"כשלנו": הערות פיקודיות לשני מנהלים בעקבות פרשת המרגל בבית גנץ

ועדת הבדיקה החיצונית שבחנה את הפרשה, לפיה עובד משק הבית בביתו של שר הביטחון יצר קשר עם האיראנים בחשד לריגול, קבעה כי התגלו כשלים מקצועיים בתהליך קבלת העובד. ראש השב"כ רונן בר: "למרות הצלחה בסיכול, כשלנו במניעה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/12/21 19:13 ג בטבת התשפב

"כשלנו": הערות פיקודיות לשני מנהלים בעקבות פרשת המרגל בבית גנץ
צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

מספר שבועות חלפו מאז הוגש כתב אישום נגד עומרי גורן גורוכובסקי בגין עבירת ריגול. כאשר על פי החשד, הוא עבד במשק ביתו של שר הביטחון בני גנץ והציע לנציג קבוצת ההאקרים Black Shadow, המזוהה עם איראן, לשתול "תולעת" במחשבו של השר.

ועדת בדיקה חיצונית שכללה שלושה בכירים לשעבר פרסמה הערב (ג') את מסקנותיה, מהו עולה כי אכן התגלו כשלים מקצועיים בהליך האבחון הביטחוני של העובד, זאת "בשל פערים מקצועיים ופערים בתהליכי העבודה. כמו כן, התגלו ליקויים בתהליכי הבקרה שאמורים היו לאתר את הטעות לאחר מעשה". עוד צוין כי קיים "פער בתהליך העבודה המסנכרן דרך קבע את כלל הגורמים העוסקים באבטחת השר וסביבתו - יחידת האבחון ויחידת האבטחה בשב"כ והממונים על האבטחה מטעם משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון".

ראש השב"כ, רונן בר, הורה על מתן הערה פיקודית לשני מנהלים בשירות וכן גם על החמרת הנהלים. בנוסף, הנחה על הוספת שכבות הגנה מודיעיניות ומבצעיות במעטפת האבטחתית של האישים המאובטחים ונוספו גורמי בקרה על תהליך האבחון הביטחוני של בעלי מקצוע ואחרים הנמצאים בסביבת האישים.

"למרות הצלחה בסיכול, כשלנו במניעה", הודה בר, "בתהליך תקין אדם כזה לא היה אמור לעבוד בסביבת אישיות מאובטחת. התקלה שהתרחשה באירוע נקודתי זה, אפשרה לנו בחינת עומק שתביא לשיפור תהליכים ומנגנוני בקרה בכל הנוגע לסוגיית בעלי התפקידים בסביבת האישים המאובטחים. התחקיר היווה הזדמנות לבחון באופן נרחב תהליכי עבודה מקצועיים השגורים בשירות. מסקנות ועדת הבדיקה החיצונית, לצד הפקת לקחים מעמיקה ויסודית של יחידות השירות, תורגמו כבר לפעולות בשטח שיצמצמו באופן משמעותי את הסיכוי להישנות מקרים מסוג זה".

עומרי גורן איתר נציג קבוצת האקרים באמצעות הטלגרם

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד מיקי סטופ, במשך מספר שנים עבדו גורן ובת זוגו בעבודות משק בית וניקיון בביתו של גנץ, שר הביטחון וסגן ראש ממשלת ישראל. בחודש שעבר התפרסמו בכלי תקשורת בישראל כתבות אודות מתקפות סייבר נגד מטרות ישראליות, שביצעה קבוצת פצחנים ("האקרים") המכונה Black Shadow, המזוהה עם איראן. בעקבות הפרסומים החליט גורן לפנות לקבוצה, ולהציע להעביר לה מידע מבית שר הביטחון.

גורן איתר, באמצעות תוכנת הטלגרם, כתובת של נציג קבוצת ההאקרים, פנה אליו בזהות בדויה והציג עצמו כמי שעובד אצל שר הביטחון הישראלי, וציין כי ביכולתו לסייע לקבוצה בדרכים שונות. עוד הוסיף, כי תמורת סכום כספי הוא יוכל להעביר מידע מהבית ואף הציע כי תועבר לו "תולעת מחשב", אותה ישתול במחשבו של השר. 

על מנת להוכיח את יכולותיו, במהלך החודש צילם גורן מספר פריטים בביתו של השר ושלח לנציג הקבוצה בטלגרם. בין הפריטים שצולמו: שולחן עבודה, מחשבים, טלפון, טאבלט, קופסה ועליה תווית ובה פרטי שיוך צה"ליים ומספרים סידוריים, מארז ועליו מדבקה ובה כתובת IP, כספת סגורה ומכונת גריסה, מזכרות צבאיות שניתנו לשר בתפקידו הקודם כרמטכ"ל, תמונות ממוסגרות של השר ובני משפחתו, חשבון תשלום ארנונה של השר ועוד. לאחר מכן, מחק גורן את כלל ההתכתבויות מהטלגרם, וכן את התמונות ממכשיר הטלפון שלו.