פרס ישראל לפרופסור גולדרייך: מנדלבליט מערער על ההחלטה של שאשא ביטון

היועץ המשפטי לממשלה פנה לבג"צ כדי לאפשר לפרופסור שהחרים את אוניברסיטת אריאל לקבל את פרס ישראל, זאת למרות החלטת שרת החינוך בנושא. "משום שבית המשפט בחר להעביר אליי את ההכרעה, אני מקווה שיכבד את הכרעתי"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 27/12/21 19:34 כג בטבת התשפב

פרס ישראל לפרופסור גולדרייך: מנדלבליט מערער על ההחלטה של שאשא ביטון
מנדלבליט, צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בחודש שעבר החליטה שרת החינוך, ד״ר יפעת שאשא ביטון, שלא להעניק את פרס ישראל בתחום המתמטיקה וחקר מדעי המחשב לפרופסור גולדרייך. על פי השרה, ההחלטה נובעת מחתימתו על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל ומטרתו העיקרית של פרס ישראל היא לעודד יצירה ישראלית, מצוינות ומחקר. 

אלא, שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט סבור אחרת. בפנייתו לבג"צ ביקש היועץ לבטל את החלטת השרה, ולהעניק את פרס ישראל לפרופסור גולדרייך, חרף קריאתו להחרים את אוניברסיטת אריאל. 

בתגובה לכך מסרה שאשא ביטון: "משום שבית המשפט בחר להעביר אליי את ההכרעה, אני מקווה שיכבד את הכרעתי. נימקתי את עמדתי בצורה ברורה: מי שקורא להחרים מוסד אקדמי בישראל אינו ראוי לפרס ישראל על הישגים אקדמיים".

כבר בחודש יולי שעבר, תקף מנדלבליט את החלטת שר החינוך דאז, יואב גלנט, למנוע מהפרופסור את קבלת הפרס. מנדלבליט אמר כי בנוגע לגולדרייך עולה כי התשתית הראייתית ביחס לפעולותיו של אינה מספיקה על מנת לעמוד בסטנדרט הגבוה הנדרש כדי לפסול את מועמדותו לקבלת הפרס.  בין היתר, משום שמדובר בפעולות בודדות נגד ישראל, שלמעט אחת מהן, היתר הן מלפני שנים ארוכות, לצד שיקולים נוספים שפורטו בעמדה, ומהם יוצא שאין מדובר בפעילות עדכנית, חוזרת ונשנית וחד-משמעית דיה, שיכולה להיכנס בגדרי אותם מקרים קיצוניים וחריגים כהגדרתם בפסיקה.

בהחלטה שלא להעניק את הפרס כתבה ביטון: "קריאה לחרם על מוסדות אקדמיים בישראל, חותרת תחת מטרה זו, שכן היא מבקשת לגדוע את היצירה, המגוון וחופש הדעות". עוד הוסיפה כי ״חתימתו של פרופ' גולדרייך על העצומה הקוראת להחרים את מוסד אקדמי ישראלי בראשית שנת 2021, מהווה לשיטתה מקרה חריג המצדיק את הבחירה שלא להעניק למועמד את הפרס, על אף הישגיו המקצועיים הבולטים והמרשימים בתחום מחקרו". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן