מתווה הגיור הרב הראשי לאו באולטימטום לבנט: "אפסיק מיידית לאשר את תעודות הגיור"

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו לראש הממשלה בנט: "אם יקודם מתווה הגיור ותופסק כהונתו של ראש מערך הגיור, אאלץ להסיר אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור. בידך למנוע את הדבר". לפני כמה ימים נודע כי כהנא פיטר את הרב משה ולר, ראש המערך

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/12/21 21:01 כד בטבת התשפב

הרב הראשי לאו באולטימטום לבנט: "אפסיק מיידית לאשר את תעודות הגיור"
הרב לאו ובנט בעבר, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו פנה הערב במכתב אל ראש הממשלה נפתלי בנט לאור הכוונה לקדם את מתווה הגיור ולהפסיק את כהונתו של ראש מערך הגיור הרב משה ולר. במכתבו כותב הרב הראשי לראש הממשלה כי "תפקידו של ראש מערך הגיור הוא ליישם את הנחיותיו ההלכתיות של נשיא בית הדין הגדול. וחובתו של ראש המערך לוודא שמירה על ההנחיות ההלכתיות".

לפני מספר ימים דווח כי השר לשירותי דת מתן כהנא החליט לפטר את ממלא מקום ראש מערך הגיור הרב משה ולר שמכהן בפועל כמנהל בשלוש השנים האחרונות. ההחלטה התקבלה לאחר פגישה בין השניים בה הבין כהנא שלא יקבל את הגיבוי הנדרש למהלך מראש המערך אשר מונה על ידי הרב הראשי דוד לאו.

הרב הראשי כותב כי "הפסקת כהונתו של מי שמופקד על יישום ההנחיות ההלכתיות היא גדיעת הקשר בין מערך הגיור לרבנות הראשית, ותגרום לניתוק והסרת האחריות ההלכתית על הנעשה במערך הגיור״. הרב הראשי ממשיך וכותב ״לצערי צעד זה הוא חלק מהמגמה המסוכנת של קידום מתווה הגיור שעומד על הפרק בימים אלו. אני חוזר ומדגיש, מתווה הגיור המוצע יגרום לקרע משמעותי בעם ישראל שלא יהיה ניתן לאיחוי".

הוא מוסיף כי "יישום מתווה הגיור המוצע יגרום לפיצול של העם היהודי, שיאלץ להתמודד בעתיד עם השאלה הקשה מי הוא יהודי, עם מי אפשר להתחתן ועם מי ח"ו לא, מצב נורא של שתי מדינות לשני עמים, יהדות מפולגת במקום יהדות מאוחדת".

בסיום מכתבו מודיע הרב הראשי לראש הממשלה: "אני מודיע לך בצער רב, כי באם יקודם מתווה הגיור ותופסק כהונתו של ראש מערך הגיור, אאלץ להסיר אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור ואפסיק מיידית לאשר את תעודות הגיור הניתנות בו. בידך למנוע את הדבר!".

מתן כהנא הגיב בטוויטר לדברים וכתב: "אני כואב ומצר על כוונתו של הרב הראשי להפסיק את הגיור בישראל רק בשל אי הארכת כהונה של פקיד. המהלך יפגע בעולים מאתיופיה, בחיילים המבקשים להתגייר ובאלפי מתגיירים נוספים. מתוך כוונה להגיע להסכמה רחבה ככל האפשר מקדמות הממשלה והקואליציה בימים אלו חוק גיור שיאפשר לישראלים הרוצים בכך להתגייר על פי ההלכה. אני קורא לרב הראשי לחזור בו מכוונתו לעצור את הגיור בישראל ולהמשיך בהדברות כדי להגיע להסכמות לטובת גיור ממלכתי והלכתי".

תנועת נאמני תורה ועבודה בתגובה לדבריו של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו: "מתווה הגיור שמקדם השר כהנא איננו מתערב בשיקולים הלכתיים אלא מנהלתיים, ולכן תגובתו של הרב לאו אינה במקומה. אם הרב הראשי אינו יכול לקבל את מינוייו של השר, הוא רשאי כמו כל משרת ציבור להתפטר מתפקידו כאות מחאה. אין זה ראוי שבעודו מכהן בתפקיד ממלכתי הוא יתבטא ויפעל נגד מדיניות נבחרי הציבור. לגופו של עניין, אין בדבריו של הרב הראשי לאו ממש. יישום מתווה הגיור, אשר פועל על פי דרך המלך של ההלכה, יביא לחיזוק יהדותה של ישראל ולצימצום התבוללות".
 

תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן ומכון טריגובוף, מסר בתגובה: "מכתבו של הרב לאו מוכיח את מה שיודעים כבר כולם. באם תישאר הסמכות בידו של הרב לאו הוא יחסום כל אפשרות לעריכת גיורים על ידי רבני ערים בעלי גישה הלכתית שונה משלו. אם עכשיו הרב לאו מאיים לא לחתום על תעודות המרה, מה יקרה בעתיד? המכתב הזה מהווה תמרור אזהרה חשוב. לאור זה אנו שבים וקוראים למנסחי המתווה לאפשר לרבני ערים לגייר באופן עצמאי ורחב ככל הניתן".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן