נכדו של רבין: "גם אתם מבינים שהרעיון ההזוי שאדם אחד ניצב מעל המדינה - שייך לעבר"

יונתן בן ארצי תקף את ראש האופוזיציה במסגרת טקס האזכרה הממלכתי בבית הנשיא, הפותח את אירועי הזיכרון לראש הממשלה רבין, לציון 26 שנים להירצחו | נשיא המדינה: "יום הזיכרון הזה נועד לצלצל באוזני כולנו את משמעותו של רצח פוליטי בישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/10/21 14:11 יב בחשון התשפב

נכדו של רבין: "גם אתם מבינים שהרעיון ההזוי שאדם אחד ניצב מעל המדינה - שייך לעבר"
הנשיא בטקס, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם היום (ב') בטקס האזכרה הפותח את אירועי יום הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל - "נר יצחק", לציון 26 שנים להירצחו. בטקס נוכחים גם בני משפחתו של רבין, בהם נכדו יונתן בן ארצי.

"יום הזיכרון הזה נועד לצלצל באוזני כולנו, שנה אחר שנה לדיראון עולם, את משמעותו של רצח פוליטי במדינת ישראל הריבונית", אמר הרצוג. "הוא נועד להזהיר את כולנו, שוב ושוב, מפני הקיצוניות הנוראה אליה אפשר להגיע כשמחלוקות מהותיות ולגיטימיות עוברות צד והופכות לשנאה, שמלובה בהסתה בלתי פוסקת".


    
הנשיא אמר כי נבחרי הציבור ומשרתיו, "הם הראשונים שמוטלת עליהם חובת המתינות, הזהירות וההרגעה. המילים שלנו ושל מקורבינו הן חומר הבעירה המהיר והחזק ביותר עבור פעילי המקלדת ובריוני השטח".
    
הרצוג התייחס לרמת השיח ברשתות החברתיות: "מהפיכת הרשתות החברתיות מעניקה את הנופך הדמוקרטי של קולות מרובים, אלא לעיתים מקטבת, ומהדהדת מסרים של איבה. אותו המדיום שמחבר אותנו זה לזה כהרף עין, הוא גם שמרחיק ומנתק אותנו זה מזה, כאנשים, כחברה, כאומה".

הרצוג בטקס

הרצוג בטקס צילום: חיים צח / לע"מ

יונתן בן ארצי: "השנים האחרונות היו קשות במיוחד"

נכדו של יצחק רבין ז"ל, יונתן בן ארצי, אמר בדבריו בטקס כי אף שנה מאז הרצח לא הייתה קלה עבורם. בהמשך לאחר שבשנה שעברה, מבלי לנקוב בשמו במפורש, תקף את שנות שלטונו של בנימין נתניהו: "השנים האחרונות היו קשות במיוחד, השנאה שוב הציפה את הרחובות. הפילוג שקרע את החברה הישראלית לגזרים אז ערב הרצח הרים שוב את ראשו המכוער ואיים שוב לשסע את העם. בכל מקום פשטו אלימות והסתה נגד אזרחים שהעזו לחשוב אחרת.

"הבזקים של ליל נובמבר 95 שבו להופיע בסיוטים של כולנו כאילו עוד רגע זה יכול לקרות שוב. הפילוג, הסגנון, השפה גרועים בהרבה מאלו של אז, אבל הסכנה היא אותה סכנה- אקדח של מטורף אחד, מתועב, שנישא על גבי המון מוסת".  

בהמשך שיבח את ממשלתם של נפתלי בנט ויאיר לפיד: "שנת 2021 הייתה שנת תפנית, אחרי שנים חשוכות של פחד ושיתוק עם ישראל זקף את הגב. לאחר מלחמה ארוכה על חירותו ועל דמותה של הדמוקרטיה, עם ישראל ניצח".

"מול גילוי אלימות מילולית ופיזית, מול תרבות של עריצות ושקר, הרוח הישראלית ניצחה, שלטון העם ניצח את שלטון היחיד. במשך רבע מאה סובל עם ישראל מפוסט טראומה שתודלקה בידי אלו שמתענגים על הכאב. קשה להאמין אבל גם יום הזכרון הזה הפך ליום שבו מנסים לייצר בתוכנו שתי מחנות ביחס להסתה, לרצח ולנרצח – הכול כדי לקטוף את פירות השיסוי".

בן ארצי הכריז: "הבוקר, 26 שנים אחרי הלילה הנורא, אני יכול להביט בכם אחיי ואחיותיי לעם המופלא הזה, ולומר לכם מכאן שתקופת האבל נגמרה, ההשלמה ארוכה אבל הבוקר אנחנו קמים וצועדים קדימה. אנחנו יכולים וצריכים לעבור משלב הטראומה לשלב ההחלמה. בפתחו של עשור חדש עומדת בראשות המדינה חבורת אנשים המייצג את היפוכו הגמור של שלטון יחיד. שלטון הרבים והטובים, מיטב אנשינו מקבוצות האוכלוסיות השונות, ממשלת אחדות מכל חלקי העם ונציגיו. נציגי כל קבוצות העם פועלים יחד בלי להתחמק מהמחלקות, במסלול המראה לעתיד טוב יותר".

חבר הכנסת שלמה קרעי, הגיב לדבריו החמורים של בן ארצי: "הגיע הזמן לומר לנצלן הכאב הלאומי, הנכד של רה"מ רבין ז"ל, שכבוד לא עובר בירושה. תוך ניצול ציני של הבמה הלאומית, אתה עושה נזק אדיר לזכרו של רבין ולהזדהות הקולקטיבית של העם כולו".

"אתה בעיקר איש קטן, מלא שנאה, שמנסה להשליך את הרצח הנורא שביצע אדם שפל ונתעב, על חצי מהעם. תתבייש לך".