חצי שנה לממשלת השינוי: ועדת האיתור למינויים בחמ"ד תקועה

אין ראש מינהל קבוע לחמ"ד, מועצת החמ"ד טרם מונתה ולא הוקמה ועדת משנה לחינוך הדתי: זאת רשימת ה"הישגים" של הממשלה, ומי שסובל מזה הם רק תלמידי החינוך הדתי: "יציבות החמ"ד בסכנה" 

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/12/21 10:14 ב בטבת התשפב

חצי שנה לממשלת השינוי: ועדת האיתור למינויים בחמ"ד תקועה
שאשא ביטון, לא דואגת למינויים, צילום: Yossi Aloni/Flash90

כמעט חצי שנה חלפה מאז הוקמה הממשלה ה-36 בראשותו של נפתלי בנט. 172 ימים עברו להם מאז הורכבה לה ממשלת השינוי אך בחינוך הממלכתי-דתי, לא רואים שום שינוי, ובמקרה שכן שמים לב לאחד כזה, אז הוא לרעה.

לפני כמעט שלוש שנים, סיים אברהם ליפשיץ, ראש מינהל החמ"ד המיתולוגי את תפקידו לאחר כתשע שנים, כשלאחר מספר חודשים מונתה שוש נגר לממלאת מקום על ידי שר החינוך בממשלת המעבר דאז, הרב רפי פרץ, שלא יכל להביאה כמינוי קבוע. עד היום, מוגדרת נגר כמ"מ ראש מינהל החמ"ד. 

חוסר היציבות הפוליטית מנע בשנים האחרונות את הפיכת מינויה של נגר לקבוע, אך הייתה ציפייה ששרת החינוך בששת החודשים האחרונים יפעת שאשא ביטון תפעל בנושא זה כדי להניע מהלכים שהיו תקועים. בתנועת נאמני תורה ועבודה פנו לשרת החינוך בקריאה: "יציבותו של החמ"ד נמצאת בסכנה".

"בגלל תקופת הבחירות הארוכה סבל החמ"ד מתנודות ומחוסר יציבות", נטען במכתב לשאשא ביטון, "קיווינו שכניסה של שרה לתפקיד קבוע תאפשר מחדש למנות אנשים לתפקידים הנדרשים. לצערנו, מזה תקופה ארוכה שאין ראש מנהל קבוע למנהל החינוך הדתי". 

הרב אבי גיסר

סיים את תפקידו ולא מונה לו מחליף. הרב אבי גיסר, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

כמו כן, גם מועצת החמ"ד בראשה עמד הרב אבי גיסר, סיימה לפני מספר חודשים את תפקידה, לאחר ארבע שנים כפי שקובע החוק, וטרם מונו מחליפים ל-14 חבריה, זאת למרות התקופה הארוכה בה מכהנת שר החינוך שאשא-ביטון. יש לציין שהשרה רשאית להאריך את כהונתם בשנה נוספת אך בחרה שלא לעשות זאת.

מלשכת שרת החינוך נמסר לכיפה כי, "הליך מינוי חברי מועצת מנהל החינוך הממלכתי דתי יצא אל הדרך, והוא מצוי בשלבים אחרונים. רק לאחר שמהלך זה יושלם - ייצא אל הדרך ההליך למינוי ראש מנהל החמ"ד. ראוי לציין כי נכון להיום, מכהנת הגברת שוש נגר בתפקיד מנהלת מנהל חמ"ד". 

רם שפע כן - שרן השכל לא

בנוסף ולמרות פניות חוזרות ונשנות ליו"ר ועדת החינוך בכנסת, חברת הכנסת שרן השכל מתקווה חדשה, טרם הוקמה ועדת משנה לחינוך דתי העוסקת בחמ"ד, זאת בניגוד לכנסת הקודמת, אז החליט יו"ר ועדת החינוך הקודם רם שפע על הקמת הוועדה, דבר אשר מחזק את ההתעלמות וחוסר ההתייחסות לו זוכה החינוך הממלכתי דתי: "אנו מקווים שהמערכת הפוליטית תקדם את הנושא ובכך תביא את החינוך הדתי ליציבות ועוצמה החסרה לו כיום", אמר שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה לכיפה.

מטעמה של חברת הכנסת השכל הבהירו כי "הוועדה המדוברת הינה ועדת משנה שהוקמה כשלושה חודשים לפני פיזור הכנסת וקיומה הסתכם בכנסת ה-23 בלבד. חברת הכנסת השכל רואה חשיבות רבה בציבור הדתי בכלל ובמערכת החינוך הדתית בפרט, ולכן ייתכן ותמצא לנכון לטפל בה באופן פרטני במסגרת ועדת חינוך ככל שיידרש".  

שרן השכל מחבקת את עידית סילמן, תקים ועדה?

שרן השכל מחבקת את עידית סילמן, תקים ועדה? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בלשכתה של השכל ציינו כי היא מקבלת פניות רבות מחברי כנסת שמעוניינים בהקמת ועדות משנה, היא בוחנת את הבקשות, ופועלת להקים ועדות שיש בהן צורך ושיכולות לסייע בעבודת הוועדה: "חבר הכנסת יעקב מרגי שכיהן שנים רבות בתפקיד ועשה עבודה חשובה ומשמעותית, גם הוא לא הקים ועדת משנה שכזו בממשלת הימין כפי שמצויין בכתבה. חברת הכנסת השכל תמשיך לעבוד קשה לטובת כלל ילדי ישראל ובכלל בעשייתה למען אזרחי המדינה", נמסר מלשכתה יו"ר ועדת החינוך.