בחסות עמותת אלומה: צה"ל מעודד בנות דתיות להתגייס לקרבי

שמיניסטיות דתיות הגיעו לכנס שנערך בשיתוף אלומה בבסיס תל השומר, והופתעו לגלות כי בצה"ל מבקשים לגייס אותן לתפקידי לחימה. הרב דוד סתיו שנכח באירוע מבהיר: "אם יתברר שביקורי מנוצל לצרכים שאינם מקובלים עליי - לא אקח חלק"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 20/10/21 18:23 יד בחשון התשפב

בחסות עמותת אלומה: צה"ל מעודד בנות דתיות להתגייס לקרבי
לוחמת בצה"ל, אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

בשנים האחרונות קולט צה"ל לשורותיו אלפי בנות בוגרות מוסדות החמ"ד, יש שיאמרו אף בהצלחה יתרה. בצה"ל מנסים ליצור מערכת תומכת לבנות הדתיות בצעדיהן הראשונים בצה"ל, ונעזרים לצורך כך בעמותת אלומה. אחד הכלים המשמעותיים ליצירת מפגש ראשוני חיובי, הוא ימי ההיכרות של הבנות לפני הגיוס. מפגש האמור ליצור עניין ולעודד אותם לבחור בשירות צבאי על פני שירות לאומי.

בשבוע שעבר ערכו בצה"ל יחד עם אלומה, כנס היכרות עבור בוגרות החמ"ד, אליו הגיעו 1,300 בנות דתיות. בכנס הוצגו בפני הבנות מגוון התפקידים לשירות בצה"ל. ממידע שהגיע לחדשות כיפה, עולה כי במסגרת הכנס ניסו בצה"ל לשכנע את הבנות לשרת במגוון תפקידים קרביים. משתתפות רבות הופתעו לגלות כי בחלק מהדוכנים הוצבו חיילות דתיות, המשרתות בתפקידי לחימה, במטרה לשכנע את הצעירות להתגייס גם הן לתפקידים קרביים כמו מערך הגנת הגבולות (קרקל), יחידות חילוץ והצלה, יחידת רוכב שמיים ותפקידים נוספים. 

הרב סתיו: מתנגד נחרצות לשירות קרבי של בנות

באירוע נכח גם הרב דוד סתיו, יו"ר רבני צהר, שהגיע לברך את הבנות על רצונן לתרום ולשרת, אך מבדיקה שערכנו מתברר כי הרב סתיו כלל לא היה מודע לעובדה כי בכנס הוצעו לבנות הדתיות תפקידי לחימה. בשיחה עם כיפה הבהיר הרב סתיו כי הוא מתנגד נחרצות לשירות קרבי של בנות, והדגיש כי "אם יתברר שביקורי מנוצל לצרכים אחרים, שאינם מקובלים עליי ובעיקר על ההלכה, ודאי שלא אקח בכנס חלק". 

הרב סתיו בירך את הבנות שרוצות לתרום ולשרת,

הרב סתיו בירך את הבנות שרוצות לתרום ולשרת, צילום: אלומה

בשנת 2019 פורסם כי צה"ל לקח על עצמו לגייס 40% מהבנות הדתיות בתוך שלוש שנים. מאז פועלים בצה"ל במגוון פעולות במטרה להעלות את אחוז הבנות הדתיות המשרתות. אחת מהדרכים היא תוכנית "משרתות באמונה" שהוקמה ב-2002 על ידי עמותת אלומה, משרד הביטחון וצה"ל. התכנית פועלת באופן צמוד ליחידת מיט"ב האחראית על גיוס הצעירים והצעירות לצה"ל. מלבד ארגון כנסים לבנות הדתיות, באלומה מקיימים גם פעילויות בבתי הספר ויוזמים חוגי בית וסמינרים לבנות המתלבטות האם לשרת בצה"ל או בשירות הלאומי.

"מאמינים שזכותה של הבת הדתייה לבחור"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפניית חדשות כיפה כי "מטרת הכנס הינה הנגשת המידע למלש"ביות (מיועדות לשירות ביטחון, י"א) תוך חשיפתן להליכי השיבוץ והגיוס לצה"ל, למגוון התפקידים הרחב, וכמו כן עידודן להתגייס ולבצע שירות משמעותי. לאורך כל הכנס, הגיעו נציגים של יחידת מיטב, ליוו את המלש"ביות וענו לפניות ולשאלות".

1,300 בנות נכחו בכנס.

1,300 בנות נכחו בכנס. צילום: אלומה

"אנחנו גוף תגובתי, לא גוף יוזם. צמחנו מתוך צורך שעלה מהשטח מצד בנות דתיות. בכנס שהתקיים בבקו"ם אנחנו אורחים ולא אומרים לצה"ל מה לעשות. אלומה נותנת מענה לכל בת בכל דרך שתבחר ואנחנו מאמינים שזכותה של הבת הדתייה לבחור", הבהירו באלומה וטענו כי "אם תגיע קבוצה של עשר בנות דתיות ותגיד שהן רוצות לשרת במקום קרבי, אלומה תפנה למפקד הרלוונטי ותדבר איתו על הצרכים של הבת הדתייה". בניגוד לדובר צה"ל, באלומה הכחישו כי בכנס הוצגו תפקידי חי"ר לבנות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן