בג"ץ נגד ליברמן: סבסוד המעונות לאברכים יימשך עד לסוף שנת הלימודים

שופטי בית המשפט העליון הבהירו כי ביטול הסבסוד לאברכים הוא מהלך תקין מעיקרו, אך הצעד של שר האוצר לא תקף מאחר ונעשה באופן מיידי: "לא ניתן למשפחות האברכים זמן מספק להיערך לשינוי שעלול לפגוע בפעוטות" | ליברמן הביע את מורת רוחו ואמר: "מצר על ההחלטה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/01/22 13:08 י בשבט התשפב

בג"ץ נגד ליברמן: סבסוד המעונות לאברכים יימשך עד לסוף שנת הלימודים
מחאת נשות האברכים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט העליון קבע היום (ד') פה אחד, כי ההוראה של שר האוצר אביגדור ליברמן לביטול סבסוד מעונות היום והמשפחתונים לילדי אברכים אינה עולה בקנה אחד עם כללי המשפט המינהלי. השופטים עוזי פוגלמן, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין קבעו כי כללים אלו מחייבים שהוראת המעבר תוארך באופן שהמשפחות תמשכנה ליהנות מהסבסוד, בהתאם לאמות המידה שהיו נהוגות עד כה, עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית.

השופטים התייחסו בעיקר לכך שההוראות של השר ליברמן פורסמו באופן רשמי רק ב-19 באוגוסט האחרון, עשרה ימים אחרי א' אלול – מועד תחילת שנת הלימודים במוסדות החרדיים. מבחני התמיכה החדשים קובעים כי משפחות בהן רק האם עובדת או לומדת, ואילו האב לומד תורה באופן מלא, לא ייהנו עוד מסבסוד שכר הלימוד במעונות היום.

מבחני התמיכה החדשים מהווים שינוי במדיניות ארוכת שנים לפיה משפחות האברכים נהנו מסבסוד התשלום במעונות היום. במבחני התמיכה נקבעה הוראת מעבר לפיה מבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול במקביל למבחני התמיכה החדשים רק סוף חודש אוקטובר 2021, כשבמהלך הדיון בעתירה הוארך תאריך הפקיעה לסוף 2021.

בית המשפט העליון הבהיר כי לאיש אין זכות קנויה לקבל סבסוד מהמדינה גם אם היא ניתנה לו בעבר. הסובסידיה למעונות היום, בדומה לכל אחת אחרת, משקפת את סדרי העדיפות הלאומית והשקפת העולם של השלטון, אשר יכול להשתנות. יחד עם זאת, המשפט המינהלי מכיר בחובה השלטונית לקבוע הוראת מעבר במקרים יש להגן על אינטרס ההסתמכות הלגיטימי של האזרח.

במקרה זה, הדגישו השופטים כי "משפחות האברכים מתכננות את חייהם בהסתמך על כך שהסבסוד אותו הם מקבלים, לא יבוטל ולא ישונה לרעה באבחה אחת באופן שיגרום להם ליפול לתהום כלכלית ולשנות לרעה את דפוסי החיים הבסיסיים שלהם, מבלי שיתאפשר להם להיערך למציאות החדשה".

שופטי העליון הוסיפו כי "מסגרת הלימוד מהווה עבור משפחות רבות הבסיס, או 'העוגן', סביבו מתכננת המשפחה את חייה לשנת הלימודים כולה. עלותם הגבוהה של מעונות היום מביאה לכך שבמקרים רבים תקציב המשפחה לשנת הלימודים, נבנה מסביב לשכר הלימוד במעונות. הפסקת הסבסוד במתווה שנקבע לא מאפשרת למשפחות האברכים זמן מספק להיערך לשינוי שייגרם לאורח חייהם ועלול לפגוע בפעוטות. לשיקולים אלה לא ניתן משקל מספק, ומשכך נקבע פה אחד כי הוראת המעבר במתכונתה הנוכחית אינה יכולה לעמוד". 

לעניין הסעד נקבע בתמיכת השופטים גרוסקופף ושטיין, כי מבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול במקביל למבחני התמיכה החדשים עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית. השופט פוגלמן שהסכים לביטול הוראת המעבר, מטעמיהם של שופטי הרוב, סבר כי הסעד הראוי הוא להורות שמבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול עד להחלטה אחרת של השרים, שתתקבל תוך 30 יום, ואשר תיתן דעתה למורכבויות שהוצגו בפסק הדין.

עידית סילמן בירכה על ההחלטה: "נמשיך במו"מ ברוח טובה"

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס לפסק הדין ואמר: "אני מצר על החלטת בג"ץ בעניין שינוי הקריטריונים לקבלת סבסוד על מעונות יום שפוגעת באזרחי המדינה שמשרתים בצה"ל, עובדים ומשלמים מסים. נמשיך לפעול בכל הכוח לשילוב כל אזרחי המדינה בשוק התעסוקה".

לעומת זאת, יו"ר הקואליציה עידית סילמן בירכה על החלטת השופטים: "נמשיך בניהול המשא ומתן מול האוצר ברוח טובה ובהידברות, כפי שעשינו באינטנסיביות בחודשים האחרונים, כל זאת מתוך הבנת החשיבות והערך של לימוד התורה ומתוך רצון למנוע ממשפחות צעירות להיכנס למעגל העוני. יחד נביא פתרון מוצלח". 

מפורום "תורתם אומנותן" של נשות האברכים בציונות הדתית נמסר: "שופטי בג"ץ נהגו בשכל ישר, אך מבחינתנו הם עשו את המובן מאליו. הם הבינו שההחלטה הזו נלקחה במטרה לחנך אותנו, בגסות, בחוסר רגישות, ובתחושה קשה שהמהלך הזה נועד לפגוע בעולם התורה". 

נשות האברכים תקפו את נציגי המגזר בממשלה ואמרו: "בניגוד לשופטי בג"ץ, חברי ימינה, שהיו יכולים מזמן לסיים את הסאגה הזו, הביעו בעיקר הזדהות אך לא עשו צעד משמעותי בכדי לעזור, וטרם הוכיחו את הרצינות שלהם בהשגת מתווה הוגן. כל חודש שעובר מבחינתנו זה לחתוך בבשר החי. משפחות התמוטטו כלכלית. זהו מאבק על הקיום ועל איך להתחיל את החודש". 

"מעבר לנושא הכלכלי, זהו מאבק על הכבוד ועל הזהות הלאומית. עד עכשיו ליברמן הוכיח שהוא זה ששולט בממשלה. ליברמן מצליח להשליט פחד על חברי ימינה, שברצותם יכולים לנער את הקואליציה על נושא כזה. לשמחתנו בג"ץ נתן לנו מרווח נשימה להמשיך להיאבק במישור הפוליטי. אבל זו גם שעת מבחן לימינה, שהגיע הזמן שיחליטו - אתם עם ליברמן או עם תורת ישראל?", סיכמו חברות הפורום.