"אסור שיקרה שוב" מינוי שר אחראי לאירועי ההילולה, וטקס הדלקה אחד: פורסמו מסקנות ועדת הביניים לחקר אסון מירון

הוועדה בראשות השופטת מרים נאור הגישה את מסקנות הביניים לממשלה, מהן עולה כי יש למנות שר אחראי ולדאוג לוויסות כמויות האנשים הרבות כדי למנוע צפיפות חריגה. יש לערוך הדלקה מרכזית אחת בלבד. בנט: "נלמד לעומק את מסקנות הדו"ח"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 22/11/21 16:03 יח בכסלו התשפב

מינוי שר אחראי לאירועי ההילולה, וטקס הדלקה אחד: פורסמו מסקנות ועדת הביניים לחקר אסון מירון
אסון מירון, צילום: David Cohen/Flash90

שמונה חודשים חלפו מאז אסון מירון שגבה את חייהם של 45 בני אדם במהלך הדלקת המדורות המסורתית בקבר רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר האחרון. ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון האזרחי הגדול ביותר מקום המדינה הגישה היום (ב') את המלצות הביניים לממשלה.

"אסון נורא כמו שזה שגבה את חייהם של 45 הישראלים שהגיעו להילולה במירון, אסור שיקרה שוב. רשלנות, ניהול כושל, מינויים לא מקצועיים - עולים בחיי אדם", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט, כאשר קיבל את ההמלצות מיו"ר הוועדה השופטת בדימוס מרים נאור. "נלמד לעומק את מסקנות הדו"ח, שנועד להבטיח שהחל מהשנה הנוכחית ההילולה במירון תנוהל באופן שונה בתכלית", הוסיף. 

השופטת מרים נאור בוועדה

השופטת מרים נאור בוועדה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המלצות הביניים של הוועדה לחקר אסון מירון: 

  • מינוי שר אחראי: בשים לב לריבוי הגורמים המעורבים בו ולמאפייני האירוע ומורכבותו, אנו ממליצים כי ממשלת ישראל תמנה את אחד משרי הממשלה שיהיה אחראי לאירוע ההילולה הקרוב. אנו ממליצים כי השר האחראי ימנה גורם ביצועי בעל ידע וניסיון מתאימים, שיארגן וינהל את ההילולה תחת הנחייתו ובכפוף להוראותיו.
  • שיפור תשתיות והסרת מפגעי בטיחות: למדנו מדוחות ומחוות דעת של מומחי בטיחות על קיומם של מתקנים מסוכנים ומפגעי בטיחות רבים בשטח ההר. ככל הידוע לנו, מאז האסון התבצעה פעילות להסרת חלק ממפגעי הבטיחות ולשיפור התשתיות, אך המלאכה לא הושלמה. נדרש לערוך מיד סקר בטיחות עדכני, המביא בחשבון גם את השינויים האחרונים שנעשו בשטח. יש להסיר ולסלק את כל המפגעים והמתקנים המסוכנים בשטח ההר. אם קיימת מניעה משפטית לכך, יש לגדר היטב את מקום הסכנה ולמנוע גישה אליו. כמו כן, על מומחי הבטיחות להכין תוכנית לשיפור התשתיות בהיבטי בטיחות, הניתנת ליישום עד למועד שייקבע על ידי השר האחראי, באופן שיבטיח את השלמתה זמן מספיק לפני ל"ג בעומר תשפ"ב. בנוסף, בסמוך למועד ההילולה יש לערוך בדיקת בטיחות נוספת. 
זירת האסון, מירון

זירת האסון, מירון צילום: David Cohen/Flash90

  • מניעת צפיפות חריגה בהילולה: מעבודת הוועדה עד כה עולה כי אחד האתגרים המרכזיים בהילולה הוא גודש וצפיפות הקהל. כדי לקיים את ההילולה בבטחה, יש לנקוט צעדים שיבטיחו כי לא תיווצר צפיפות חריגה בשטח ההר ובמוקדי עניין מסוימים בתוכו. לשם כך יש לדאוג לוויסות הקהל בהילולה, עידוד תחלופה של הקהל בהילולה ופיזורו על פני כל שטח ההר. כך למשל גם להגדיר מקומות עבור טקס החאלקה ולהימנע ממכירת מזון כדי להגדיל את שטח ההר.  
  • הדלקות : אנו ממליצים כי בשנת תשפ"ב תיערך במהלך ההילולה הדלקה מרכזית אחת בלבד, על גג הציון, על ידי האדמו"ר מבויאן. עוד אנו ממליצים כי טקס ההדלקה שייערך יהיה קצר, כפי שהיה נהוג בעבר.

"נלמד לעומק את מסקנות הביניים של ועדת החקירה. אירוע מירון 2022 יהיה שונה לחלוטין מאירועי מירון שהתקיימו עד כה, ויתקיים עפ"י סטנדרטים בטיחותיים אחרים. ממשלת ישראל מחויבת לבטיחות אזרחיה", כך אמר השר לשירותי דת, מתן כהנא.