליכי רכש וביטחון, ובהיבט של קביעת מדיניות והתנהלות ממשלתית. עוד מציע שר הביטחון כי אחד הנציגים שיתסוופו ישמש כ"נציג ציבור" על מנת להגדיל את אמון הציבור בעבודת הוועדה.