נהלי אולפנה? | היועצת של זנדברג לא נכנסה לכנסת עקב "לבוש לא הולם"

לב ים גונן, יועצת של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, מחתה על אי כניסתה למשכן בגלל שמלה קצרה. במכתב ששיגרה למנכ"ל כתבה, "קשה לתאר במילים את ההשפלה. את התחושה של שבעה לובשי מדים מולי שמודדים לי את האורך של השמלה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/11/21 20:39 יא בכסלו התשפב

נהלי אולפנה? | היועצת של  זנדברג לא נכנסה לכנסת עקב "לבוש לא הולם"
ארכיון: איש משמר הכנסת, צילום: פלאש 90. מתניה טאוסיג

לב ים גונן, יועצת של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שגרה מכתב תלונה למנכ"ל הכנסת, גיל סגל, ובו תיארה כי עובדי משמר הכנסת מנעו ממנה להיכנס למשכן, זאת כיוון שהשמלה שלבשה לא הייתה ארוכה מספיק ואינה עומדת בתקנון הכנסת.

"אחד מעובדי משמר הכנסת עיכב אותי בכניסה וביקש מעובדת נוספת לבשר לי שאני לא יכולה להיכנס בגלל אורך החצאית שלי", כתבה. "בהתאם לקוד הלבוש הנוכחי יש להגיע למשכן הכנסת בלבוש הולם ומכובד. אין להגיע בלבוש אשר אינו מכבד את משכן הכנסת, ובכלל זה גופיות, חולצות בטן, מכנסיים קצרים, חצאיות ושמלות קצרות, אימוניות, כפכפים וכיו"ב. כמו כן, אין להגיע בלבוש עם כיתוב פוליטי", ציטטה במכתבה את קוד הלבוש הנדרש. 

כזכור, לאחר מחאה של מספר יועצות פרלמנטריות שכניסתן למשכן נאסרה עוד בשנת 2017 בגלל אורך החצאית, וקם צוות קוד לבוש שקבע כי קוד הלבוש של הכנסת יוותר על כנו, אך הוחלט לייצר מנגנון אכיפה הכולל מתן אזהרה טרם מניעת כניסה למשכן.

יו"ר מרצ, תמר זנדברג

היועצת של זנדברג צילום: פלאש 90

גונן ממשיכה ומתארת כי היא לא קיבלה אזהרה, כאשר כניסתה נאסרה מיד. "קוד לבוש תפקידו לשמור על הכנסת כמקום מכובד והולם, ואין לעשות בו שימוש כדי להחיל משטר צניעות על עובדות ומבקרות הכנסת. הוראה כללית כמו "חצאיות ושמלות קצרות" לא משרתת את הכנסת כמקום ממלכתי, ומותירה פתח למשטור גופן של נשים, להשפלה, להעמקת אי -השוויון בין גברים ונשים ולפגיעה בכבודן של נשים.

היועצת של השרה זנדברג חתמה את מכתבה בבקשה להוציא את סטנדרט אורך השמלה מתקנון הכנסת, כדי שלא לייצר סטנדרט של צניעות. "יש חשיבות מיוחדת לכך שכנסת ישראל כגוף מכונן ומחוקק, שקובע את הנורמות הנהוגות במדינה, תנתק את הקשר שבין לבוש הולם ללבוש צנוע, ותשים סוף למדידת אורך החצאיות והשמלות של נשים בכל מוסד ובכל מקום עבודה". 

מהכנסת נמסר בתגובה כי "בכנסת, כמו בכלל הפרלמנטים בעולם, ישנו קוד לבוש תקני המחייב את כל מבקריו. קוד הלבוש נאכף במשך שנים רבות ומעת לעת מתבצעת עבודה לרענון ההנחיות. הקוד הנוכחי הינו פרי עבודה משותפת של צוות שהוקם בכנסת ה-20 ובו נציגות ונציגים מקרב היועצות והיועצים הפרלמנטריים ,חברי הכנסת ועובדי הכנסת אשר קבע את קוד הלבוש הראוי בכנסת ואת אופן אכיפתו. במקרה הנ"ל ולמצער, הגיעה היום הגב' לב ים גונן בלבוש שאינו תואם קוד זה ועל כן לא התאפשר לה להיכנס לכנסת".


להורדת הקובץ

(מכתב הפניה המלא של לב ים גונן).