בנט בטקס הזיכרון ליצחק רבין: "אסור לקרוע את העם"

ראש הממשלה נאם בטקס הזיכרון בהר הרצל לזכר ראש הממשלה רבין, ואמר, "יש דור ישראלי שלם שהוא פוסט-טראומטי, שרצח רבין טלטל את חייו ועיצב את תפיסת העולם שלו". דליה רבין: "היה שווה לסבול 26 שנים כדי לשמוע את הדברים המרגשים"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 18/10/21 16:15 יב בחשון התשפב

בנט בטקס הזיכרון ליצחק רבין: "אסור לקרוע את העם"
בנט בטקס , צילום: קובי גדעון/ לע"מ

בשעות הצהריים היום (ב') נערך טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל ביום הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, לציון 26 שנים להירצחו. לאחר שהנכד יונתן בן ארצי תקף בחריפות ובאופן עקיף את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בטקס שנערך בבית הנשיא, נאם ראש הממשלה נפתלי בנט. במהלך הטקס נשמעו אזעקות שווא ביישובי הדרום, והרמטכ"ל אביב כוכבי תועד עוזב את הטקס. 

"על כל אחד מאיתנו מוטל צו פנימי - לא נאבד את מדינתנו בשלישית. טעויות העבר, טעויות שהיה להן מחיר טראגי, אסור שישנו. עמנו שילם עליהן מחיר כבד מדי", אמר והוסיף כי יש דור ישראלי שלם שהוא פוסט טראומטי, "שרצח רבין טלטל את חייו ועיצב את תפיסת העולם שלו. מימין ומשמאל, ביקשנו חשבון נפש. הקולות הנבונים, האמיצים, בכל מחנה, היו אלה שבדקו לא איפה האחר טעה, אלא היכן אנחנו טעינו ומה צריך לעשות מעתה ואילך, כדי לתקן". 

"הלקח שלי, כמי שהיה אז איש צעיר, וגם ממרחק 26 שנים: בשום מצב, לא משנה מהן הנסיבות, אסור לקרוע את העם, אסור לשרוף את הבית. אנשים אחים אנחנו".

לאחר מכן הפך תוכן הנאום לאישי יותר, כאשר בנט התייחס לדמותו של רבין האדם. "אני רוצה לדבר על דמותו של יצחק רבין, שנדמה שנאמר עליו הכל. על הג'ינג'י, הצבר היפה, המפקד, איש המשפחה המסור, הרמטכ"ל, משחרר ירושלים בנאומו אחרי המלחמה בהר הצופים, השגריר, ראש הממשלה - על כל זה דובר וידובר עוד". 

"אבל אני רוצה לדבר על רבין כמייצג של דור, דור תש"ח. הדור שבשבילו מדינת ישראל, תקומת העם בארצו, היו בליבת העשייה, ליבת הזהות. דור שהיה מוכן להקריב את חייו. מי מהם שמסר את הנפש, ומי שוויתרו על החיים הנוחים בהרבה שיכלו להיות להם, לטובת שירות, הגנה על המדינה בשעת פקודה ובניין כוחה בשגרה. אנחנו חייבים לדור הזה הכל". 

"על הפיקדון שמסר לנו דור תש"ח עלינו לשמור מכל משמר, מפני אויב חיצוני, ומפני היצר הרע הפנימי. עלינו לקחת את הפיקדון ששמו מדינת ישראל, לפתח אותה, ולמסור אותה לדור הבא כשהיא משגשגת, כשהיא מאוחדת ובטוחה". 

דליה רבין, בתו של ראש הממשלה המנוח, עלתה גם היא לדבר לאחר הנאומים של בנט והרצוג ואמרה: "היה שווה לסבול 26 שנים כדי להגיע לכאן ולשמוע לשמוע את הדברים המרגשים של נשיא המדינה וראש הממשלה. אני גאה ושמחה. עלו והצליחו".