יועז הנדל מגיב לאיומי הרב הראשי: "לא צריך להמשיך להיות עובד ציבור"

שר התקשורת התייחס לדברי הרב הראשי דוד לאו, לפיהם אם יקודם מתווה הגיור הוא יפסיק לאשר את תעודות הגיור הניתנות בו, ואמר: "עובד ציבור מחויב להחלטות הכנסת והממשלה. אם הוא לא עושה את זה - הוא עובר על החוק"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/12/21 09:18 כה בטבת התשפב

יועז הנדל מגיב לאיומי הרב הראשי: "לא צריך להמשיך להיות עובד ציבור"
יועז הנדל, צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

שר התקשורת יועז הנדל התייחס הבוקר (ד') לאיום שהציב אמש הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, לראש הממשלה בנט. בפניה לבנט כתב הרב: "אם יקודם מתווה הגיור ותופסק כהונתו של ראש מערך הגיור, אאלץ להסיר אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור ואפסיק מיידית לאשר את תעודות הגיור הניתנות בו".

בראיון ב"כאן רשת ב", אמר השר הנדל כי איומי הרב מלמדים כי אינו צריך להמשיך לכהן כעובד ציבור. "כל עובד ציבור מחויב להחלטות הכנסת והממשלה ואם הוא לא עושה את זה - הוא עובר על החוק. אם מגיעים לסיטואציה כזו, הוא לא צריך להמשיך להיות עובד ציבור".

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הגיב לדברי הנדל ואמר כי ‏"הרב הראשי נלחם את מלחמתה של היהדות הממלכתית נגד הרס הגיור והפגיעה הקשה באחדות העם. הניסיון להציג אותו כ'פקיד' ולקרוא לפיטוריו בשל כך הם חמורים ומשקפים חוסר הבנה מוחלט בתפקידה של הרבנות הראשית". 

לפני מספר ימים דווחנו כי השר לשירותי דת מתן כהנא, החליט לפטר את ממלא מקום ראש מערך הגיור הרב משה ולר שמכהן בפועל כמנהל בשלוש השנים האחרונות. ההחלטה התקבלה לאחר פגישה בין השניים בה הבין כהנא שלא יקבל את הגיבוי הנדרש למהלך מראש המערך אשר מונה על ידי הרב הראשי דוד לאו. 

בחדשות 13 דווח אמש כי הרב הראשי הבהיר בימים האחרונים לכמה שרים בכירים שלא יהיו יותר גיורים של יוצאי אתיופיה אם הם לא יעצרו את מתווה הגיור המוצע ואם לא תוארך כהונת ראש מערך הגיור. על פי הדיווח, בסביבת הרב לאו אומרים כי כל הגיורים לא יאושרו, לא רק של יוצאי אתיופיה.

הרב לאו: "מתווה הגיור המוצע יגרום לקרע משמעותי בעם ישראל"

כאמור, הרב לאו פנה אמש לבנט לאור הכוונה לקדם את מתווה הגיור ולהפסיק את כהונתו של ראש מערך הגיור הרב משה ולר. "תפקידו של ראש מערך הגיור הוא ליישם את הנחיותיו ההלכתיות של נשיא בית הדין הגדול. וחובתו של ראש המערך לוודא שמירה על ההנחיות ההלכתיות", כתב הרב לאו.

"הפסקת כהונתו של מי שמופקד על יישום ההנחיות ההלכתיות היא גדיעת הקשר בין מערך הגיור לרבנות הראשית, ותגרום לניתוק והסרת האחריות ההלכתית על הנעשה במערך הגיור״.

לדבריו של הרב הראשי, מתווה הגיור כפי שהוא מוצע על ידי השר כהנא יגרום לקרע בעם ישראל. "לצערי צעד זה הוא חלק מהמגמה המסוכנת של קידום מתווה הגיור שעומד על הפרק בימים אלו. אני חוזר ומדגיש, מתווה הגיור המוצע יגרום לקרע משמעותי בעם ישראל שלא יהיה ניתן לאיחוי".

בסיום מכתבו הודיע הרב הראשי לראש הממשלה: "אני מודיע לך בצער רב, כי באם יקודם מתווה הגיור ותופסק כהונתו של ראש מערך הגיור, אאלץ להסיר אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור ואפסיק מיידית לאשר את תעודות הגיור הניתנות בו. בידך למנוע את הדבר!".