עולה למליאה תמורת 91 מיליון שקלים: האופוזיציה הסירה את עשרות אלפי ההסתייגויות מהתקציב

תקציב המדינה לשנים 2021-2022 אושר בוועדת הכספים והוא יעלה לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. יו"ר הוועדה אלכס קושניר ברך על ההסכמות: "אני רוצה לומר תודה גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה" | כל הפרטים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/10/21 08:40 כב בחשון התשפב

תמורת 91 מיליון שקלים: האופוזיציה הסירה את עשרות אלפי ההסתייגויות מהתקציב
דיוני התקציב הלילה, צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת אלכס קושניר, אישרה הלילה (ד') את החלק המילולי בחוקי התקציב לשנים 2021-2022, ולאחר שאישרה אמש את החלק המספרי, סיימה בכך את דיוני התקציב וחוק ההסדרים.

לאחר 6 שעות של נימוקי כמה מאות הסתייגויות, מתוך כ-30 אלף הסתייגויות שהוגשו מצד יהדות התורה, ש"ס, הרשימה המשותפת, הציונות הדתית והליכוד - בסמוך לשעה 2 בלילה, ביקש יו"ר הוועדה לקבוע סדרי דיון להליך הנמקת ההסתייגויות אך חברי האופוזיציה סירבו להצעה, תקפו אותה וטענו כי מדובר בדריסה של הכלי היחיד שנותר להם כאופוזיציה, וכי מדובר בתקדים. מנגד השיב יו"ר הוועדה כי האופוזיציה עושה שימוש לא ראוי בהסתייגויות, וכי התקנון מאפשר לו להגביל את סדרי הדיון.

לאחר הפסקה ושיחות בין הצדדים, הגיעו הצדדים להסכמות לגבי הקצאת כספים קואליציוניים למטרות שונות לבקשת האופוזיציה. בעקבות כך האופוזיציה משכה כמה אלפי הסתייגויות וטענת נושא חדש, והתקיימה הצבעה במקבצים. כך לאחר שהתקיימו הצבעות על ההסתייגויות, התקיימה הצבעה על חוקי התקציב, והחוקים אושרו כאמור לקריאה שנייה ושלישית.

אנשי משרד האוצר הציגו את ההסכמות השונות שהושגו עם האופוזיציה, כאשר הכספים יועברו במסגרת העברות תקציביות, לאחר שיעברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועמ"ש: סך הכל הוקצבו בשנת 2021 – 50 מיליון שקלים במסגרת הסיכום, ובשנת 2022 – 41 מיליון שקלים נוספים. לצד אלה סוכם על הפחתת דמי ביטוח לאומי לסטודנטים ישראלים במוסדות מוכרים בחו"ל, בהוראת שעה לשנתיים.

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר |

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לאן ילכו 91 מיליוני השקלים?

שנת 2021: שיפוצים בבתי חולים בפריפריה - 5 מיליון שקלים; מנהל חינוך התיישבותי, פנימיות ותרבות יהודית - 1.5 מיליון; מנהל חינוך התיישבותי, שיפוצים - תרבות יהודית - 5 מיליון; שנת שמיטה - תרבות יהודית - 1.5 מיליון; החינוך העצמאי - 15 מיליון; מעין החינוך התורני - 15 מיליון; פעולות מנהלת זהות יהודית - 7 מיליון.

שנת 2022: מנהל חינוך התיישבותי, פנימיות – תרבות יהודית - 1.5 מיליון; מנהל
חינוך התיישבותי, שיפוצים – תרבות יהודית - 5 מיליון; החינוך העצמאי - 15 מיליון; מעין החינוך התורני - 15 מיליון; פעולות מנהלת זהות יהודית - 1.5 מיליון; פיתוח הנגב והגליל - 3 מיליון.

יו"ר הוועדה קושניר סיכם את הדיון: "עברנו פה תהליך מאוד מאוד משמעותי, קודם כל למדינה, כי תקציב אחרון שהתקבל כאן היה במרץ 2018 - בתקציב הזה יש המון בשורות, לצד חוק הסדרים עם הרבה מאוד רפורמות. אני רוצה לומר תודה גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה שהופיעו פה לכל דיון ודיון, למרות אי ההסכמות היום, אני רוצה לומר תודה. חברי הקואליציה - לאף אחד פה לא היה ניסיון בהעברת תקציב, ועשינו את זה בזמן ועשינו את זה טוב".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן