בדיקת כיפה בעזרא הבטיחו מהפכת מחירים, בפועל מחירי מחנות הקיץ זינקו בעשרות אחוזים

שבועות ספורים אחרי שיצאו בהכרזה על ביטול דמי החבר ופתיחת מסלולי ההשתתפות לחניכים, נראה כי מאחורי ההבטחות של עזרא אין בשורה גדולה אלא בעיקר הקפצת מחירים ואחיזת עיניים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 31/10/21 17:52 כה בחשון התשפב

בעזרא הבטיחו מהפכת מחירים, בפועל מחירי מחנות הקיץ זינקו בעשרות אחוזים
תנועת עזרא. אילוסטרציה, צילום: תנועת עזרא

רק לפני שלושה שבועות יצאו בתנועת הנוער התורנית עזרא בקריאה רמה והכריזו על הסוף לגביית דמי חבר. "מהפיכת בלי דמי חבר", הם קראו למהלך, ואף הביעו תקווה לכך שהדבר יעורר את שאר תנועות הנוער לחשב מסלול מחדש ואף לבצע מהלכים דומים. מבדיקה שערכנו עולה כי אין מהפכה ואין ירידה במחירים, אלא מהלך שיווקי מחושב היטב.

"הרעיון העומד בבסיס התוכנית היא לאפשר לכל משפחה לבחור מהו המסלול הרלוונטי לה ומשתלם לה ביותר. דבר זה מתבטא גם בחיסכון כלכלי וגם בהיבט הרעיוני", אמרו בתנועה עם השקת המסלולים, אך נראה כי המרחק בין ההכרזה על "חיסכון כלכלי" ו"מסלולים משתלמים" ובין המציאות - רחוק מאוד.

מהשוואה שערכנו בין מחירון הפעילויות הקודם של התנועה לבין זה החדש, נראה כי אין כאן בשורה אמיתית. בוגרי כיתות ה'-ו' שילמו בעבר על מחנה "צופים" 545 שקלים, עתה הוא יעלה במסלול הגמיש 1,090 שקל, כאשר גם בחישוב דמי חבר בסך 330 שקלים כפי שהיה קודם הרפורמה, עדיין ישנה עלייה של 25 אחוזים. מחנה "סיירים" לכיתות ז'-ח' עלה לפני המהפכה 650 שקלים, ויחד עם דמי החבר הגיע ל-980 שקלים. עכשיו בעזרא יגבו מההורים לא פחות מ-1,300 שקלים - עלייה של 33%. בוגרי כיתות ט' שילמו במסלול הישן 995 שקלים על הסמינריון בקיץ כולל דמי החבר, עתה הם ייאלצו להיפרד מ-1,330 שקלים, ועלייה של 34 אחוזים.

השוואה מחירי מחנות הקיץ צילום: כיפה

כעת נשמעים קולות של הורים לחניכים בתנועה שטוענים כי מדובר במסלול פיקטיבי שנועד לדחוף אותם להירשם ולשלם את המחיר למסלול עזראים, זאת למרות שאינם יודעים להתחייב האם ילדיהם יגיעו לכל הפעילויות הכלולות במסלול. 

מתנועת עזרא נמסר כי, "אנו שמחים על העניין הרב שיש במהפכה. לאורך השנים תנועות הנוער מסבסדות בסכומי עתק את המפעלים השונים. כך שלמעשה, המשמעות היא שמחיר שנגבה עד היום - 99 שקלים ליום טיול, לא מגלם את העלות האמיתית ואכן, לגמישות יש מחירים מסויימים אך זה עדיין יוצא פחות מחצי בתוספת דמי חבר עבור מי שלא בטוח שיצא לכל המפעלים המתקיימים במהלך השנה".

בתנועת הנוער התורנית הוסיפו וטענו כי, "החישוב שהוצג כאילו העלות היא פי שניים, מתעלם מכך שבעבר הורים נדרשו לשלם דמי חבר בנוסף לתשלום על המחנה עצמו. ושוב לשם כך הקמנו את המסלולים וביטלנו את דמי החבר".

יש לציין כי בניגוד לטענות עזרא, ניתן לראות בטבלה המצורפת כי במחירי המסלול החדש יש עלייה של עשרות אחוזים ממחירי המסלול הישן שכוללים את דמי החבר בסך 330 שקלים.