הרב עמיחי גורדין על הישיבה התיכונית החדשה: "לא מאמינים באליטיסטיות"

אחרי שישיבת הר עציון הודיעה על הקמת ישיבה תיכונית חדשה בגוש, ראש הישיבה המיועד מסביר בראיון לחדשות כיפה מאיפה הגיע הרעיון ומבהיר: "חלק מהישיבות חוששות ואני מבין אותם לגמרי. נעשה כל מאמץ כדי שהחששות האלה יתבדו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/11/21 18:03 כז בחשון התשפב

הרב עמיחי גורדין על הישיבה התיכונית החדשה: "לא מאמינים באליטיסטיות"
הרב עמיחי גורדין, מעתה ראש הישיבה , צילום: גרשון אלינסון

אחת מישיבות ההסדר הוותיקות, ישיבת הר עציון יצאה היום (ג') בהצהרה יוצאת דופן, כשהודיעה על הקמת ישיבה תיכונית חדשה החל משנת הלימודים הקרובה. בהודעה שהופצה לתלמידיה ובוגריה נאמר כי הישיבה החדשה תוקם "על בסיס רוחה ועוצמתה של ישיבת הר עציון", ומי שיעמוד בראשה הוא אחד מרבני הישיבה, הרב עמיחי גורדין. 

בראיון ראשון אחרי הפרסום על הקמת הישיבה מספר הרב גורדין כי למעשה שתי סיבות הובילו להחלטה. הראשונה פרקטית והשנייה חינוכית-רוחנית. "הגורם הראשון הוא המצוקה בגוש עציון. יש כאן ארבע ישיבות תיכוניות אבל בפועל יש מצוקה של 100 ילדים מתוך 300 שאין להם מענה במוסדות הקיימים, וזאת הסיבה שהמועצה חיפשה פתרון. יש לא מעט ילדים מוכשרים וטובים שמחפשים ישיבה תיכונית פנימייתית ולא מוצאים מענה. זה סיפור אחד של המועצה, וזה עולה גם ממנהלי בתי הספר היסודיים במשך השנים". 

הרב עמיחי גורדין שהחל מ-1 בספטמבר 2022 יהפוך לראש ישיבה המשיך לסיבה השנייה בגינה מוקמת הישיבה החדשה וטען כי "אני מרגיש שבכל מה שקשור ללימוד יש לנו מה להוסיף. יש היום אתגרים אדירים ואני מסיר את הכובע בפני כל ר"מ, אבל יש לנו מה לתת. ישיבת הר עציון הקימה את הישיבה התיכונית לא מתוך רק דאגה לתושבי הגוש אלא גם מתוך ההבנה שיש לה מה לתרום".

"בגדול הנקודה המרכזית היא שבכל מה שקשור לחינוך, טיפוח אישיות והתנדבות עושים היום עבודה נהדרת", הדגיש הרב גורדין אך הבהיר כי, "בכל מה שקשור ללמידה, אם נסתכל על 12 שעות הלמידה, משמונה עד שמונה כמו שלומדים ברוב הישיבות התיכוניות, זאת בטן רכה. אפשר לעשות את זה בצורה יותר אפקטיבית. הרבה מאוד בוגרים אומרים שמתוך 12 השעות הניצול לא היה במיטבו. צריך לעשות את זה אחרת, שהתלמידים יהיו יותר פעילים. אלה אתגרים גדולים".

לפני ששניים ממקימי ישיבת הר עציון, הרב אהרון ליכטנשטיין ומשה (מושקו) מושקוביץ ז"ל פנו לרב גורדין בבקשה שהפוך לר"מ בישיבה, הוא בכלל לימד שמיניסטים בישיבה תיכונית. הפער שפגש במעבר מתיכון לישיבת הגוש, הכניסו אותו להלם: "סיימתי ללמד בישיבה התיכונית בחודש תמוז והתחלתי בהר עציון באלול, ואלה היו 'כאילו' אותם ילדים, אבל פתאום הם באים מעצמם, רוצים לשמוע ולומדים בלי משחקים. זה כבר 15 שנה מהדהד לי וזה מעסיק אותי מאוד. נחמה לייבוביץ אמרה שכיף ללמוד אבל יותר כיף לשחק בחוץ. להתחרות במגרש בחוץ אי אפשר, אבל לנסות שלילדים יהיה כיף בלימוד זה אתגר גדול מאוד. אני חושב שיש לנו מה לתת בנושא הזה". 

מי מלכתחילה דחף להקמת הישיבה?

הרעיון קיים כבר 40 שנה בהר עציון. גם אצל מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל וגם אצל מושקו ז"ל. זה בער בהם מאוד. לפני 25 שנה באתי למושקו ואמרתי לו שיש לי רעיון להקים ישיבה תיכונית ועד היום יש לי בבית סקיצה של תוכנית אדריכלית שהוא ארגן להקמת ישיבה תיכונית. היום התנאים הבשילו.

הרב גורדין מספר כי היו לו ולצוות הישיבה הרבה סימני שאלה והתלבטויות. "אנחנו לא רוצים לפגוע במוסדות הקיימים, היה הרבה חשש מזה. אנחנו רוצים לתקן ולא חלילה לפגוע. אנחנו מאמינים שלאור הגידול הדמוגרפי בגוש, הישיבות החשובות הקיימות שיש לנו כלפיהן הערכה גדולה מאוד, ואני בטוח שיש לנו המון מה ללמוד מהם, לא יפגעו". 

"בהקשר זה חשוב לדעת שאנחנו לא מאמינים בישיבה אליטיסטית", אומר ראש הישיבה החדש, "אנחנו מאמינים בישיבה מצוינת ולא בישיבה למצויינים. לקחת חבר'ה לקדם ולטפח אותם. לא ניקח דווקא את השפיצים, אנחנו רוצים גם כאלו וגם כאלו. כיתה של ילדים שרוצים ללמוד". 

היחס בין מספר התלמידים שמתגוררים בגוש עציון לבין התלמידים שיגיעו מבחוץ טרם נסגר באופן סופי, אך הרב גורדין מבהיר כי, "יהיו גם מכאן וגם משם. לגבי המספר המדוייק, נשב עם המועצה ונראה. חשוב לנו לא לפגוע באחרים כי שום דבר טוב לא נוצר מבנייה על חשבון הזולת. אנחנו לא באים כדי לקחת את השפיצים. אנחנו רוצים לפתוח מקום שלומדים בו טוב וברצינות, שמגדלים ילדים שטוב להם, שהם בנחת ושהם גדלים להיות בני תורה המחוברים לחיים".  

הישיבות האחרות ידעו על המהלך?

הם יודעים, חלקם שמחים עליו וחלק חוששים ואני מבין אותם לגמרי. אנחנו נעשה כל מאמץ כדי שהחששות האלה יתבדו. 

"הקשר עם הישיבה ועם המכללה חשוב לנו מאוד", אומר הרב גורדין ומדגיש כי "בהתחלה ובאופן זמני הישיבה התיכונית תהיה בקמפוס של הישיבה אך בהפרדה. גם בטווח הרחוק שבו ננסה למצוא בעזרת ה' שטח כדי להקים עליו מבנה קבע, נעשה מאמץ כדי לשמור על החיבור הזה".