מירב בן ארי לצד העולים להר הבית: תקיים דיונים שנתיים על מספר המורחקים מההר

יו"ר הוועדה לביטחון הפנים מירב בן ארי, כינסה דיון על המצב הביטחוני בעיר העתיקה ובמרחב הר הבית: "הוועדה מבקשת להתקין שלט שיבהיר למבקרים במקום מה הנהלים" | יהודה גליק אמר בדיון: "לא חזרתי להר כי אני חושש"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/12/21 22:04 כג בטבת התשפב

מירב בן ארי לצד העולים להר הבית: תקיים דיונים שנתיים על מספר המורחקים מההר
יו"ר הוועדה בסיור בהר הבית, צילום: דוברות חברת הכנסת בן ארי

באמצע חודש אוקטובר, מספר ימים ימים לאחר שנכנסה לתפקידה כיו"ר הוועדה לביטחון הפנים, ערכה חברת הכנסת מירב בן ארי, סיור בעיר העתיקה בירושלים ועלתה לביקור בהר הבית. היום (ב'),בעקבות בקשתם של של חברי הכנסת עמיחי שיקלי, שמחה רוטמן ומיקי זוהר וארגון "בידינו", כינסה בן ארי דיון על המצב הביטחוני בעיר העתיקה ובמרחב ההר.

יו"ר הוועדה אמרה כי הנושא חשוב לה. "הוועדה לביטחון פנים תקיים דיון כל חצי שנה על מספר המורחקים מהר הבית", הודיעה בן ארי. "תפקידנו לבקר את השוטרים ומאידך לחזק אותם. הוועדה תקים צוות שימליץ על הנהלים לשר לביטחון פנים. נציג המלצות בעניין העולים להר הבית. כמו כן הוועדה מבקשת להתקין שלט ברור, שיבהיר למבקרים במקום מה הנהלים".

בן ארי אמרה שאחת המשימות שלה כיו"ר הוועדה, היא לשמור על השוטרים בהר הבית. "חובה לשפר ולהעלות את דרגת השוטרים בהר הבית לרמה א'. זהו המקום עם הסיכון הכי גבוה לשוטרים, והם גם לא צעירים אלא מבוגרים בעלי משפחות. הוועדה בראשותי תקיים דיונים סדירים לבחון את המצב וההתנהלות בהר הבית".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון, וביקשה שהדברים יעברו הלאה ויהיה לזה טיפול, "גם מבחינת הגבלת השעות גם מבחינת אבטחת היהודים שגם לי נראה מוזר העניינים של עם כיפה או בלי כיפה. כל חצי שנה נעשה בוועדה דיווח עם מעקב אחר מספר המורחקים. צריך ועדה שמפקחת על עבודת המשטרה כדי לתת ליהודים סד כלשהו של פתרון. אתם תצטרכו לדווח גם על יהודים וגם על ערבים. תפקידנו גם לחזק את השוטרים". 

"על השלט בכניסה להר הבית דיברתי עם עוזר המפכ"ל והוא אמור להיות מתוקן. אני קוראת למשטרה לנהוג בשיקול דעת. אסור שיקרה מצב שיהיה פה עוד אב שכול במקום הכי חשוב במזרח התיכון".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

תום ניסני מנכ"ל בידינו אמר בדיון שהסדרי הביטחון במרחב הר הבית "הם שקר אחד גדול". ניסני ביקש להפריד בין השוטרים בשטח לבין מקבלי ההחלטות במשטרה וגופי ביטחון. "המשטרה מובילה אסטרטגית הבלגה ופייסנות מול טרור 'כדי לא להצית את השטח'. אין נהלים בהר הבית. יום אחד אסור להעלות עם מפות. יום אחר כך מותר. הפחדנות מזמינה את הפיגועים הבאים".

מנגד, הרב שמשון אלבוים, יו"ר מינהלת עולי הר הבית, אמר כי המצב בהר הבית משופר כיום מאוד. "עלינו לעבור מההתכתשות עם הסימפטומים, לתיקון המשגה ההיסטורי של הסגרת הר הבית בידי הוואקף העוין, ולהפקיד עליו את הרבנות הראשית או משרד הדתות".

בן גביר: "למה בשבת יהודים לא יכולים לעלות להר הבית"?

חבר הכנסת אמיר אוחנה, השר לביטחון הפנים לשעבר, אמר בדיון: "אני חושב שהחשיבות של הר הבית היא דבר שמאוד קשה להפריז בו ולכן אני מברך על המהלכים של השנים האחרונות גם של קודמי ארדן וגם בתקופתי לאפשר את חופש הפולחן. מה שאני מבקש שיצא מהוועדה הזו זה קריאה להמשיך להעמיק את הקשר בין היהודים להר. לאפשר ליהודים לממש את חופש הפולחן".

חבר הכנסת איתמר בן גביר, תהה מדוע לא מתאפשרת כניסת יהודים להר הבית בשבת: "יש דברים טובים שמתרחשים בהר הבית ובעיר העתיקה ורואים איזה שינוי מגמה ואין ספק שיש השתדלות מסוימת. אבל למה ערבים יכולים להיכנס להר הבית בוקר צהריים וערב, ולעומת זאת יהודים שלוש שעות בבוקר, שעתיים בצהריים ונגמר? למה בשבת יהודים לא יכולים לעלות להר הבית?". 

שיא חנוכה בהר הבית

הר הבית | צילום: מנהלת הר הבית

יהודה גליק: "לא חזרתי להר כי אני חושש"

נצ"מ נתן גור מפקד מרחב דוד במשטרה, אמר כי עובדות רבות שנאמרו בדיון אינן נכונות. "הוואקף לא בודקים את העולים להר. כל שבוע נבדקים מעל עשרת אלפים עולים. יהודה גליק לא הורחק עקב חוסר פרגון, הוא גורם להפרעות ולכן הוא הורחק. הכללים כתובים על שלט בכניסה להר הבית. קיימת פריסה משמעותית בהר. הכלל הוא שיש להישמע להוראות השוטרים שמתנהלים בהתאם להערכות מצב שנערכות מידי יום. 70 שוטרים מתגברים את הר הבית כדי לעמוד במשימות".

חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק הזכיר כי לפני שבע שנים התריע מפני "שפיכת דם" בדיון בוועדה. "קציני משטרה שהיו פה, גיחכו. נכתב עלי במסמכים רשמיים שאני האיש הכי מסוכן במזרח התיכון. עבר שבוע ועברתי ניסיון רצח. למזלי לא הצליח. שבע שנים אחרים כך, עדיין כשאני עולה להר הבית היחס של המשטרה כאילו האויב הוא זה שבא לבקר בהר".

גליק בכניסה להר |

גליק בכניסה להר | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"את המראבטון והמוראבטאת החליפו קציני משטרת ישראל. מפקד מרחב דוד אמר שאני לא מפרגן למשטרה. ההרחקה שלי הסתיימה ולא חזרתי מאז להר. כי אני חושש. חמישים פעמים מעירים לך בהר הבית. אני לא בא להר הבית לזירת אגרוף ולא להיות שק אגרוף. נכתב שהורחקתי כי הלכתי לאט. זה נכתב רק כי אני עם כיפה. זו אפליה על רקע אנטישמי".

אביו של השוטר כמיל שנאן ז"ל: "זכותו של כל אחד להתפלל"

שכיב שנאן אביו של השוטר כמיל שנאן שנהרג בפיגוע בשנת 2017 בהר הבית, סיפר בכאב: "התקשר אליי תום ניסני, וחובה בעיניי להיות פה. בהר הבית יש שוטרים שעושים עבודת קודש במקום המסוכן ביותר. אני פה כאבא שלהם קודם כל. ירושלים קדושה בעיניי והיא אהבת חיי מאז שדם בני נמהל בעפרה. האחריות שלנו היא על כל מה שקורה שם וחייבים לעשות כל מה שצריך. זכותו של כל אחד להתפלל".

"איך אפשר להסביר שאדם קם לתפילה, לוקח נשק וגם להרוג. הבן שלי לא ציפה שהרוצח יבוא מתוך הר הבית. המסית ידו מגואלות בדם. המשימה היא לא פשוטה אבל אני פה להגיד לכם שכל עוד אני נושם אלך לסוף העולם כדי להגן על השוטרים של הר הבית. היו אצלי שוטרים יהודים נוצרים בדואים ודרוזים. זה הרכב השוטרים בהר הבית. הבן שלי נמצא מתחת לאדמה. אבל לשוטרים שעוד משרתים זה חשוב".

הלווייתו של כמיל שנאן ז"ל |

הלווייתו של כמיל שנאן ז"ל | צילום: Basel Awidat/Flash90