לראשונה: תנועת עזרא ויתרה על דמי חבר לחניכים

בעקבות קולות שעלו מהורי החניכים, הנהלת תנועת הנוער הדתית לקחה ברצינות את העניין ולאחר בחינות רבות החליטה לבטל את דמי החבר. הצפי הוא כי המהלך יגרור את שאר תנועות הנוער לפעול גם כן לצמצום תשלומי ההורים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/10/21 11:55 ז בחשון התשפב

לראשונה: תנועת עזרא ויתרה על דמי חבר לחניכים
תנועת עזרא. אילוסטרציה, צילום: תנועת עזרא

רבות דובר בשנים האחרונות על תשלומי ההורים בחינוך הדתי ועל תשלום דמי החבר בתנועות הנוער בכלל. עם פרוץ המגיפה ומיעוט הפעילות השוטפת בתנועות הנוער בשל הסגרים, הנושא צף שוב ביתר שאת. יחד עם שינויים רבים שחלו בהתנהלות במגזר העסקי בתקופת הקורונה, היה אך טבעי לבחון את נושא דמי החבר, ובתנועת הנוער עזרא לקחו ברצינות את העניין ועם הסקת המסקנות החליטו בתנועה לצאת לקמפיין ייחודי: "מהפיכת ה-בלי דמי חבר". להערכת יוזמי הקמפיין, ביטול דמי החבר יעורר את שאר תנועות הנוער לחשב מסלול מחדש ואף לבצע מהלכים דומים.

כחלק מעבודת המחקר והרעיון לביטול דמי החבר קיימו בהנהלת התנועה שיחות עם מספר הורים  מהתנועה, על מנת להבין טוב יותר את הצדדים השונים של המרחב ולשמור על שיח פתוח מולם לקראת מהלך משמעותי.

בשבועות האחרונים נחשפו חניכי התנועה, הורים ותנועות הנוער האחרות ל"טיזרים" בנושא "מהפיכת הבלי" ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטסאפ השונות. גם סרטונים שהפכו מהר מאוד לוויראלים יצרו "באז" שעורר עניין רב ושיח סביב המהפכה. 

פרסומים הופצו לחניכים ולהורים,

פרסומים הופצו לחניכים ולהורים, צילום: תנועת הנוער עזרא

כעת, חושפת התנועה את המהפכה. מעתה אין דמי חבר והיא מעבירה את הכוח לידיים של ההורים. הם אלה שיחליטו על צורת ההתקשרות שמתאימה להם במסגרת שלושה מסלולים המותאמים לכל אחד מקהלי היעד: "מסלול עזראים" שמיועד למי שכבר מכיר את התנועה ויודע מראש שבשנה הקרובה הוא הולך להיות בכל או רוב הפעילויות עם תשלום חד פעמי בתחילת השנה המאפשר פריסת תשלומים וגם חיסכון של עשרות אחוזים. "מסלול אביב" שמיועד למי שעוד לא בטוח בבחירה בין המסלולים. יש לו עלות הרשמה חד פעמית, אך באזור פסח ניתן לבחור מחדש האם להמשיך במסלול הקיים או לעבור, ו"מסלול גמיש" שבו אין בכלל תשלום דמי חבר. ההרשמה היא לכל אירוע בפני עצמו בלי התחייבות נוספת.

הרעיון העומד בבסיס התוכנית היא לאפשר לכל משפחה לבחור מהו המסלול הרלוונטי לה ומשתלם לה ביותר. דבר זה מתבטא גם בחיסכון כלכלי וגם בהיבט הרעיוני. 

"מדובר קודם כל בעיקרון. המודל  של דמי חבר קשור מבחינה היסטורית למוסדות שכבר לא רלוונטיים היום. אנו מאמינים כי צריכה להיות יותר מדרך אחת  להיות שותף בתנועה. אנחנו לא מוותרים על החברות בתנועה, אלא פותחים אותה למעגלים נוספים ומציעים אופנים  חדשים לשותפות וחברות בתנועה", אומר מזכ"ל התנועה שאול דה מלאך: "הקורונה גרמה לנו לחשוב מחדש על הרבה דברים ולעשות חשבון נפש. השתדלנו להפוך אותה להזדמנות להגדרה מחדש של מקומה של התנועה במישורים שונים. הקשר עם ההורים והגמישות בתשלומים הן רק שתי דוגמאות". 

דה מלאך הוסיף ואמר כי, "יש פה ניסיון להתאים את תנועת הנוער לצורות התנהלות חדשניות יותר. לשם זה הולך. אני מאמין שנראה עוד ועוד תנועות שעוברות למודלים מהסוג הזה, ואני שמח שהתנועה היא חיל חלוץ ופורצת דרך גם בתחום הזה. אנחנו רוצים להקל על ההורים ולאפשר להם תכנון וחלוקה משתלמת יותר של ההוצאות במסגרת תנועת הנוער. יש פה כמובן אלמנט חשוב של הקשבה לשטח: אנחנו נמצאים בשיח עם הורים לחניכי התנועה וזה קול שחוזר על עצמו בבקשה להתאים את המנגנון. וגם כסף הוא לא טאבו, מותר גם לדבר עליו, ואפילו להעז ולשנות דברים שנחשבים חצי קדושים. ערכים אינם רק חוברות הדרכה, אלא בעיקר פרטים קטנים וצורת התנהלות".