"מגיע לאהוביה צדק": בן ארי ובן ברק ייפגשו עם שר המשפטים

ועדת החקירה על פרשת מותו של הנער אהוביה ז"ל: נציגי מח"ש הודיעו במהלך הדיון כי לא יתייחסו לפרשת החקירה. בן גביר מחה: "בזיון". חברי הכנסת בן ארי ובן ברק יקיימו פגישה עם שר המשפטים וידרשו תשובות: "לא יכול להיות שאין תשובות על מה שקרה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 21/12/21 16:10 יז בטבת התשפב

"מגיע לאהוביה צדק": בן ארי ובן ברק ייפגשו עם שר המשפטים
אביו של סנדק, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במשכן הכנסת התקיים הבוקר (ג') דיון ראשון של ועדת החקירה המשותפת לוועדת חוץ ובטחון והוועדה לביטחון פנים בנושא פרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל. הוועדה עסקה בפרסומים על "חקירה מזוהמת" בעניינו של אהוביה סנדק, ההפגנות בדרישה לפתיחת חקירת השוטרים ואלימות המשטרה נגד המפגינים שדורשים לחקור את מותו.

ח"כ איתמר בן גביר שיזם את ועדת החקירה פתח בדבריו כי "הסיפור של סנדק הוא לא סיפור אישי, אלא סיפור כללי ורחב של שסע קיטוב וחוסר אמון ותחושה של נערי גבעות שמרגישים שהדם שלהם הופקר''. בן גביר רמז כי מדובר במדרון חלקלק: "נער נהרג וראשת מח"ש החליטה שהשוטרים לא יחקרו. מקווה שהועדה הזאת תחזיר קצת את האמון. שמאל, ימין, דתיים או חילונים, בסוף אנחנו אותו עם ואף אחד לא רוצה ששום דם של ציבור יהיה מותר".

"הוא היה רועה צאן וחי את קדושת עם ישראל"

אביו של אהוביה, אברהם סנדק, אמר בדמעות: "אהוביה שחיוכו מאיר לכל, ילד שהקים סיירת כדי לחלק מרק לחיילים. כל יום למדתי איתו תנ"ך. הוא היה רועה צאן וחי את קדושת עם ישראל, אוהב את עמו ונער שרצה להתארס עם אשת חייו". חבר הכנסת רם בן ברק, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, אמר כי "שום דבר לא מצדיק שבחור צעיר ילך לעולמו ולא משנה מאיזו סיבה".

סנדק מחה נגד הטיוח בחקירת מות בנו אהוביה: "טיוח מכסה את הדם", המשיך האב, "הדם עוד רותח ואף שנאה לא תכבה את אהוביה. טיוח שמנסה לכסות את הצדק ואת האור של אהוביה. חברי כנסת ישראל - אני קורא לכם לנקות את הכתם של הרג בננו".

בעקבות דבריו של סנדק פרץ עימות בוועדה לאחר שכינה את המשטרה "בלון משילות חלול". יו"ר הועדה בן ברק העיר: "לא לדבר בגנות המשטרה". ח"כ אבוטבול ענה לבן ברק: "ההערה שלך מיותרת, כי האדם נמצא בכאב, זה לא הזמן לתת הערות מהסוג הזה".

נציגי מח"ש: לא יכולים להתייחס לנושא

בדיוק שנה חלפה לאחר מותו של אהוביה בזמן מרדף משטרתי, הוועדה התכנסה עם 13 חברי כנסת שנכחו בדיון וסיכמו שחקירה חייבת להפתח, אך נציגי המשטרה לא טרחו להשיב לשאלותיהם. יוזם הדיון ח"כ בן גביר, וחברי הכנסת שהשתתפו התרעמו על כך שהנציגים הרשמיים שהוזמנו לא סיפקו תשובות, התחמקו האבסורד וטענו שהם כלל לא יכולים להתייחס לנושא כי זה בחקירת מח"ש והם לא מעורבים.

גם נציגת מח"ש, שחוקרת את השוטרים המעורבים בתאונה טענה כי אמנם החקירה הסתיימה אך טרם התקבלה החלטה לגבי התיק, לטענתה בגלל שמדובר בתיק מורכב ורגיש. ח"כ מירב בן ארי דרשה שהתיק יגיע בהקדם לידי החלטה והתרעמה שבמקרה לפני שבועיים שבו חיילי מג"ב שירו על מחבל, מח"ש מיהרו לחקור ולסיים את הפרשה, ובמקרה הזה מח"ש גוררים רגליים.

גם נציגת משרד המשפטים סירבה לענות על השאלה מתי הועבר עליהם התיק ומה הסטטוס של החקירה, תשובתה עוררה סערה בקרב חברי הכנסת שדרשו תשובות מפורטות יותר. יו"ר ועדת חוץ וביטחון אמר בעקבות כך, שהוא וח"כ בן ארי יקבעו פגישה עם שר המשפטים גדעון סער על מנת לקבל תשובות, שהגורמים הרשמיים מסרבים להעניק.

ח"כ אבי מעוז אמר: "אנחנו שואלים שאלות קונקרטיות, ואנחנו מקבלים תשובות כלליות. מתחילת הדיון הזה, כל הגורמים שהוזמנו, ממח"ש, מהמשטרה, מנסים להנדס לכולנו את התודעה".

בסיכום הדיון אמרה בן ארי: "לא יכול להיות שככה מורחים שני ראשי ועדות כל כך חשובות בכנסת. לא יכול להיות שלא נותנים לנו תשובות. צדק חייב להיראות ולהיעשות גם שנה אחרי. קורא למח"ש ולפרקליטות להחליט משהו, מגיע לאהוביה צדק".

"עד כה לא ניתן מענה"

עו"ד אריאל עטרי שמייצג את משפחת סנדק מטעם ארגון חוננו אמר במהלך הדיון כי "עד כה לא ניתן מענה מדוע לא נערכה בדיקה האם יש משהו מתחת לרכב. תפקידו של שוטר הוא לגשת ולעשות את הבדיקה הזאת. אם היו עושים את הבדיקה יכול להיות שלא היינו פה. כמו כן, בדיווח הראשוני השוטרים לא מספרים שהם ניגחו את הרכב, רק לאחר בדיקה של בוחן תנועה ועדויות, הם שינו את גרסתם". 

בהמשך דבריו ממשיך עו"ד עטרי למנות את הבעיות בטיפול של מח"ש. לדבריו "כשהם מגיעים למח"ש לא גובים מהם עדות אלא משחררים אותם הביתה, וזה דבר חסר תקדים. הגרסה שמגיעים השוטרים למחורת היא כבר מתואמת ושונה ויש כאן בעיה. המקרה של אהוביה היא מקרה קיצון למה שקורה היום במח"ש, הם לא אוהבים ביקורת. אנחנו למעלה מחצי שנה מחכים להכרעה אצל פרקליט המדינה, החקירה מזמן הסתיימה, וצריך כבר לקבל החלטות ושמח"ש והרפקליטות יספקו תשובות".