אלו הפריטים הארכיאולוגיים שהחזיר יאיר לפיד למצרים

כמחווה של רצון טוב: מדינת ישראל החזירה היום למצרים פריטים עתיקים שנגנבו ממנה לפני שנים. הממצאים נמסרו במהלך ביקור מדיני ביוזמת שר החוץ, יאיר לפיד, אליו הצטרף מנהל רשות העתיקות

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/12/21 16:47 ה בטבת התשפב

אלו הפריטים הארכיאולוגיים שהחזיר יאיר לפיד למצרים
החזרת הפריטים, צילום: שלומי אמסלם, לע״מ

יאיר לפיד נועד היום (ה') עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ועם מקבילו, שר החוץ סאמח שכרי. במסגרת הביקור המדיני, וכמחווה של רצון טוב בין המדינות, מסר לפיד למצרים, בשיתוף עם רשות העתיקות, 95 פריטים שנגנבו מהמדינה בעבר והוברחו לישראל. אל הביקור הצטרף אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות.

בחודש מרץ 2013 סוכל ניסיון הברחת עתיקות מצריות לישראל בשדה התעופה בן גוריון. בשדה התעופה, נתפס סוחר עתיקות ישראלי, שניסה להכניס לישראל במזוודה ארבעה פריטים עתיקים, אותם רכש באוקספורד שבאנגליה, מבלי לעבור במכס. הכנסת העתיקות לישראל נעשתה בניגוד לחוק. מאחר ונחזה כי הפריטים שייכים לתרבות המצרית הקדומה, רשות העתיקות עדכנה את שלטונות מצריים בתפיסה באמצעות האינטרפול.

חלק מהפריטים שהוחזרו

חלק מהפריטים שהוחזרו צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

השלטונות המצריים הצהירו, כי מדובר ברכוש גנוב ממצריים, שככל הנראה, הוצא ממצריים שלא כחוק, עבר תהליך "הלבנה" באנגליה, והובא לישראל בניגוד לחוק. הפריטים העתיקים נתפסו, ונוהל הליך משפטי בישראל, בסיומו, בשנת 2015, הועברו הפריטים התפוסים לרשות מדינת ישראל.

בחודש אוגוסט 2013 פנו שלטונות מצריים למשרד החוץ ולרשות העתיקות, והצביעו על עתיקות מצריות שמוחזקות בחנות עתיקות של סוחר מורשה בירושלים, ואשר לטענתם נגנבו ממצריים והוצאו ממנה שלא כחוק. בחודש ספטמבר 2013, נפגשו נציגי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ונציגי משרד החוץ, עם שגריר מצריים בישראל, וסוכם על שיתוף פעולה ישראלי-מצרי בחקירה. לבקשת שלטונות מצריים, רשות העתיקות פתחה בחקירה, ובחודש אוקטובר 2013 תפסה בחנות 91 פריטים עתיקים.

רשות העתיקות ניהלה חקירה של הסוחר והתנהל הליך משפטי, במהלכו העבירו השלטונות המצריים לרשות העתיקות מסמכים וחוות של דעת מומחה מטעם יו"ר ההנהלה הראשית לעתיקות קהיר וגיזה, ד"ר יוסף חאמד כליפה. ההליך המשפטי הסתיים בהסדר פשרה, במסגרתו העביר סוחר העתיקות את הממצאים הארכאולוגיים המצריים לידי מדינת ישראל.

כעת, לבקשת שלטונות מצריים וכמחווה של רצון טוב, החליטו ממשלת ישראל ורשות העתיקות להשיב את הפריטים לידי המצרים. בין הפריטים – חלקי כתובות על אבן בכתב ההירוגליפי, שבר של סרקופג עץ הנושא את הכתב המצרי, כתובות על פפירוס, פסלונים של אלות מצריות, ואושבטים צלמיות (פסלונים) שהונחו בד"כ בתוך קברים כמנחות קבורה ושבר של רהיט עץ.

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות שהצטרף לנסיעה, "רשות העתיקות מברכת על יוזמת שר החוץ לפיד, ושמחה שיכלה לסייע לשלטונות מצריים להשיב עתיקות של התרבות המצרית, שנגנבו ממצריים, בחזרה לעם המצרי. מדינת ישראל ורשות העתיקות מעוניינים לפעול בשיתוף פעולה עם שלטונות מצריים, במטרה להגן על אוצרות הארכיאולוגיה ששייכים לכלל התרבות האנושית".

"חיוני לפעול למיגור שוד העתיקות והסחר הבלתי חוקי בעתיקות, בכל רחבי העולם. רשות העתיקות מצפה להידוק שיתוף הפעולה עם משרד העתיקות המצרי בנושאי ארכאולוגיה ומחקר", הוסיף אסקוזידו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן