עם סופגניות הלוחמים שנטרלו את המחבל שוחררו ללא תנאים מגבילים | המפכ"ל: "התווספו הערב עוד שני גיבורים"

לוחמי מג"ב שחיסלו בצהרים את המחבל בשער שכם שפצע בחור באופן קשה, נחקרו באזהרה במשרדי מח"ש ושוחררו כעבור שעתיים. מפכ"ל המשטרה שוחח עם הורי השוטרים וגיבה את פעולתם. סמוטריץ': "מח"ש הוא גוף חולה שסובל מבלבול ערכי מסוכן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/12/21 22:35 ל בכסלו התשפב

הלוחמים שנטרלו את המחבל שוחררו ללא תנאים מגבילים | המפכ"ל: "התווספו הערב עוד שני גיבורים"
רגע חיסול המחבל, צילום: צילום מסך

אחרי שפורסם התיעוד מהפיגוע היום (ש') בצהרים בשער שכם, בו נראים הלוחמת רש"ט ש' והלוחם רס"ר ל' מנטרלים את המחבל כשהוא שרוע על הקרקע, הוחלט במח"ש לחקור באזהרה את הלוחמים בחשד לגרימת מוות שלא כדין של המחבל, השניים נחקרו כשעתיים ונשקם נלקח, לאחר כשעתיים חקירה שוחררו ללא תנאים מגבילים את נשקם יקבלו מחר.  

לוחמי מגב שניטרלו את המחבל משער שכם בסיום החקירה

לוחמי מגב שניטרלו את המחבל משער שכם  התקבלו עם סופגניות בסיום החקירה צילום: דוברות המשטרה

 

ברקע ההחלטה לחקור את הלוחמים, קיים המפכ"ל, רנ"צ יעקב שבתאי שיחות ועידה עם מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן יחד עם הוריהם של הלוחמת רש"ט ש' והלוחם רס"ר ל' שנטרלו את המחבל בכיכר שער שכם בירושלים.

"הם פעלו כשורה וכפי שמצופה משוטרי ולוחמי משטרת ישראל באירוע מהסוג הזה"

המפכ"ל אמר להורי הלוחמים: "אני רוצה לשבח בפניכם את ילדכם, הלוחמת ש' והלוחם ל' שפעלו באופן נחוש, מקצועי ומהיר ובזכותם ניצלו הערב חיי אדם.  אין לי ספק שלעם ישראל התווספו הערב עוד שני גיבורים בחג החנוכה."

המפכ"ל ציין בפני ההורים שהוא שוחח עם השר לביטחון הפנים ועם ראש הממשלה והדגיש בפניהם שהם פעלו כשורה וכפי שמצופה משוטרי ולוחמי משטרת ישראל באירוע מהסוג הזה. 

עוד אמר המפכ"ל להורים: "אני מחזק את ידכם. אנחנו מלווים את ש' ו- ל' באופן צמוד לרבות סיוע משפטי בתקווה שההליך יסתיים מהר ככל שניתן. המחבל הנתעב ניסה לרצוח אזרח ולאחר שהגיבו הוא ניסה גם לפגוע בהם והודות לתגובה שלהם האירוע הסתיים כשהמחבל מנוטרל וללא פגיעה נוספת לא באזרחים ולא בהם.

"הילדים שלכם גיבורים והם פעלו כפי שאנו מלמדים אותם ומצפים מהם כמגני האזרחים"

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן אמר להורים:  "בהמשך למדיניות של המפכ"ל ולגיבוי הלוחמים, החיל ואנחנו כאן לצידכם בכל דבר שרק תצטרכו. כולנו צפינו בסרטון וראינו שהילדים שלכם גיבורים והם פעלו כפי שאנו מלמדים אותם ומצפים מהם כמגני האזרחים."

כזכור, פרסום תיעוד הפיגוע הוביל לגל תגובות של חברי כנסת בעד ונגד פעולת הלוחמים, השר לפיתוח אזורי עיסאווי פריג' צייץ בחשבון הטוויטר שלו "שמדובר במעשה שמבטא אדישות לחיי אדם שראוי להיחקר" וקרא לחקור את הלוחמים, גם חבר הכנסת אחמד טיבי, ביקר את לוחמי מג"ב על החיסול ואמר " זוהי הוצאה להורג בדם קר, זה מעשה נפשע שדורש חקירה.

"יש לשחרר אותם מהחקירה לאלתר. לא חשודים - גיבורים"

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הגיב על חקירת הלוחמים ואמר, "נזכיר שאת השוטרים שהיו מעורבים בגרימת מותו של אהוביה סנדק ז"ל לקח למח"ש ארבעה ימים לזמן לחקירה. מח"ש הוא גוף חולה שסובל מבלבול ערכי מסוכן כמו משרד המשפטים כולו." 

גם חברת הכנסת אטבריאן הגיבה לחקירת הלוחמים וצייצה בחשבון הטוויטר שלה "מדינה שלמה מחבקת את שני השוטרים שניטרלו את הרוצח בזמן שהם עצמם נחקרים באזהרה ברגעים אלה ממש. חקירה באזהרה. חשודים. זה בדיוק המסר שיגרום ללוחם הבא להסס, לא לחתור למגע ולסכן חלילה את עצמו או אחרים. יש לשחרר אותם מהחקירה לאלתר. לא חשודים - גיבורים." 

כאמור, ההודעה על חקירת הלוחמים באזהרה באה לאחר שהלוחמים קיבלו גיבוי מלא מצמרת המדינה והמשטרה. מוקדם יותר היום גיבה השר לביטחון פנים את פעולת לוחמי מג"ב ואמר "הסרטון מזירת הפיגוע הערב מציג 50 שניות בהן חוצה מחבל מעבר חצייה, תוקף מספר פעמים חרדי, ממשיך ונע אל עבר שוטר מג"ב תוקף אותו עד הרגע שהשוטרים יורים עליו. שנייה או שתיים לאחר הירי הראשוני היה על השוטרים לקבל החלטה האם המחבל שנפגע עומד להפעיל חגורת נפץ. "כשיש ספק אין ספק"

המפכ"ל: "גיבוי מלא לפעילותם ואנו כמשטרה נעמוד לצדם"

גם מפכ"ל משטרה גיבה את פעולת הלוחמים ואמר "האירוע של שלום צ'רלי שלוש ז"ל ואירועים נוספים לימדו אותנו שחייבים להביא לנטרול מלא של מחבל במהלך אירוע שמתרחש וזה בדיוק מה שעשו היום לוחמי מג"ב בתגובה מהירה ונחושה לפיגוע נגד האזרח ולנסיון לפגע גם בהם. באירוע טרור הלוחמים והשוטרים נדרשים לקבל החלטה בשבריר שניה והם קיבלו את ההחלטה הנכונה. הלוחמים הללו לא לבד" עוד הוסיף המפכ"ל ואמר כי הוא "נותן גיבוי מלא לפעילותם ואנו כמשטרה נעמוד לצדם, נסייע ונעזור בכל שנידרש".