ד"ר אלרעי פרייס: "מי שנדבק בדלתא יכול גם להידבק באומיקרון"

דיון משותף לוועדת הבריאות ולוועדת חוקה מתקיים במשכן הכנסת, בהשתתפות בכירי משרד הבריאות. עידית סילמן: "קצב ההכפלה מביא אותנו כנראה לגל חמישי" | למעלה ממאה עובדי המשכן ונבחרי הציבור נמצאים בבידוד עקב התפרצות הנגיף

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 20/12/21 11:37 טז בטבת התשפב

ד"ר אלרעי פרייס: "מי שנדבק בדלתא יכול גם להידבק באומיקרון"
אלרעי פרייס, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ עידית סילמן ויו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב מקיימים הבוקר (ב') ישיבה משותפת בהשתתפות השר ניצן הורוביץ, מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, זאת באשר להיערכות המדינה לבלימת התפרצות זן האומיקרון.

חברת הכנסת סילמן התייחסה להתפרצות במשכן ואמרה, "הכנסת מהווה מודל להתפרצות של אותו זן מדבק. אנחנו רואים שיש כאן כמות של כמעט 150 מבודדים בכנסת ישראל כולל חברי כנסת. אנחנו עדים בימים האחרונים לעלייה משמעותית במספר המאומתים החדשים בישראל, קצב ההכפלה גבוה, מה שלמעשה מביא אותנו ככל הנראה לגל חמישי". 

בהתייחסה לחיסוני הילדים אמרה: "יש בעיה גדולה שהורים שהתחסנו לא מחסנים את ילדיהם. אנחנו שומעים בסיורים שחושבים שזו מחלה קלה וצננת וזה לא נכון. לוקחים פה סיכון מאוד גדול על חשבון הילדים".

שר הבריאות ניצן הורוביץ, אמר בדיון: "אנחנו עומדים בפני מצב חדש. מה שידענו בגל הדלתא שונה בגלל סדרי גודל ההדבקה. רואים בכל העולם שאומיקרון תופס תאוצה. זה מחייב אותנו בראש ובראשונה להגביר את מאמץ ההתחסנות. הכלי היעיל מעבר להקטנת מגעים הוא החיסון. בניגוד להתחלת מבצע החיסונים ומה שראינו לפני חמישה חודשים, רואים עליה לא מספקת בחיסונים, עם כמה אלפים ביום בקרב הילדים. הציבור לא אשם אבל מדינת ישראל מנגישה את החיסונים לכל אחד בכל מקום".

"האחריות לחסן את הילדים היא קודם כל על הוריהם. אנחנו לא יכולים לקבל את ההחלטה הזו במקומם. יש אחריות אישית על אנשים. אנחנו לא בתחילת הקורונה והחיסונים כשאנשים לא הבינו ולא ידעו. המדינה לא יכולה להחליף את האחריות של ההורה כלפי ילדיו. התועלת היא במניעת מחלה קשה שזה מה שחשוב. אני לא מבין את ההבדל ביחס לחיסוני שגרה אחרים לבין החיסון הזה. יותר משישה מיליון ילדים התחסנו בארה"ב ואין תופעות לוואי משמעותיות והמחלה הרבה יותר מסוכנת. אם אנשים בוחרים בסוף לא להתחסן זו בעיה".

אלרעי פרייס: "הולך להגיע פה גל משמעותי ככל הנראה"

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הגיעה גם היא לדיוני הוועדה והציגה נתונים מהתפשטות האומיקרון בעולם. "האומיקרון עלה לדרגה הגבוהה ביותר - לדרגה 5. בדנמרק למשל, שיעור הווריאנט מתוך מקרי ההדבקה היה כ-0.5% ובתוך שבועיים עלה ל-35%", אמרה פרייס. "מדובר במגפה כפולה. הווריאנט הזה ככל הנראה לא יחליף את הדלתא, ייתכן שיהיו כאלה שיידבקו באומיקרון, ואחרים שיידבקו בדלתא. מי שנדבק בדלתא יכול גם להידבק באומיקרון".

על מהירות ההתפשטות, אמרה: "לגבי המהירות אנחנו כבר יודעים שהוא מדבק מהר, אנחנו עוד לא יודעים מספיק נתונים לגבי האלימות שלו, עד כמה הוא גורם לתחלואה קשה".

אלרעי פרייס אמרה כי החיסון מגן מפני הדבקה באומיקרון, "זה וריאנט חדש שנכנס ואנחנו יודעים שיש הפחתה של היעילות. עד כמה? אנחנו עוד לא יודעים. הבעיה שהווריאנט מתפשט כל כך מהר עוד לפני שיש לנו מספיק נתונים". 

"הולך להגיע פה גל משמעותי ככל הנראה, לפי מה שרואים במקומות אחרים", הוסיפה אלרעי פרייס. "חיסונים הם אחת ההמצאות שהצליחו לשפר דרמטית את בריאות הציבור יותר כמעט מכל דבר אחר. מערך החיסונים זה מערך שמתחיל מהלידה. כל דבר נעשה רק בהסכמת ההורים, גם חיסוני השגרה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן