בשורה לממחזרים: חוק הפיקדון חל גם על הבקבוקים הגדולים

מהיום תוכלו למחזר גם בקבוקי פלסטיק גדולים, בנפח של ליטר וחצי עד חמישה ליטרים. הצרכנים יוכלו להחזיר את הבקבוקים לבעל העסק, ולקבל החזר במזומן, והכמות לא תחרוג מ-50 בקבוקים ליום

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 01/12/21 11:20 כז בכסלו התשפב

בשורה לממחזרים: חוק הפיקדון חל גם על הבקבוקים הגדולים
איסוף בקבוקים למיחזור, צילום: Pierre Terdjman, FLASH90

המשרד להגנת הסביבה מעדכן כי החל מהיום (ד'), 1 בדצמבר 2021, חל מנגנון חוק הפיקדון גם על מכלי משקה בנפח ליטר וחצי ועד 5 ליטרים (כולל), בדומה למכלים הקטנים, למעט החריגים המצוינים בחוק. כלומר, צרכנים יוכלו להחזיר את הבקבוקים הגדולים ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון ששולמו בזמן הקנייה, בדומה למנגנון הפיקדון הקיים היום על מכלי משקה קטנים.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, בירכה על המהלך ומסרה: "באיחור של 20 שנה, אחרי המון עיכובים ולחצים, נכנסה לתוקף הרחבת חוק הפיקדון שתהפוך את הבקבוקים הגדולים מפסולת פלסטיק שמזהמת את השטחים הפתוחים, הים והמרחב הציבורי למשאב מחזור. זהו צעד נוסף של ישראל במאבק בהתמודדות מול משבר האקלים ובשמירה על הסביבה, שמקדם אותנו עוד שלב בדרך לכלכלה מעגלית". 

חובת הפיקדון חלה גם על הבקבוקים הגדולים

ההחלטה על הטלת פיקדון על מכלי משקה גדולים התקבלה לאחר שיצרנים ויבואנים לא עמדו ביעדי חוק הפיקדון לשנת 2016. בעקבות אי-עמידתן של יצרניות ויבואניות המשקאות ביעדי חוק הפיקדון, באוקטובר 2020 החליטה השרה להגנת הסביבה להחיל בפעם הראשונה בישראל חובת פיקדון על בקבוקי משקה גדולים.

אפשר להחזיר לבתי העסק מכלי משקה ריקים מסומנים, ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון, כאשר הכמות ליום לא תעלה על 50 מיכלים. בית העסק חייב להחזיר את דמי הפיקדון במזומן, ואפילו אם הבקבוק לא נקנה אצלו. 

מכלי פלסטיק שאינם כלולים בחוק הפיקדון כגון אקונומיקה, שמפו ומרככי כביסה יושלכו לפח הכתום. כל עוד מוצבות מיחזוריות בשטח הרשות, ניתן עדיין להשליך אליהן אריזות פלסטיק אלה. במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי אין להשליך מכלי משקה ומכלי פלסטיק אחרים לפחים הירוקים.

השרה להגנת הסביבה לשעבר, ח"כ גילה גמליאל, בירכה וביקרה: "לאחר מאבקים ממושכים נגד בעלי אינטרסים שניסו לעצור אותנו בכל מחיר, חוק הפיקדון על בקבוקים גדולים נכנס לתוקף, והציבור יוכל לקבל את כספו בחזרה ולמחזר בגדול. מדינת ישראל מצטרפת לשורה של מדינות מתקדמות בעולם שעשו את הצעד, ויחד נצליח למנוע את המפגע הסביבתי שיוצרים בקבוקי הפלסטיק. צר לי שהממשלה לא נערכה כראוי להחלת החוק ההיסטורי ובחרה לוותר על פריסת מכונות המיחזור האוטומטיות במרחב הציבורי. אסור שהממשלה תממש את רצונם של בעלי ההון שרוצים בכישלון החוק – עליה להתעשת ולהשלים את הקמת התשתית ליישום מוצלח שלו".