סגן מזכיר המדינה האמריקאי: פתיחת קונסוליה במזרח ירושלים - בהסכמת ישראל

בריאן מקיאון אמר כי ישראל תצטרך לתת אישור עבור פתיחת קונסוליה לפלשתינים בירושלים: "נצטרך את אישורה של הממשלה המארחת כדי לפתוח כל סוג של מתקן דיפלומטי" | גורמים בממשל: ייתכן שאחרי העברת התקציב הלחץ יגדל

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/10/21 09:25 כב בחשון התשפב

סגן מזכיר המדינה האמריקאי: פתיחת קונסוליה במזרח ירושלים - בהסכמת ישראל
בניין הקונסוליה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סגן מזכיר המדינה האמריקאי, בריאן מקיאון, התייחס הלילה (בין רביעי לחמישי) לאפשרות כי ארצות הברית תפתח מחדש את הקונסוליה לפלשתינים בירושלים. על המהלך השנוי במחלוקת בין ישראל לארצות הברית, אמר מקיאון כי קודם כל הוא ידרוש את אישורה של ישראל.

מקיאון נדרש לסוגיה עלי ידי הסנאטור הרפובליקני ביל הגרטי מטנסי, ששאל אותו האם להבנתו "תחת חוקי ארצות הברית והחוק הבינלאומי, הממשל בישראל יצטרך לתת את הסכמתו המפורשת לפני שארצות הברית תוכל לפתוח, או לפתוח מחדש, את הקונסוליה האמריקנית לפלשתינים בירושלים? או שממשל ביידן מאמין שהוא יכול להתקדם ולפתוח נציגות אמריקנית שנייה בבירת ישראל ללא הסכמתה של ממשלת ישראל?".

סגן המזכיר מקיאון השיב לשאלה: "אנחנו נצטרך את אישורה של הממשלה המארחת כדי לפתוח כל סוג של מתקן דיפלומטי". 

גורמים בממשל האמריקאי מסרו ל"כאן חדשות" כי ייתכן ולאחר העברת התקציב הלחץ האמריקאי ייגבר.  לפיד התייחס לדברים גם בחודש שעבר, ובשיחה עם כתבים אמר: "יש לנו הרכב ממשלה מעניין ועדיין ופתיחת שגרירות במזרח ירושלים יכולה לפגוע בקואליציה ואני לא חושב שזה מה שהממשל האמריקאי רוצה". 

ביום שלישי 34 סנאטורים אמריקניים הגישו חוק לסנאט, נגד הקמת קונסוליה לפלשתינים בירושלים. חבר הכנסת ניר ברקת שקידם את החוק בוושינגטון והגיש הצעת חוק בנושא לכנסת, אמר: "אני מודה לחבריי שנרתמו למען מדינת ישראל ובירתנו ירושלים. שמחתי לפגוש את החברים בביקוריי בחודשים באחרונים בוושינגטון, בהם הסברתי להם את הסכנה הגדולה שבמהלך פתיחת קונסוליה פלשתינית בירושלים".

"ההצעה שהוגשה בסנאט האמריקני מצטרפת להצעת החוק שהגשתי כאן בכנסת ונועדה למנוע את המהלך שיחלק את ירושלים ויקבע אותה כבירת פלשתין. ירושלים היא בירתנו הנצחית, חלמנו לחזור לירושלים אלפיים שנה, נלחמנו עליה ונמשיך להלחם כדי לשמור על בירתנו מאוחדת".

הביקור בארצות הברית השבוע

הביקור בארצות הברית השבוע | צילום: דוברות ניר ברקת

נציין כי ב-6 בדצמבר 2017 הכריז טראמפ על כך שארצות הברית מכירה רשמית בירושלים כבירת מדינת ישראל, ועל כוונתו להתחיל בהכנות להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים, וב-14 במאי 2018 התקיים הטקס הרשמי לציון העברת השגרירות. ב-18 באוקטובר 2018 הודיע מזכיר המדינה הקודם, מייק פומפאו, על כוונת מחלקת המדינה להפסיק את פעולת הקונסוליה בירושלים, ולמזג את פעילותה לתוך פעילות השגרירות החדשה בירושלים.