דרישה מהרמטכ"ל: הקימו מטבחים טרפים בבסיסים

עמותות חדו"ש והפורום החילוני פנו לרמטכ"ל כוכבי בדרישה להתערב בסוגיית הכשרות במטבחי צה"ל: "הרבנות הצבאית פוגעת בזכויות יסוד של החיילים שאינם שומרים כשרות". בצה"ל בוחנים את העניין

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/08/21 13:42 כה באב התשפא

דרישה מהרמטכ"ל: הקימו מטבחים טרפים בבסיסים
צה"ל יאפשר להכניס אוכל לא כשר לבסיסים? אילוסטרציה, צילום: Moshe Shai/FLASH90

עוד בימיו הראשונים, הוחלט כי צבא הגנה לישראל ישמור כשרות במטבחיו, זאת כדי לאפשר שירות משותף בין דתיים לחילונים. עם השנים היו מספר מחלוקות סביב ההקפדה על הכשרות שידועה כמחמירה יותר מאשר במקומות אחרים, כאשר ישנו איסור על הכנסת בשר טרף לבסיסי צה"ל ובישול מאכלים לא כשרים. כעת עמותות שמאל מבקשת לשנות את המצב.

עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון  ו"הפורום החילוני" פנו במכתב לרמטכ"ל אביב כוכבי בנוגע למצב הנוכחי בבסיסי צה"ל וטענו כי מדובר במצב לא חוקי. על פי פקודות הצבא כיום, מותר להכניס לבסיסי צה"ל מזון פרטי ואף לאכסן אותו במקרר צבאי במטבחונים בתוך כלי אטום, אך יחד עם זאת חל איסור מוחלט לחמם מזון שאינו כשר, אפילו באמצעות שימוש בציוד פרטי כמו מיקרוגל שחייל הביא מביתו.

במכתב מצוין כי ישנן יחידות שונות בצבא שאוסרות החזקת מזון פרטי שאינו כשר במטבחים שבאזורי המגורים והמשרדים ואפילו אוכפים זאת באמצעות ביקורות. בפנייה מובהר, כי הפקודות האוסרות על חימום מזון לא כשר במטבחונים הוצאו בחוסר סמכות ואינן חוקיות, וכך אף האיסור על החזקת המזון פרטי לרבות בשבת. העמותות טוענות כי ריבוי התלונות מראה כי המציאות בשטח מחמירה יותר מהפקודות עצמן, וגורמי הרבנות הצבאית והמפקדים בבסיסים שונים מוצאים לנכון להטיל איסורים על פעולות שאין חולק שהן מותרות, כמו הבאת מזון פרטי מחוץ לבסיס.

הרב קרים ואנשי הרבנות הצבאית

פועלים בחוסר סמכות? הרבצ"ר קרים ואנשי הרבנות הצבאית, צילום: דובר צה"ל

"אין חולק על חשיבות שמירת הכשרות ועל חובתו של צה"ל לספק מזון כשר לכל חייל המעוניין בכך, בהתאם לאמונתו הדתית", הבהירו העמותות במכתב, "אולם הקפדה מחמירה על כשרות המזון המוגש לחיילים אינה מחייבת פגיעה בזכויותיהם של חיילים אשר אינם מעוניינים לצרוך מזון כשר דווקא. כאשר חייל אינו מצוי בתחומי חדר האוכל, אין צה"ל רשאי לאסור עליו אכילת מנה שאינה כשרה, אכילת שניצל תוך שתיית קפה בחלב, או לכפות עליו כל איסור הלכתי אחר".

"סמכות הרבנות הצבאית מוגבלת למזון המוגש לחיילי צה"ל, והיא אינה מוסמכת לפעול לכפייתם של כללי הכשרות והשבת על חיילים כאשר הם אוכלים מזון פרטי משלהם, מחוץ לחדרי האוכל הצבאיים. אין היא מוסמכת לקבוע נהלים ביחס למטבחונים המיועדים לשימושם האישי של חיילי צה"ל ובוודאי שלא על חדרי המגורים והמשרדים המשמשים את החיילים. המצב הקיים, בו הרבנות הצבאית קובעת ללא סמכות מגבלות ואיסורים ביחס לשימוש במטבחונים ובחדרי המגורים, פוגע בזכויות יסוד של החיילים שאינם שומרים כשרות. לפיכך, נדרשת התערבות פיקודית לביטול ההנחיות הפסולות ולשמירת זכויותיהם של חיילים אלה".

בחדו"ש ובפורום החילוני מציעים דרכים שונות בהן ניתן לאפשר את השימוש במטבחונים מבלי לפגוע בחיילים שומרי הכשרות. כך למשל, ניתן לקבוע כי ניתן יהיה להציב במטבחונים אמצעי חימום כשרים ושאינם כשרים ולדאוג לסימון בולט כדי שיהיה ניתן להבחין ביניהם. הצעה נוספים היא כי במקומות בהם מצויים מספר מטבחונים בסמיכות, חלקם יוגדרו ככשרים ויופעלו בהתאם להנחיות הרבנות ואילו באחרים, שיסומנו באופן ברור, לא יאכפו את דיני הכשרות. הצעה נוספת היא להתיר שימוש למזון שאינו כשר בציוד פרטי בלבד.

במכתב דורשות חדו"ש והפורום החילוני מהרמטכ"ל להגביל את סמכותה של הרבנות הראשית לקבוע נוהלי כשרות ולאוכפם למטבחים צבאיים בהם מכינים מזון ולמזון המוגש לחיילי צה"ל בלבד, ולהבהיר כי לא בסמכותם לעסוק בצריכת מזון פרטי בנסיבות אחרות. 

מדובר צה"ל נמסר לחדשות כיפה כי, "פקודות הכשרות של הרבנות הצבאית נועדו לאפשר תנאי שירות מכבדים ומותאמים לכלל החיילים והחיילות בצה"ל. הפנייה מוכרת בצה"ל, תיבחן ותיענה במישרין לפונה".

בארגון 'תורת לחימה' מסרו: "מאז היווסדו צה''ל שומר על כשרות כאבן יסוד לזהות היהודית של הצבא היהודי היחיד בעולם. גם הפקודה הצבאית היתה ברורה ואסרה להכניס מזון טרף למתקני הצבא באשר הם, ודתיים, חילוניים ומסורתיים חיו באידיליה זו 70 שנה. דא עקא, בשנים האחרונות, ארגונים פרוגרסיביים שאינם יודעים שובעה מכרסמים השכם והערב בכל סממן של יהדות בצה"ל, בהיבטי שבת, כשרות, קבורה ובמעמדה החשוב של הרבנות הצבאית, במקביל למלחמתם נגד יהדותה של מדינת ישראל כולה (שם הם אף חוברים לארגונים אנטי ציוניים שנלחמים נגד צה''ל, דוגמת עדאללה). לצערנו, הפרקליטות הצבאית עושה איתם יד אחת. אנו קוראים לרמטכ"ל אביב כוכבי לדחות בשאט נפש ניסיונות אלו, שמטרתם לפורר את לכידות צה''ל, לסכסך, ולהחליש את זהותו של הצבא כצבא יהודי מנצח".