זאת הסיבה שישראל יורדת בדירוג המדינות המתחסנות בעולם

בניו יורק טיימס, בדקו מדוע ארה"ב וישראל איבדו את הבכורה העולמית בשיעור המחוסנים באוכלוסייה, לאחר שהיו בראש. כיום בראש המדינות ניצבות איחוד האמירויות ופורטוגל כשישראל ירדה עשרות מקומות למטה

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/10/21 11:19 יט בחשון התשפב

זאת הסיבה שישראל יורדת בדירוג המדינות המתחסנות בעולם
מתחם חיסונים של כללית בתל אביב, צילום: Miriam Alster/Flash90

כולנו זוכרים את הסלוגנים והשלטים המפוצצים המבשרים על היותנו 'המדינה המחוסנת בעולם', 'חוזרים לחיים' ו'צאו לבלות'. בחודשים האחרונים הפער הצטמצם וישראל ירדה עשרות מקומות במורד הרשימה, על פי מה שנכתב בניו יורק טיימס, "ישראל התחילה מוקדם במבצע החיסונים שלה  ב - 20 בדצמבר, ובמהירות הגיעה לקצב הזרקת חיסונים שהשיג למעשה את כל המדינות בעולם, ישראל גם התחילה מוקדם מכל המדינות במבצע מתן חיסון הבוסטר, שהוזרק למחצית מהאוכלוסייה הזכאית".

על מנת להסביר את התופעה מנתחים שם מקרה דומה, בו ארה"ב מובאת כדוגמא קרובה לישראל "ארה"ב הייתה אחת המדינות הראשונות שהחלה לחסן את האוכלוסייה שלה, ובקיץ היא כבר הובילה את שאר העולם בהזרקת חיסונים – 67% מהאוכלוסייה האמריקנית קיבלה מנה אחת לפחות עד ה-4 ביולי". כעת גם ארה"ב נמצאת בתחתית הרשימה ומדינות כמו איחוד האמירויות ופורטוגל כעת ניצבות בראש. 

הבדיקה שנעשתה הובילה למסקנה שההססנות של חלקים גדולים באוכלוסייה הנחשבים כמיעוטים. ערבים, חרדים וצעירים רבים אשר לא מביעים אמון ברשויות ואינן הולכות להתחסן הם אלו שגרמו לירידה במגמת התחסנות.
 

מתנגדי חיסונים

מתנגדי חיסונים צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

כעת בישראל ישנם רק 63% מחוסנים, כאשר מעלינו ניצבות כ-40 מדינות. סיבה מרכזית לדעיכה בארה"ב היא המצב הפוליטי ה'רעיל' במדינה, שמותיר כר פורה לחדשות כזב להתפשט ברשתות החברתיות.


שיחת הטלפון עם האזרח הראשון שיקבל את חיסון הקורונה הישראלי (דוברות הדסה)

הממשל נכשל בהפצת מסרים מעודדי התחסנות וכך אנו מגיעים למצב של קבוצות מתנגדי חיסונים רבות המתנגדות להתחסן בכל תוקף.



עוד ממסקנות הבדיקה - בשונה ממדינות כמו צרפת ואיטליה שנקטו צעדים חריפים כדי לעודד התחסנות, או כמו במדינות באסיה שבהן היו הצעדים האלו בתוקף כבר מזמן אבל היו בעיות לוגיסטיות, בארה"ב ובישראל למעשה המכשול היחיד שעומד בפני האוכלוסייה הוא אי ההצלחה של הרשויות לשכנע עוד אנשים להתחסן.

חיסון שלישי בארצות הברית

חיסון שלישי בארצות הברית צילום: shutterstock

לטענת העיתון, ישראל וארה"ב "איבדו את הבכורה" למדינות שבהן מבצע החיסונים התבצע בשיטתיות ובעקביות לאורך זמן. "כיום 87 אחוזים מתושבי פורטוגל מחוסנים במלואם. שיעור התחסנות זה שני רק למצב באיחוד האמירויות הערביות, מדינה קטנה בהרבה [מפורטוגל] שבה השליטים בעלי סמכות נרחבת בהרבה. פורטוגל הסירה לאחרונה כמעט את כל ההגבלות של הקורונה".