ארגונים חילונים עתרו לבג"ץ: אפשרו להכניס חמץ לבסיסים בפסח

מספר ארגונים חילונים פנו לבית המשפט העליון בדרישה לכפות על צה"ל לבטל את האיסור על הכנסת מאכלי חמץ לבסיסים במהלך החג ואף לאחר את הניקיונות לפסח במטבחים: "פגיעה חמורה בזכויותיהם של חיילי צה"ל שאינם שומרים כשרות"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/12/21 16:54 ה בטבת התשפב

ארגונים חילונים עתרו לבג"ץ: אפשרו להכניס חמץ לבסיסים בפסח
חדר אוכל בבסיס צה"ל, יאפשרו להכניס חמץ?, צילום: Photo by Yaakov Naumi/Flash90

חצי שנה אחרי ששלחו מכתב לרמטכ"ל אביב כוכבי בו דרשו מספר ארגונים חילונים לאפשר לחיילים להכניס אוכל לא כשר לבסיסי צה"ל "לשימוש עצמי", זאת בניגוד למצב הקיים. היום (ה') הגישו עמותת חדו"ש, הפורום החילוני וקבוצת הורים עתירה לבג"ץ נגד צה"ל ושר הביטחון בדרישה לתקן את הפקודות הקיימות.

הארגונים החילונים יחד עם 14 הורים לילדים המשרתים בצבא או עתידים להתגייס בקרוב, הגישו עתירה לבג"ץ נגד צה"ל ושר הביטחון, בדרישה לתקן את פקודות הצבא כדי לאפשר לחיילים, קצינים ועובדי צה"ל שאינם שומרי כשרות להחזיק ולצרוך מזון שאינו כשר לפסח בחזקתם הפרטית מחוץ לחדרי האוכל והמטבחים הצה"ליים.  

העתירה הוגשה לאחר פניות חוזרות ונשנות של הארגונים לצה"ל, לפרקליטות ולשר הביטחון, אשר למרות הזמן הרב שעבר טרם השיבו לעותרים באופן ענייני. את העתירה הגישו הרב עו"ד אורי רגב ועו"ד שגיא אגמון מעמותת חדו"ש, המייצגת את כל העותרים. העתירה הוגשה בשבוע בו מציין העולם את יום זכויות האדם הבינלאומי, אשר חופש הדת הוא אחת החירויות המרכזיות שהובטחו במגילת זכויות האדם שיום זה בא לציין.

על פי העתירה "מדי שנה, עם התקרב חג הפסח, כחלק מהכשרת הבסיסים במחנות צה"ל - נדרשים חיילי צה"ל לחדול לחלוטין מהבאת מזון שהוא אינו כשר לפסח לבסיסים, וכמובן מצריכתו. נאסר על קבלת חבילות, גם אם אינן מכילות מזון כלל. הם נדרשים לאפשר חיפושים בכליהם ובחפציהם, תוך פגיעה בפרטיותם, לבל יימצא בהם בדל חמץ. ההגבלות למיניהן משתרעות מעבר לחג הפסח עצמו, ומתחילות שבוע ויותר קודם לכן, הכל לפי ציווייהם של מפקדי הבסיס והרבנות הצבאית".

בעתירה מדגישים הארגונים וההורים המוחים על הפגיעה בזכויות ילדיהם ובחירותם כי "מדובר בפגיעות חמורות בזכויותיהם של חיילי צה"ל - אשר רבים מהם אינם שומרים כשרות ואינם מעוניינים בה, וחלקם אף אינם יהודים. בכך נפגעת זכותם לצרוך מזון כחפצם, נפגעת זכותם לפרטיות, נפגעת זכותם לקבל חבילות ממשפחתם וחבריהם - תוך שהם עשויים אף להיחשף לעונשים בשל אי הקפדה על דינים דתיים שבהם אין להם עניין, וכל זאת למרות שאין בצריכת חמץ על ידיהם כדי לפגוע בחבריהם לשירות השומרים כשרות".

העתירה מסתמכת בעיקר על פסיקת בג"ץ התקדימית בנוגע להכנסת חמץ לבתי חולים בפסח ואף אסור לערוך בדיקה אחר חמץ בכליהם של הנכנסים למקום. מתלונות שהגיעו לפורום החילוני ומופיעות בעתירה עולה כי לקראת חג הפסח ובמהלכו נערכים מסדרי בידוק בתיקים האישים, בחדרי המגורים, בארוניות ובמקררים פרטיים, שבסופם האוכל שנמצא ברשות החיילים נזרק לפח או מוחרם. עוד תלונות הגיעו בשל תהליך ההכשרה שמתחיל בבסיסים רבים כשבועיים לפני המועד הנקוב בפקודות מטכ"ל.

"בטוחים שהרמטכ"ל והרבצ"ר לא יאפשרו לאיוולת הזו להתרחש"

בעתירה מדגישים העותרים כי "אין כל חולק על כך, כי צה"ל רשאי להבטיח כי המזון המוגש לחייליו ועובדיו יהיה כשר. דא עקא, שהפרשנות שאותה נוקט צה"ל חורגת מן הסמכות שהוקנתה לו בדין, ויתר על כן - פוגעת באופן שאינו מידתי בזכויות יסוד מוגנות של חיילי צה"ל ועובדיו". העתירה מדגישה כי אין כל פגיעה הלכתית אמתית בסעד הנדרש בעתירה, וכי ברור שמדיניות הכפייה של הרבנות הצבאית ושל מפקדי הצבא הפועלים לפיה לא נועדה לשמירת כשרות המזון המוגש בצבא אלא לכפיית הכשרות ודיני הדת בניגוד לערכי חופש הדת והמצפון המובטחים במגילת העצמאות.

אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש אמר כי "העתירה הנוכחית היא פרק נוסף במאבק המשפטי והציבורי אותו מובילה חדו"ש לתרגומו של עקרון חופש הדת והשוויון לשפת המעשה, במציאות בה המערכות הפוליטיות בישראל, מימין מרכז ושמאל, התעלמו מעקרונות אלה ונכנעו בתחומים רבים לתכתיבי המפלגות הדתיות. פקודות הצבא נועדו לאפשר קיומה של מערכת צבאית משותפת ולהבטחת יכולותיו המבצעיות של הצבא ועמידה ביעדיו. בין אלה לבין הכפייה הדתית הנהוגה בתחום הכשרות בצבא אין ולא כלום. הגיע הזמן שיובן כי חופש הדת והחופש מדת אינם רק מלים יפות, אלא ערכי יסוד שמדינה יהודית ודמוקרטית חייבת ליישמם".

מטעם ארגון תורת לחימה נמסר כי, "לא מפתיע, שלאחר ניצחון הארגון שפועל נגד צה"ל, עדאללה, יחד עם "הפורום החילוני" על הרבנות הראשית לישראל בסוגיית בתי החולים, גבר תאבונם וכעת נעשה ניסיון לנצל את בג"ץ בכדי לפגוע ביהדותו של צה''ל, שהייתה מובנת מאליה מאז קום המדינה 72 שנה. כניסת חמץ לצה"ל תפגע באחדותו ובחיילים המסורתיים והדתיים ובהיותו צבא ממלכתי. אנו בטוחים שהרמטכ"ל כוכבי, יחד עם הרב הצבאי הראשי לא יאפשרו לאיוולת הזו להתרחש".