אחרי ההצבעה שנערכה, ויקיפדיה הסירה את הערך נפילת בראל שמואלי הי'' ד

לוחם מג"ב שנהרג על גבול רצועת עזה זכה לערך בוויקיפדיה, בו מובאות המחאות שהגיעו בעקבות מותו. בדיון אינטרנטי מתלבטים העורכים, האם למחוק את הערך?

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/01/22 20:48 ט בשבט התשפב

אחרי ההצבעה שנערכה, ויקיפדיה הסירה את הערך נפילת בראל שמואלי הי'' ד
בראל שמואלי ז"ל , צילום: דובר צה"ל Abed Rahim Khatib/Flash90

חצי שנה עברה מאז מת מפצעיו לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, שנפצע מירי אקדח במהלך מהומות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה. באנציקלופדיה האינטרנטית החופשית, ויקיפדיה, התנהל בימים האחרונים דיון האם יש למחוק את הערך בנושא נפילתו של הלוחם. בסופו של דבר הערך נמחק.

"נפילת בראל שמואלי", כך נקרא הערך שעלה באמצע החודש שעבר ועמד להצבעה האם להסיר אותו. הערך, שעוסק גם במחאות שהגיעו בעקבות מותו של הלוחם, נכנס לרשימת הערכים שמועמדים למחיקה בוויקיפדיה. 

"ויקיפדיה היא אנציקלופדיה ולא אתר הנצחה, והפער הזה חשוב ביותר. אין אפשרות לכתוב על כל חייל או אזרח שנהרג בפעולה זו או אחרת. השארת הערך הזה היא פגיעה מהותית בכל אותם אלו שלא קיבלו ערך". "אני מצטער שהערך נכתב. עוד יותר מצערת אותי העובדה שהתקיים דיון חשיבות. היה צריך למחוק לאלתר", כך התבטא אחד העורכים בדיון שהתקיים בנושא, "גרוע מכך נדרשנו להצבעת המחיקה הזאת. אני מרגיש לא בנוח עם כל הדבר הזה וזה בלשון המעטה. הפעילים הוותיקים של ויקי מכירים את יחסי לצבא. בכל אופן, אני חושב שאין ברירה. חייבים למחוק את הערך כדי לא להפלות בין דם לדם. גם את דף השיחה כדאי לארכב אחר כך בארכיון מוסתר. כל זה לא לכבודה של ויקי וחללי צה"ל". 

מנגד, אלו שהמתנגדו למחיקת הערך טוענים כי מדובר באירוע משמעותי. "אני מתרשם מהערך, שאין מדובר בנפילה של עוד חייל צה"ל, אלא באירוע שגרר אחריו מחאה נוקבת של החיילים ועוררה דיון חשוב בחברה הישראלית על הוראות פתיחה באש. לכן נראה לי שיש צורך בערך זה דווקא", כך אמר אחד העורכים ואחר הוסיף כי מדובר ב"אירוע משמעותי מאוד ב-2021 מבחינה ביטחונית וציבורית".

מתנועת אם תרצו נמסר בתגובה: "ניסיון הינדוס התודעה לא יצליח. אין ספק שאירוע נפילתו בקרב מירי בטווח אפס של בראל הי"ד הוא קו פרשת המים בציבור הישראלי ביחס להוראות הפתיחה באש. היום רבים מבינים כי את הוראות הפתיחה באש חייבים לשנות כדי למנוע עוד מקרים מסוג זה. גם צה"ל בעצמו מבין זאת והודיע לאחר המחאה הציבורית על שינוי הוראות הפתיחה באש. אנו קוראים לעורכי ויקיפדיה להשאיר את דעתם האישית בצד ולא להכתים את זכרו של בראל בפוליטיקה זולה". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן