מתקפת הסייבר על הלל יפה נמשכת: פעילות אלקטיבית תידחה

במרכז הרפואי בחדרה נערכים ליום נוסף תחת מתקפת הסייבר שהשביתה את מערכות המחשוב, ועל פי הערכת משרד הבריאות מדובר בהתקפה ממניע כלכלי-פלילי ולא ביטחוני. המנכ"ל אש קורא לבתי החולים להיערך לפגיעות נוספות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 13/10/21 22:43 ז בחשון התשפב

מתקפת הסייבר על הלל יפה נמשכת: פעילות אלקטיבית תידחה
סוכנים איראניים דרך האינטרנט. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה עובר כבר שעות ארוכות של מתקפת סייבר מסוג כופר שהתחילה הבוקר (ד') ללא התראה מוקדמת, כאשר כל מערכות המחשוב קרסו במפתיע והביאו להתנהלות במערכות חלופיות לצורך טיפול בחולים, כאשר הטיפול הרפואית מתקיים באופן שוטף למעט פעילות אלקטיבית לא דחופה. האירוע דווח למשרד הבריאות ולמערך הסייבר הלאומי באופן מידי ונמצא בטיפול של טובי המומחים בתחום. 

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, שיגר מכתב לבתי החולים ובו ציין כי עקב החשש להתקפות נוספות על ארגוני רפואה, הוא מבקש לוודא שיש גיבוי מידע שיהיה ניתן להשתמש בו לטובת רציפות הטיפול הרפואי. "היה ומתרחש אירוע כזה בארגונכם, בדגש על גיבוי שמנותק מרשת ביה"ח, ובכלל זה גם הדפסת החומר הרפואי הקריטי, במידת הצורך", כתב. 

נחמן אש

נחמן אש צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במשרד הבריאות מעריכים כי המניע להתקפה היה פלילי ולא ביטחוני, כך דווח הערב במהדורת החדשות של כאן 11. בראיון שהעניק מנהל תשתיות האבטחה במשרד הבריאות, ראובן אליהו, לתאגיד השידור, הצהיר כי החקירה מתנהלת ויש פרטים ראשוניים על התוקפים. "אנחנו מנסים לאתר מכל מקורות המודיעין שלנו את כלל הפרטים על הקבוצה הזאת", אמר, והוסיף כי אין עדויות לדליפת מידע מבית החולים. "הדבר היחידי שאנחנו יודעים זה שהמידע הוצפן, ועושים ניסיונות לשחזר את המידע ולהחזיר את בית החולים לתת שירות לאזרח". 

בראיון אחר שהעניק מנהל תשתיות האבטחה ל-ynet  אמר כי משרד הבריאות נערך להתקפות נוספות על בתי החולים, וכי התרעות נשלחו לשאר המוסדות כדי להגביר ערנות וניטור."ככל שהתקדמה החקירה הופץ עוד מידע והנחיות לבתי החולים. לאורך כל היום אנחנו בקשר עם כל הארגונים במגזר הבריאות". בנוסף, חשף אליהו כי התוקפים התחילו לעבוד באוגוסט וכבר ביצעו תקיפה אחת מוצלחת של בית חולים בארצות הברית. 

בבית החולים בחדרה נערכים למתכונת שונה גם מחר, כאשר כל הפעילות האלקטיבית הלא דחופה נדחתה. יחד עם זאת, הפעילות הרפואית מתקיימת כרגיל, כולל ניתוחים וכל מי שיגיע למיון יזכה לטיפול מלא. טרם ברור למוסד האם דלפו פרטי מטופלים מהמערכת.