בלגיה הודיעה על סימון מוצרים מיהודה ושומרון, בתגובה ביטל סגן שר החוץ פגישות מתוכננות במדינה

ממשלת בלגיה הודיעה שתסמן מוצרים מההתנחלויות ותקדם החרמה מלאה שלהם, בתגובה סגן שר החוץ המבקר במדינה, ביטל את פגישותיו המתוכננות עם משרד החוץ והפרלמנט במדינה. בארגוני השמאל מברכים על ההחלטה לסמן מוצרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/11/21 13:25 כ בכסלו התשפב

בלגיה הודיעה על סימון מוצרים מיהודה ושומרון, בתגובה ביטל סגן שר החוץ פגישות מתוכננות במדינה
בלגיה, צילום: shutterstock

ממשלת בלגיה בהחלטה מעוררת מחלוקת: להתחיל לסמן מוצרים מההתנחלויות ולהמשיך בעבודת מטה שתבחן החרמה מלאה. בעקבות ההחלטה עידן רול, סגן שר החוץ נמצא במדינה, ביטל מספר פגישות עם פרלמנטרים בלגיים בעקבות ההחלטה.

"ההחלטה מחזקת את הקיצוניים ולא תורמת ליציבות במזה"ת"

רול, שהמריא לביקור מדיני בבלגיה ולוקסמבורג, אמר: "החלטת ממשלת בלגיה מחזקת את הקיצוניים, לא מסייעת לקידום השלום באזור והופכת את בלגיה לגורם שאינו תורם ליציבות במזרח התיכון". גם משרד החוץ פרסם גינוי: "החלטת סימון המוצרים פוגעת בישראלים ופלסטינים כאחד ואינה עולה בקנה אחד עם מדיניות ממשלת ישראל הממוקדת בשיפור חיי הפלסטינים וחיזוק הרשות הפלסטינית ועם השיפור ביחסי ישראל עם יתר מדינות אירופה".

ראש מועצה מקומית אפרת ומי שהוביל שנים ארוכות את יחסי החוץ של מועצת יש"ע, עודד רביבי, התייחס להחלטת הממשלה הבלגית: "מעציב לגלות שדווקא האנשים שיושבים בבריסל מנחיתים מכת גרזן על אזורי התעשייה המשותפים לישראלים ופלסטינים, פגיעה והחרמת המוצרים יביאו להגברת האבטלה בקרב הפלסטינים לסגירת מפעלים ולעצירת מיזמים משותפים". עוד הוסיף רביבי כי "בהחלטת ליצור רשימה שחורה הם פוגעים באופן ישיר דווקא במקומות בהם שוכן השלום. טוב נהג סגן השר עידן רול כשקיבל החלטה לא להיפגש עם מי שבמעשיהם מביאים מסר של חרם ופגיעה בשני הצדדים".

ארגוני השמאל לוחמים לשלום בירך על ההחלטה על סימון המוצרים

בארגוני השמאל ברכו על החלטת ממשלת בלגיה, בתנועת לוחמים לשלום הגיבו על ההחלטה ואמרו "אנחנו מברכים את ההחלטה של ממשלת בלגיה לסמן מוצרים שמגיעים מהשטחים הכבושים. מוצרים שנוצרו על אדמה ועם משאבים שנגזלו מעם אחר.  סימון מוצרים מאפשר לצרכן לדעת מהיכן הגיע המוצר שהוא רוכש, ולבחור את בחירותיו ע״פ צו מצפונו"

בארגון שגרו עקיצה על תגובת המחאה של סגן שר החוץ והוסיפו "אם סגן שר החוץ עידן רול היה מגיע מידי פעם לבקר במדינת ישראל אולי היה נחשף למחיר של הכיבוש וגם לעובדה שאפילו ישראל מעולם סיפחה את השטחים, ולכן אלו אינם נחשבים שטח מדינת ישראל"." 

כזכור בחודש יולי האחרון , חברת הגלידות בן אנד ג'ריס הודיעה כי היא תפסיק למכור את מוצריה בשטחי יהודה ושומרון. בהודעת החברה אז נאמר  "בן אנד ג'ריס תעצור את מכירות הגלידה שלה בשטח הפלסטיני הכבוש, אנו מאמינים שמכירה בישראל לא עולה בקנה אחד עם הערכים שלנו, וגלידת בן אנד ג'ריס לא יכולה להימכר בשטח הפלסטיני הכבוש.אנו גם שומעים ומכירים את החששות המשותפים שלנו והאוהדים הימניים שיתנגדו למהלך".

החלטתה של בן אנד ג'ריס עוררה סערה בישראל, ומחוצה לה, ומדינות בארצות הברית החליטו לנקוט בסנקציות כנגד החברה.