מחדל בריחת המחבלים מפקד כלא גלבוע נגד נציבת שב"ס: סימנה אותי לפני שהתחילה הבדיקה

מפקד הכלא, גונדר משנה פרדי בן שטרית מעיד בפני ועדת הבדיקה למחדל בריחת ששת האסירים הביטחוניים משתף בתחושות הקשות וחושף את האמצעים הדלים לגילוי מנהרות שעומדים לרשות השב"ס: "כמו שקונים אבטיח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/11/21 12:22 כ בכסלו התשפב

מפקד כלא גלבוע נגד נציבת שב"ס: סימנה אותי לפני שהתחילה הבדיקה
כלא גלבוע, צילום: פלאש 90

מפקד כלא גלבוע ניצב משנה פרדי בן שטרית נותן את עדותו היום (ד') בנושא בריחת המחבלים מהכלא עליו פיקד מול ועדת הבדיקה הממשלתית. במסגרת עדותו הוא תקף את הנציבה, קטי פרי: "סומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי לאירוע, כזה שכשל", אמר בן שטרית וטען כי, "היא פנתה לשר עומר בר-לב בבקשה להדיח אותי עוד טרם בדקו את נסיבות האירוע. אני אבא לילדים, התחושות קשות".

בן שטרית התייחס לפערים הגדולים באמצעים שעומדים לרשות השב"ס, כשהכלי איתו מגלים מנהרות הוא פטיש גומי: "זה די דומה לאיך שבודקים אבטיח כשקונים בשוק. זה הדבר הראשון שסוהר לומד בבדיקת אמצעי אבטחה פיזיים", אמר מפקד כלא גלבוע.

"אני מרגיש לבד", סיפר בן שטרית, "החל מליל האירוע הואשמתי כאחראי למחדל, כאשם למחדל, עוד טרם תחילתה של בדיקה כלשהי. החל מליל הבריחה בכל דרך שהייתה – הואשמתי כאחראי ואשם לאירוע. אני גם יודע לומר שסומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי. פרי האשימה אותי כנראה בגלל הלחץ שהיה עליי".

כזכור, בערב ראש השנה ברחו מהכלא שישה אסירים ביטחוניים. לדברי שניים מהאסירים שנמלטו, מוחמד ומחמוד עארדה, החפירות בכלא נמשכו תשעה חודשים. "התחלנו את החפירות בדצמבר 2020 והן נמשכו עד החודש", נאמר, "היה לנו בזמן הבריחה רדיו קטן ממנו עקבנו אחרי מה שקורה בחוץ". לאחר שיצאו מכלא הם הגיעו ביחד למסגד בכפר נאעורה ומשם התפצלו לזוגות. "ניסינו ככל האפשר שלא להיכנס לכפרים פלסטינים בתוך גבולות 48 כדי שלא לעורר חשד". סיפר מחמוד עבדאללה עארדה, שנתפס ראשון יחד עם יעקוב קדרי בנצרת. "נעצרנו במקרה ואיש מנצרת לא הלשין עלינו. עבר סיור משטרתי וכשהוא הבחין בנו הוא עצר אותנו".