הקורונה עדיין כאן לעוד שנה לפחות: חוק הקורונה אושר בקריאה ראשונה

החוק, שמסמיך את הממשלה לחייב הצגת תו ירוק או קנסות, אושר ברוב של 35 והועבר לוועדת החוקה של הכנסת. הורוביץ: "דבר חמור שהממשלה הקודמת עשתה ואנחנו נעשה בדיוק ההפך, כך שהפעם את היציאה מהגל ננהל בשיקול דעת ובצורה מקצועית"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 15/11/21 21:15 יא בכסלו התשפב

לעוד שנה לפחות: חוק הקורונה אושר בקריאה ראשונה
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מליאת הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש , הוראת שעה, תיקון מספר 10, הארכת תוקף ותקנות נוספות, כאשר 35 תמכו מול 6 מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת חוקה של הכנסת. 

על פי ההצעה, יש לתקן את החוק כך שתוקפו יוארך בשנה נוספת עד דצמבר 2022. כמו כן, מוצעים מספר תיקונים נוספים המועלים נוכח הניסיון שנצבר מהפעלתו של החוק ובהם:

  • הוספת סעיף המסמיך את הממשלה להתקין תקנות שיקבעו חובת הצגת תוצאות בדיקה או תו ירוק כתנאי לכניסה למקומות.
  • הוספת הוראות לעניין קנסות בשל הפרות של הוראות שנקבעו בתקנות, תקנות הקשורות לפיקוח טכנולוגי על חייב בידוד
  • הוספת סמכות לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הציבור לאפשר סגירת מסוד חינוך בתנאים המנויים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: כי "על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות מובילים אחרים בעולם, הפנדמיה העולמית צפויה להימשך לפחות עד סוף 2022, ומאפייניה יהיו תלויים בהתנהגות האוכלוסייה, בהחלטות ממשלה בדבר מדיניות ההתמודדות עם המגפה, בקצב ייצור חיסונים, בהרחבת הכיסוי החיסוני ובהתאמות חיסונים לווריאנטים השונים. החיסונים צפויים לספק הגנה ארוכת טווח, אך משך הזמן שיידרש עד שמרבית מדינות העולם יגיעו לכיסוי חיסוני נרחב שייצר חסינות עדר הוא ארוך. גם לאחר השגת כיסוי חיסוני רחב, היווצרות מוטציות של הנגיף עלולה לפגוע ביעילות החיסונים וברמת ההגנה המוקנית". 

עוד נאמר כי למרות דעיכתו של הגל הרביעי של הנגיף הארץ, הערכת המצב הקיימת בשאר העולם והחשש מפני יצירתם של וריאנטים חדשים, "יש חשש סביר למגמת עלייה בתחלואה עד למצב של אי–ספיקה של מערכת הבריאות וכן להופעת גלי תחלואה נוספים, וכל גל יהיה יותר חמור מקודמיו בהיקף התחלואה ובמשכו". 

שר הבריאות ניצן הורוביץ הציג את ההצעה ואמר: "דבר חמור שהממשלה הקודמת עשתה ואנחנו נעשה בדיוק ההפך זה שהפעם את היציאה מהגל ננהל בשיקול דעת ובצורה מקצועית. הנתונים מראים ירידה תלולה בנתוני התחלואה, הגל דועך, הירידה הזאת החלה בזכות ההחלטה החשובה על מתן הבוסטר. אבל זה לא אומר שזו סופה של מגפת הקורונה ,אנחנו לא מכריזים על מסיבת סיום, לא שולחים את הציבור לחגוג ולא זורקים את כל אמצעי ההגנה.  אנחנו גם לא נעשה מיזה סלוגנים פוליטיים כדי להביא קולות.

ניצן הורוביץ

ניצן הורוביץ צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב דוברות הכנסת

אנחנו מתייחסים לסיום הגל הזה כהפוגה ואנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאחרי הגל הרביעי עלול להגיע גל נוסף, ואנחנו נערכים להיות מוכנים בכל ההיבטים. אבל גם זו לא סיבה לתבהלה מיותרת, אם אכן יהיה עוד וריאנט נעבור גם אותו במינימום פגיעה בשגרת החיים ובמקסימום שמירה על הבריאות".