החשד להאזנות המשטרה: מבקר המדינה והיועמ"ש מתערבים

מתניהו אנגלמן פתח בבדיקה לאחר התחקיר של כלכליסט לפיו בוצעו מעקבים חריגים אחרי אזרחים. ברשות להגנת הפרטיות הודיעו: "על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 18/01/22 18:37 טז בשבט התשפב

החשד להאזנות המשטרה: מבקר המדינה והיועמ"ש מתערבים
מתניהו אנגלמן , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי שהבוקר (ג') התפרסם תחקיר מטריד לפיו בשנים האחרונות בוצעו מעקבים חריגים נגד אזרחים שונים, על ידי משטרת ישראל, אשר נעשו באמצעות תוכנת NSO המשמשת משטרים שונים ברחבי העולם ועיקר השימוש בה הוא נגד טרור, הגיב על כך מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי ואמר כי הוא הורה על "בדיקת כל המקרים שעלו בכתבה, ושלכאורה התרחשו לפני מספר שנים. מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים". 

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, התייחס גם הוא לתחקיר של כלכליסט ופתח בבדיקת פרשת המשטרה ו-NSO. ראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, פנה למפכ"ל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים.

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: shutterstock

נתבקשה פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה

הרשות מדגישה, כי ככל שהמשטרה עושה שימוש בתוכנת "פגסוס" לשם ביצוע מעקב אחר אזרחים ישראליים, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב. מבלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי, מציינת הרשות, כי שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה, הינו מנגנון אשר בהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה.  במסגרת הפניה, נתבקשה פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה ובמקביל קבלת התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות בנושא. גם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט שלח למפכ"ל המשטרה מכתב הדורש הבהרות על שימוש המשטרה בתוכנת NSO.