אלרעי פרייס בוועדת חוקה: "רגועה אני לא"

ראש שירותי בריאות הציבור הגיעה לדיון בוועדת החוקה שעסק בנושאים רבים הקשורים לקורונה: "חזית אחת היא החינוך וחזית שנייה היא השמיים" | על חיסוני הילדים אמרה: "צריך לקחת בחשבון שאת הילד הראשון שנחסן ייקח חודש עד שיהיה מוגן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/10/21 13:48 יח בחשון התשפב

אלרעי פרייס בוועדת חוקה: "רגועה אני לא"
אלרעי פרייס, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, הגיעה הבוקר (א') לדיון בוועדת החוקה שעסק במספר נושאים הקשורים בקורונה. אלרעי פרייס אמרה כי ישנן שתי חזיתות למאבק: "חזית אחת היא החינוך וחזית שנייה היא השמיים. זה ראוי לדיון נפרד עם כל הגורמים הרלבנטיים", שנוכל לדעת אם אנחנו רגועים לגבי איך המדינה מתמודדת. התקדמנו באספקטים מסוימים, רגועה אני לא", אמרה. בהמשך התייחסה למצב מבצע החיסונים ולחיסוני הילדים.

אלרועי פרייס אמרה כי בין הגל השלישי לרביעי למדו ראשי מערכת הבריאות שהיכולת שלהם לפעול מהר היא מאוד איטית, "לכן יש לשמור על מתח כלשהו של דברים הפועלים בתו ירוק". 

ראש שירותי בריאות הציבור עדכנה כי בימים אלה ישנם שלושה יישובים אדומים ו-24 ישובים כתומים, כ-80-70,000 בדיקות בממוצע כיום ובסך הכל 1% מכלל הבדיקות שהן חיוביות. "עדיין רואים שחוזרים מחו"ל עשרות מאומתים ביום, רובם לא מחוסנים וחלקם עם חיסון מעל חצי שנה וחלקם מחוסנים טריים בבוסטר או שני חיסונים שטרם עברה חצי שנה". 

עוד עדכנה אלרועי-פרייס כי אחרי שיא של כמעט 10,000 מאומתים ביום, הממוצע נע בימים אלה סביב כ-1,000 המאומתים. "זו לא הגדרה של מצב חירום, אך בעולם יש מצב חירום ואם לא נשמור אנחנו עלולים לסכן עצמנו שוב". עוד היא אמרה: "הצפי שלנו לראות ירידה מ-1,000 מאומתים ולכן משרד הבריאות נערך להביא לממשלה תכנית ליציאה מהגל הזה בדיוק כמו בגלים קודמים בראיה כללית".

"בהרבה מדינות יש עלייה מחודשת בתחלואה הן מחוסר חיסונים, הן בגלל דעיכת החיסונים, והן בגלל הסיכון שיגיע וריאנט עוקף חיסון. אירופה למרות חיסוניות גבוהה נמצאת בעליה משמעותית. רואים זאת בתחלואה חוזרת גם בבריטניה שהיא מאוד מחוסנת ובכל מזרח אירופה עם גל שאנחנו חושבים שהוא דלתא. הדבר הזה כן מעמיד את ישראל בסיכון לווריאנט מאוד מדבק שימשיך להדביק כשליש או רבע מהאוכלוסייה שלא מחוסן וזה יוביל לגל תחלואה גבוה". 

לשאלת יו"ר הוועדה חבר הכנסת גלעד קריב, איך היא רואה את אתגר החיסונים, השיבה: "יש כ-700,000 שלא התחסנו מנה ראשונה, אוכלוסיות שלא הצלחנו להגיע אליהן. יש פרויקט חוסן לאזרח בשיתוף פקע"ר, להביא ניידות חיסונים עד לביתם של אנשים כדי להנגיש את החיסונים ולערב את רופאי המשפחה כדי להגביר אמון והסברה. יש עבודה רבה עם השלטון המקומי ופקע"ר להנגיש חיסונים בבתי"ס ועוד". 

בהתייחסה לחיסוני הילדים אמרה: "אחרי שתהיה החלטה של ה-FDA  שאנחנו מעריכים שיאשר את החיסונים, נערוך התייעצויות ונקבל החלטה. למדנו מנתוני חיסוני 15-12, שאושרו בתחילת יוני, וביוני היתה תחלואה נמוכה, וכאשר עלה הגל הרביעי הוא עלה מאוד מאוד מהר ויש להבין שאם רק אז מתחילים לחסן, הילדים לא יהיו מוגנים. צריך לקחת בחשבון שאת הילד הראשון שנחסן ייקח חודש עד שיהיה מוגן. אחרי האישור של ה-FDA, כל הנתונים יובאו ואני מניחה שנזמין את נציגי החברה להציג את הנתונים לוועדה ולקבל את ההחלטה עבור מדינת ישראל".