היהודי האחרון מאפגניסטן בדרך לישראל

זבולון סימן טוב סרבן הגט והיהודי האחרון שהתגורר באפגניסטן בדרך לישראל | סימן טוב יגיע ארצה ויקבל ויזת תייר, זאת בהתאם להשלמת תהליך נתינת הגט לאשתו

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 17/10/21 12:59 יא בחשון התשפב

היהודי האחרון מאפגניסטן בדרך לישראל
נתב"ג, צילום: פלאש 90

קרוב לחודשיים אחרי שהחייל האמריקאי האחרון עזב את אפגניסטן והמונים נמלטו מהמדינה בבהלה, זבולון סימן טוב, היהודי האחרון שהתגורר בעיר, עושה אתך דרכו לישראל. מדובר בסוחר מבוגר, סרבן גט, שנולד באפגניסטן ושב אליה לפני מספר שנים כחלק מסירובו לתת גט לאשתו. 

עם עזיבתו את אפגניסטן הגיע לפקיסטן וכעת הוא נחת בטורקיה, ממנה ימריא לישראל על מנת להשתקע במדינה. סימן טוב לא יקבל אזרחות אלא ויזת תייר בלבד, זאת עד שישלים את תהליך הגט אותו הוא צריך לתת לאשתו שנמצאת בארץ. בטורקיה נמצא סימן טוב בקשר עם הרב מנדי חיטריק שמסייע להגיע ארצה.

סימן טוב נולד בעיר הראת במערב אפגניסטן, סמוך לגבול עם איראן, שבה התקיימה במשך שנים קהילה יהודית ענפה. סימן-טוב הגיע לקאבול כילד כשהוריו ברחו בשנות ה-50 מהעיר הראט, לאחר שהאפגנים בעיר החלו לרדוף את בני עירם היהודים בעקבות הקמת מדינת ישראל. בשלב מסוים עלה סימן-טוב עם משפחתו לישראל וגר בחולון כמה שנים. הוא הסתכסך עם אשתו, סירב לתת לה גט ולשלם מזונות, ברח מישראל וחזר לקאבול להתגורר במתחם בית הכנסת, כאשר משפחתו גרה עד היום בחולון. גם לוי עלה לישראל, הותיר את משפחתו בבאר שבע, וחזר לקאבול.

כזכור, לפני כחודשיים, הסתיימו 20 שנה של נוכחות אמריקאית עקובה מדם באפגניסטן, עם עזיבתו של לוחם מארינס האחרון את שדה התעופה בקאבול. ארצות הברית שהגיע לאפגניסטן בעקבות אסון התאומים עוזבת את המדינה אחרי פיגוע נורא נוסף בו נהרגו 13 חיילים אמריקאים.


(היהודי האחרון באפגניסטן).