מאה רבנים נגד מתן כהנא: "לא מתכוונים ליישם את השלב הראשון ברפורמת הכשרות"

כמאה רבנים חרדים, ציונים דתיים, אשכנזים וספרדים פרסמו מכתב בו הודיעו כי ימרדו ברפורמת הכשרות ולא יישמו את השלב הראשון שלה | "רפורמה מחוררת, מלאה בכשלים, שלא ניתן ליישם אותה בשום דרך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/11/21 21:08 טז בכסלו התשפב

מאה רבנים נגד מתן כהנא: "לא מתכוונים ליישם את השלב הראשון ברפורמת הכשרות"
כהנא, צילום: Yossi Zeliger/Flash90

במכתב מיוחד שהופץ  בסוף השבוע, עליו חתומים כמאה רבני ערים ומועצות ברחבי הארץ, הם פונים לרבנים הראשיים ומודיעים להם כי הם אינם מתכוונים לקחת חלק ברפורמת הכשרות, שבנויה משני שלבים, כשבשלב הראשון  אמורים כל רבני הערים והישובים לתת כשרות גם מחוץ לתחומם, על מנת לעודד תחרות.

רבנים חרדים, ציונים דתיים, אשכנזים וספרדים התאחדו במכתב אחד והודיעו כי הם מקבלים את פניית הרבנים הראשיים אליהם, שביקשו מהם שלא יתנו כשרות מחוץ לאזור הפיקוח שלהם.  

מארגון כושרות, שהוביל את מהלך איחוד הרבנים תחת המכתב נמסר: "הלכו כאן על רפורמה מרחיקת לכת, עם משמעויות גדולות והשפעות אדירות, אבל שכחו את השטח. הרפורמה הזו מנותקת לחלוטין מהתחושות והדרישות בשטח. 

"מהלך חפוז ושטחי"

לא קיבלו את הסכמת הרבנים לסעיפי הרפורמה, והתוצאה: הרבנים בחוץ. כך ששלב א' של הרפורמה פשוט לא הולך לקרות. זו מכה אנושה למי שחשב שאפשר פשוט להנחית רפורמה מרחיקת לכת על הראש של האנשים בשטח בתוך חודש. 

הדיונים על הרפורמה נעשו בשטחיות, במהירות ובלי התייחסות לכשלים המובנים בה. הרפורמה הזו עברה תוך התעלמות מכל הדו"חות של הרבנות הראשית ומשרדי השונים ואף מהביקורת של משרד מבקר המדינה על השלב הראשון ברפורמת הכשרות.

מכתב הרבנים

מכתב הרבנים צילום: ללא.

המהלך החפוז והשטחי הביא אותנו לרפורמה מחוררת, מלאה בכשלים, שלא ניתן ליישם אותה בשום דרך. המשמעות הישירה היא מבוכה לציבור הרחב שלא ידע מה כשר באמת ומה לא. 

רפורמת הכשרות עתידה להביא להונאות כשרות בהיקף רחב, ולכך שלא יהיה ניתן לטפל בתופעות שיווצרו בצורה מקצועית ועניינית, והכל בגלל הדחף ל"תחרות" ול"שבירת מונופול הרבנות".