סיכום ממצאי חקירת נסיבות מותו של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל

הרמטכ"ל סיכם השבוע את ממצאי ועדת המומחים, שמונתה לבחינת נסיבות מותו לוחם הנח"ל לפני כ-8 חודשים | מפקדי המחלקה והפלוגה בעת האירוע נידונו לנזיפה ויודחו מתפקידי פיקוד לצמיתות. כתב האישום מייחס לחייל היורה עבירה של המתה בקלות דעת

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/11/21 15:55 כח בחשון התשפב

סיכום ממצאי חקירת נסיבות מותו של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל
החייל היורה, צילום: פלאש90

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, סיכם השבוע את ממצאי ועדת המומחים, שמונתה לבחינת ההיבטים הפיקודיים ביחס לנסיבות מותו של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל, אשר נהרג מירי שהתרחש ב-23 בפברואר 2021, י״א באדר התשפ"א, על-ידי חייל בחטיבת הנח"ל. בהודעת צה"ל נכתב כי "צה״ל משתתף בצער המשפחה וממשיך ללוותה". ממצאי הוועדה ומסקנותיה הוצגו על-ידי המפקדים למשפחת גרנות. 

ראש המטה הכללי קבע כי מדובר באירוע חמור מאוד ומצער, שיש ללמוד אותו וממנו לעומק. הרמטכ"ל הביע הערכה לצוות ועדת החקירה וקיבל את מסקנותיה, לפיהן הגורם הישיר לתאונה הוא החייל שירה בנשק שאינו מכיר ואינו מוסמך להשתמש בו, בניגוד לפקודות. בממצאים בלטה שורה של פערים במשמעת, במקצועיות ובתרבות בעת תכנון האימון ובשגרת הפלוגה.

הוא הוסיף כי עבריינות בנשק היא תופעה חמורה שיש למגר על-מנת למנוע הישנותם של מקרים מעין אלו. כמו כן, הוא הדגיש את ערך האדם יקר, וכפועל יוצא ממנו גם את חובת כלל המשרתים, והמפקדים בפרט, לפעול לשמירה על מקצועיות, בטיחות ותרבות ארגונית כדי לממש ערך זה.

הרמטכ"ל הנחה על השלמת תכנית "סדרי בראשית" - תכנית המסדירה שורה של נורמות ונהלים לניהול השגרה ביחידות צה״ל ולמניעת עבריינות בנשק.

הוועדה מצאה תקלות ושגיאות בהתנהלות היחידה והמפקדים במהלך האירוע. ראשית, פריקת כלי הנשק על-ידי מפקד המחלקה נעשתה באופן שאינו תואם את ההוראות המקצועיות והבטיחותיות. שנית, ההחלטה להותיר את כלי הנשק בעמדת השומר הפלוגתי הייתה שגויה והלוחם לא ביצע את משימתו בכך שלא מנע מהחייל ליטול את כלי הנשק ולירות באמצעותו. בנוסף, שרשרת הדיווח לגורמים הפיקודיים והמקצועיים בעת האירוע לא הייתה מהימנה ומהירה דיה.

בהמלצת מפקד עוצבת הפלדה, תא"ל נדב לוטן, ומפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ונוכח מסקנותיה החמורות של הוועדה, החליט הרמטכ"ל על שורה של צעדים פיקודיים.

מפקד הגדוד בזמן האירוע, קצין בדרגת סא"ל, וסגנו בזמן האירוע, קצין בדרגת רס"ן, ננזפו פיקודית על ידי מפקד עוצבת הפלדה.

מפקד הפלוגה בעת האירוע, כיום איש מילואים, הועמד לדין משמעתי בגין אי קיום הוראות מחייבות, נידון לנזיפה חמורה על ידי מפקד עוצבת הפלדה ויודח מתפקידי פיקוד לצמיתות, לרבות בשירות המילואים. בעניינו של מפקד המחלקה בעת האירוע, כיום איש מילואים, הוחלט לנקוט הליך הדחה מתפקידי פיקוד לצמיתות, לרבות בשירות המילואים.

כמו כן, הוחלט לנקוט הליך הדחה מתפקידי לוחמה לצמיתות, לרבות בשירות מילואים, של ארבעת הלוחמים ששהו במתחם הפלוגתי בו הונחו כלי הנשק, שלא עצרו את האירוע ולא דיווחו עליו כמצופה.

מפקד יחידת הלוט"ר, קצין בדרגת סא"ל, ננזף על ידי מפקד זרוע היבשה דאז, אלוף יואל סטריק ורמ"ד צלפים, קצין בדרגת רס"ן הועבר מתפקידו, בשל אחריותם המקצועית להכשרות שנערכות לשימוש בנשק.

בנוסף לוועדת המומחים, התנהלה בגין האירוע חקירת מצ"ח, שבסיומה הוגש לבית הדין הצבאי כתב אישום נגד החייל שירה למוות ביונתן גרנות ז"ל, המייחס לו עבירה של המתה בקלות דעת. ההליך המשפטי בעניינו של החייל עודנו מתנהל.

הרמטכ"ל הנחה כי לקחי ועדת המומחים יילמדו ויוטמעו בכלל יחידות צה"ל.

(הדיווח ב"כאן חדשות")

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן