"זה פותח תחרות": הרב אבינר כותב על רפורמת הכשרות

הרב שלמה אבינר, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, כותב על "שבעה פשעים במיזם כשרות המורד". בין היתר הוא כותב כי "יש החושבים שהם הם הרב הראשי" וכי הרפורמה תגרום פילוג באומה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/21 15:25 כו בכסלו התשפב

"זה פותח תחרות": הרב אבינר כותב על רפורמת הכשרות
הרב אבינר, צילום: באדיבות המצלם

הרב שלמה אבינר, נשיא עטרת ירושלים בירושלים ורב היישוב בית אל לשעבר, הוא אחד הרבנים הבולטים בציונות הדתית וידוע כאחד שמחווה את דעתו בכל נושא. בתחילת החודש התפקד אבינר למפלגת נעם, ובין היתר הבאנו את תשובתו בנוגע לשאלה האם צריך לכבד את בנט.

אחת הסוגיות הבוערות בממשלה הנוכחית בנושאי דת ומדינה היא רפורמת הכשרות של שר הדתות, מתן כהנא, מימינה. בתחילת השבוע פרסם השר סרטון ובו הוא מפרט על הרפורמה מהצד שלו. הרב אבינר כתב בטוויטר כנגד הרפורמה הזו והוא טוען כנגדה שבעה טיעונים, או בלשונו, "פשעים".

הטעם הראשון עוסק ברבנות הראשית: "א. הוא קם בניגוד לדעת הרבנות הראשית לישראל, המרא דאתרא של מדינת ישראל. יש החושבים שהם הם הרב הראשי". נראה שהרב מכוון פה לרבנים מסויימים התומכים ברפורמה או אולי אפילו לשר בעצמו. הטיעון השני: "ב. הוא קם בניגוד לדעתם של רוב חכמי ישראל העוסקים בכשרות. הם חושבים שהם מבינים יותר מכולם".

הטיעון השלישי הוא מהותי יותר: "ג. יש בכשרות נושאים מאוד מורכבים ומסובכים בהרכב המזון, שדורשים מומחיות ונסיון". הטיעונים הראשונים של הרב עוסקים בהסכמה הרבנית לרפורמה, כולל ההסכמה של הרבנות הראשית. הכשרות היא נושא מסובך, דבר המחייב שהרבנים העוסקים בכשרות יהיו בעד המהלך.

"ד. זה פתח לכל מיני שינויים במדינה: גיור, נישואים, כותל ועוד", פגיעה בסטטוס קוו. "ה. זה פותח תחרות במתן הכשרה. לכן ייבחר מי שמוריד בדרישות בכשרות ויציע השגחה רופפת", ועוד יותר: "ו. זה פותח פתח לכשרות מזוייפת. הצרכן אינו יכול להבחין, מי הוא תאגיד כשרות, אם רציני או לא, ובכלל אם קיים או לא".

הטיעון השביעי נוגע לעם ישראל: "ז. זה יגרום פילוג באומה, אלו לא יאכלו מכשרות של אלו, ורבנים יפרסמו רשימות של גופים בעייתיים. לכן יש לחסום בכל תוקף. עם אחד! מדינה אחת! צבא אחד!  כשרות אחת!", הוא מסיים בקריאה נרגשת.